Jump to content

Stationsverbindingen

Recommended Posts

Posted

Geachte heer, mevrouw

Graag zou ik van u willen weten hoe ik mijn volgende probleem kan oplossