Jump to content

Dienstregeling versie 2 februari 2012

Recommended Posts

Posted

Dag,

Naar aanleiding van de jongste dienstregelingsversie enkele opmerkingen over de zaterdagdienstregeling:

• 77224 en 77924 willen volgens dienstregeling op hetzelfde moment vertrekken (6:52 uur), aangezien ze vanaf spoor 303b (77224) en 304b (77924) willen vertrekken kruisen de rijwegen dusdanig dat de één toch op het vertrek van de ander zal moeten wachten (hetzelfde geldt overigens voor 77228/77928 op zondag).
  • Klopt de regelmaat dat op zaterdag 7224 Odz-Zp én 7226 Odz-Zp wél rijden, maar er vervolgens een uur geen trein rijdt van Odz naar Hgl? Trein 7230 is immers de eerstvolgende trein naar Hgl. Daarmee zitten instappers op Hglo dus van 7224 tot 7232 (= 2 uur) zonder treinverkeer richting Hgl. Is het niet zo dat trein 7226 in Hgl op 7215 keert én die vervolgens in Odz weer de 7228 wordt? Op zaterdag wordt immers een uursdienst gereden en dat betekent dat de treinen die om .36 uur uit Odz vertrekken niet verder rijden dan Hgl.
  • Trein 7925 komt wel erg vroeg uit de richting Nvd. Nu hoor je mij verder niet klagen, aangezien de 7900 daardoor eindelijk eens niet achter de feiten aanloopt (ik weet overigens dat de 7900 toentertijd in de realiteit ook vrijwel altijd achter de feiten aanliep ehh.. reed). Maar hoe kan het dat trein 7925 reeds om 9.47 uur 'op de bel' komt, terwijl een 'normale' 7900 pas om .50 uur in de vooraankondiging komt?
  • Trein 85560 heeft de rangeeropdrachten om in Almelo-Goederen de rijrichting te keren en in Almelo-Goederen op 207 het treinnummer in 85557 te wijzigen. Trein 85557 heeft echter de rangeeropdrachten om in Almelo-Westzijde op ieder spoor af te breken en later weer op te bouwen. Óf trein 85560 moet de opdrachten krijgen om in Almelo-Westzijde om te nummeren, óf trein 85557 moet de opdrachten krijgen om in Almelo-Goederen af te breken en later weer op te bouwen.

Posted

77224 en 77924 hebben inderdaad dezelfde vertrektijd.

Op post T kunnen wij natuurlijk even naar buiten kijken en dan weten wij gelijk dat dat niet mogelijk is.

Beide treinen moeten immers over de zelfde wissels 177A en 175B.

Maar ja, als je in Utrecht op het Hgb werkt dan weet je dat natuurlijk niet en dan zet je gewoon dezelfde vertrektijd in je procesplan. :( De treindienstlei(ij)der zoekt het wel uit.

In de serie 7200 zit inderdaad een foutje.

Volgens het spoorboekje behoort 7226 op zaterdag niet te rijden.

De fout zit in de rangeeropdrachten van 7213.

Op zaterdag keert het materieel van deze trein op 7228.

Op Odz-Hgl wordt alle dagen een half uur dienst gereden.

Op Hglo wordt echter maar 1 keer per uur gestopt.

De trein van .36 uit Odz stopt niet in Hglo en keert in Hgl.

Omgekeerd gebeurt hetzelfde: de trein van .50 uit Hgl stopt niet in Hglo.

Dus wel de stop-door knoppen juist bedienen, anders is de mcn niet zo blij :D

Trein 7925 vertrekt om 9.21 uit Zl en heeft normaal een stop van 4 minuten in Nijverdal.

Op za en zo is die stop maar 1 minuut.

Dus komt de trein op za en zo 3 minuten vroeger aan in Wdn en Aml.

En hij vertrekt daar dus ook weer vroeger.

De vertrektijd uit Hgl is echter niet aangepast.

Tussen Aml en Hgl heeft hij dus in feite 3 minuten extra rijtijd om de vertrektijd in Hgl te kunnen halen.

In het spoorboekje kan ik verder geen reden ontdekken waarom dat zo voorgeschreven is.

85560 moet ik even nauwkeurig gaan uitpluizen.

Dat wordt dus pas zaterdag/zondag voor ik daar tijd voor heb.

Groetjes,

Leo

Posted (edited)

In de serie 7200 zit inderdaad een foutje.

Volgens het spoorboekje behoort 7226 op zaterdag niet te rijden.

De fout zit in de rangeeropdrachten van 7213.

Op zaterdag keert het materieel van deze trein op 7228.

Dus de tussenslag 7226/7215 wordt zo vroeg in de ochtend nog niet gemaakt? Als 7213 op 7228 keert staat er immers een half uurtje een trein op spoor 501 te pruttelen.

Op Odz-Hgl wordt alle dagen een half uur dienst gereden.

Op Hglo wordt echter maar 1 keer per uur gestopt.

De trein van .36 uit Odz stopt niet in Hglo en keert in Hgl.

Omgekeerd gebeurt hetzelfde: de trein van .50 uit Hgl stopt niet in Hglo.

Dus wel de stop-door knoppen juist bedienen, anders is de mcn niet zo blij :D

Ik gebruik de doorgaande 7200 richting Odz wel eens om de linkerspoor inrijder van Odz ook eens een andere kleur dan rood te laten tonen. Dan heb je ook niet te maken met de stop/doorschakeling van Hglo. Eigenlijk is de stop in Hglo vrij makkelijk te onthouden: de tussenslag Odz-Hgl maakt 'em niet, de doorgaande trein van/naar Zp doet dat wel. Enige uitzondering is de eerste doordeweekse trein naar Odz (7207) en de tweede doordeweekse trein vanaf Odz richting Hgl (7222).

Dank voor de opheldering over trein 7925 (hetzelfde geldt volgens mij voor 7949)

Overigens toch nog wat gevonden (eveneens voor de zaterdag), trein 7058 heeft alleen maar opdrachten op kop te maken in Almelo op 205b en daarna de trein af te breken. Er ontbreekt een opdracht om de trein om 15:55 uur op te bouwen met een machinst aan de krukken. Daardoor blijft 'ie dus een beetje levenloos staan op 205b en dat kan toch niet de bedoeling zijn. ;)

Edit: Nog ééntje: Trein 7951 heeft ook op zaterdag (en zondag) de opdracht om in Enschede-Kap op ieder spoor te combineren met 407964 en als trein 7964 weer richting Zl te vertrekken. Dat stuit echter op het probleem dat er in het weekend geen 407964 voorgereden wordt (omdat er geen spits is). Uiteindelijk blijft trein 7951 daardoor met dat nummer staan op spoor 401c, waar deze eigenlijk direct moet omnummeren tot 7964. Voor de zater-/zondagse 7951 moeten dus aparte rangeeropdrachten opgegeven worden.

Edited by Dre
Posted

Trein 7213/7228 staat inderdaad een ruim een half uur stil in Odz.

Ik hoop dat mcn en hc een thermosfles koffie hebben meegenomen, want de plaatselijke horeca zal op dat tijdstip op zaterdag nog niet open zijn. :)

De 7200 via het spoor Odz-Hgl naar Odz sturen is zonder meer mogelijk.

Voor trein 7217 wordt dat zelfs voorgeschreven door NSR-Logistiek in het procesplan.

En dan gaat 1149 een paar minuten later gewoon via het spoor Hgl-Odz.

Het merkwaardige is dan dat 7217 wel in Hglo moet stoppen.

Ik kan nauwelijks geloven dat de reizigers naar Odz 1 keer per dag op het "verkeerde" perron moeten instappen.

Daarom is het niet verwerkt in het dienstregelingsbestand.

Voor 85560 is de fout opgespoord.

Het vinkje voor de zaterdagse trein is in de verkeerde regel terecht gekomen.

Trein 85560doza met Record_ID 1812 moet dus niet op za rijden.

Trein 85560ma met Record_ID 1079 moet dus wel op za rijden.

Dan kloppen de rangeeropdrachten en keert 85560 op Alemelo-Goederen en wordt dan omgenummerd naar 85557.

Voor 7058 is die rangeeropdracht wel aanwezig in de database, maar met een verkeerd ingevulde Predecessor_ID :(

In de tabel MovementOrders dient bij Record_ID 2694 het veld Predecessor_ID gewijzigd te worden in 2693.

Ook bij 7951 zijn de vinkjes voor de verschillende rijdagen niet juist geplaatst en tevens is de rangeeropdracht niet gewijzigd.

Einde van de komende week zal een nieuwe versie van de dienstregeling gereed zijn .

Groetjes,

Leo

Posted

De 7200 via het spoor Odz-Hgl naar Odz sturen is zonder meer mogelijk.

Voor trein 7217 wordt dat zelfs voorgeschreven door NSR-Logistiek in het procesplan.

En dan gaat 1149 een paar minuten later gewoon via het spoor Hgl-Odz.

Het merkwaardige is dan dat 7217 wel in Hglo moet stoppen.

Ik kan nauwelijks geloven dat de reizigers naar Odz 1 keer per dag op het "verkeerde" perron moeten instappen.

Daarom is het niet verwerkt in het dienstregelingsbestand.

Ik kan me van de vertrekstaat van Hglo (vaag) herinneren dat er 1 trein was die van spoor 1 richting Odz vertrok. Later is dat ook een tijd door Syntus herhaald. De treinen náár Hgl reden vanaf Odz spoor 501 via spoor Hengelo-Oldenzaal richting Hgl en stopten dan op spoor 2 vóór de gesloten overweg 17.359 (Zwavertsweg).

Gebeurt dat overigens ook niet met trein 7207? Die rijdt om 5:50 uur van Hgl naar Odz met haltering te Hglo. Kort erachter rijdt trein 82307 (Hgl-Bh v. 5:53 uur), die tussen Hgl en Odz op een gegeven moment opgehouden wordt door trein 7207. Moet één van beiden niet via spoor Oldenzaal-Hengelo naar Odz?

Overigens nog 2 kleine opmerkingen (volgens mij zijn het eerder kleine bugs):

• Trein 77071 staat bij mij op een gegeven moment 'vast' op spoor 304b. Deze vertrek om 21:53 uur achter trein 371 richting Hgl en gaat op zaterdag via spoor 304b naar Hgl4c. Als 'ie op 304b is aangekomen wordt de trein overgegeven aan een RET machinist en wordt er ook via CPZ gebeld dat de trein naar 304c/Hgl4c wil. De trein blijft echter staan waar die staat, in het treinoverzicht blijft de status op "aanzetten" staan, maar er is hoe dan ook geen beweging in te krijgen.
  • Al langer valt het me op dat treinen 'opgehouden' worden als er een trein voor ze zit in hetzelfde baanvak. Neem bijvoorbeeld de treinen in de serie 1700 richting Gvc/Rtd die achter een 2300-serie aanrijden (bijvoorbeeld 1734, 1742, 1758 en 1774), die komen standaard een minuut later aan in Aml dan de andere treinen in die serie. Die komen 9 van de 10 keer aan om xx:17:54, terwijl eerder genoemde treinen er steevast een minuut langer voor uittrekken. Ook de 7900-serie die vanaf Aml achter bijvoorbeeld een goederentrein aanrijdt is trager dan een trein uit diezelfde serie die dat tussen Aml en Hgl niet doet, ookal rijdt die goederentrein tussen Bn en Hgl. Het lijkt erop dat een machinist (die opzich AI is) véél te vroeg anticipeert op een rood sein en daardoor 'inhoud'. Bij vertrek van spoor 202b in Aml kun je nog niet weten (en zeker niet zien) dat pakweg sein P735 bij Bn rood toont.

Wellicht kan ik dat echter beter in de BugTracker melden (aangezien Post T Hgl langere baanvakken tussen bediende stations kent is dat voorlopig de enige Nederlandse sim waar het speelt, Post T Arnhem en Amsterdam CS hebben er door het ontbreken van in verhouding langere baanvakken géén of veel minder last van).

Posted

77071 functioneert bij mij zonder problemen.

Kan het zijn dat je te lang gewacht hebt met veilig zetten naar 4c ?

En is er dan niet zo iets ingebouwd als een normale menselijke reactie:

Als de mcn te lang moet wachten op veilig zetten van het sein naar 4c dan loopt hij gewoon weg, naar huis of naar het koffiehok.

De waarnemingen dat treinen van Hgl naar Aml vertraging oplopen als ze achter een andere trein rijden, kan ik bevestigen.

Het is echter niet zo hinderlijk, dus ik heb het ook nooit eerder gemeld.

Groetjes,

Leo

Posted

Eerder zette ik voor de 77071 meteen een rijweg 132 -> spoor 304 -> 4c in, maar nu volgens de rangeeropdrachten de trein op 304b van machinist moet wisselen laat ik 'em daar ook daadwerkelijk ff stoppen. Een trein kan immers wel rangeeropdrachten voor een bepaalde locatie hebben, maar zal daaraan voorbij rijden als de seinen dat toelaten. Trein 77071 is echter te lang voor spoor 304b en blijft daardoor een lange tijd staan met de status "->> Wachten ]-o", waardoor het ff duurt voordat de RET-machinist belt of 'ie naar 4c mag.

Het kan volgens mij vrij eenvoudig worden opgelost door de 77071 op dezelfde manier binnen te nemen vanuit Aml als de LM-ritten voor de 7000 's ochtends Hgl verlaten, namelijk via Hengelo-Opstel 305a. Trein 77071 is 104 meter lang, spoor 305a is 290 meter lang, dus dat past prima. Dan zou het hele 'euvel' vrij eenvoudig verholpen kunnen worden. Overigens kan ik me uit het verleden niet herinneren dat het 'laten staan' van trein 77071 op 304b leidde tot een trein die geen kant meer uit wil.

Posted

Oké, ik zal het nog een keer uittesten.

Op zich mag binnenkomen van een trein op 4a/b geen reden zijn dat de trein niet meer in beweging komt.

Zijn de rangeeropdrachten voorzien van de Orderlocation Hengelo-Kap ?

Dat is wel noodzakelijk voor binnenkomst op spoor 4.

Binnenkomst op spoor 5 of 6 betekent dat deze rangeeropdrachten niet uitgevoerd worden !

Posted

Trein 77071 funktioneert bij mij zonder fouten. :)

Stopt op spoor 4b, de staart van de trein staat dan nog op 4a.

RET mcn vraagt zijn rijweg naar 4c.

Sein wordt bediend met ROZ.

Trein rijdt door naar spoor 4c.

Posted

Trein 7925 vertrekt om 9.21 uit Zl en heeft normaal een stop van 4 minuten in Nijverdal.

Op za en zo is die stop maar 1 minuut.

Dus komt de trein op za en zo 3 minuten vroeger aan in Wdn en Aml.

En hij vertrekt daar dus ook weer vroeger.

De vertrektijd uit Hgl is echter niet aangepast.

Tussen Aml en Hgl heeft hij dus in feite 3 minuten extra rijtijd om de vertrektijd in Hgl te kunnen halen.

Ik denk dat het een gebruikelijke constructie is met een extra toeslag op de rijtijd.

Op door de weekse dagen zijn er veel reizigers.

Er ontstaan dan als vanzelf kleine vertragingen.

Door op een station of halte de stoptijd met 1 tot 3 minuten te verlengen kan worden bereikt dat de trein toch op tijd aankomt.

Zo heeft de IC in Almelo ook een rijkelijk lange stoptijd.

Toen waren ze dus ook al zo slim. :)

Terwijl punktualiteits cijfers niet eens in de pers werden gepubliceerd, hoogstens in het jaarverslag. :D

Groetjes,

Leo

Posted

Nog een aantal onregelmatigheden die ik zelf in de afgelopen 4 weken ben tegengekomen:

Trein 411758 staat in de verkeerde rijrichting.

Een rangeeropdracht kopmaken moet worden tussengevoegd bij trein 401645.

Door een wijziging van de rangeerbewegingen is het nu voor trein 80182 ook mogelijk geworden om op tijd te vertrekken.

Tevens werd bereikt dat spoor 3a in Es niet langer wordt geblokkeerd door een rangeerdeel.

Dat is wel zo plezierig voor al het personeel dat aan het einde van hun dienst zo snel mogelijk weer naar huis wil. :)

In de tabel MovementOrders blijkt het veld OrderLocation hoofdlettergevoelig te zijn.

Diverse rangeeropdrachten worden daarom niet uitgevoerd.

In record_ID 1266 moet Enschede-westzijde worden gewijzigd in Enschede-Westzijde.

In record_ID 969 moet Enschede-opstel worden gewijzigd in Enschede-Opstel

In MovementOrder met ID 2694 moet het veld Predecessor gewijzigd worden in 2693.

Tenslotte een vervolg op de ontdekking dat 80114 op Zondag niet op het spoor werd gezet.

Er blijken nog eens 13 rangeerdelen te zijn waarbij het veld ExtraordinaryTrack is ingevuld.

Met als gevolg dat deze treinen bij het starten van de simulatie niet op het opstelterrein worden neergezet.

Dat verschijnsel deed zich met name voor na ca 1600.

Er zijn kennelijk weinig spelers die zo een tijdstip kiezen voor de aanvang van de simulatie want het werd nooit gerapporteerd.

Alle rangeerdelen zijn nu opgenomen in de tabel StabledTrains.

Er volgt zsm een nieuwe versie van de dienstregeling.

Groetjes,

Leo

Posted

Heb een klein probleempje ontdekt bij trein 54340 op maandag. De rangeeropdrachten lijken goed te zijn, alleen wordt ik gebeld door trein 454340 dat ie gereed staat op spoor 208 (na het afkoppelen van de achterste wagens als trein 59412w). De overige rangeeropdrachten zijn dan verdwenen. De oplossing zal waarschijnlijk betekenen dat deze rangeeropdrachten bij trein 454350 moeten komen te staan.

Posted

:o

Soms denk je te weten dat een bepaalde combinatie van rangeeropdrachten werkt.

Dan vraag je je nu af waarom het niet werkt.

Gekko, je hebt helemaal gelijk. Deze combinatie van rangeeropdrachten bij trein 54340 werkt dus duidelijk niet.

Movementorder met ID 2143 moet gewijzigd worden:

Train_ID_Hard blijft blanco en Predecessor_ID moet zijn -1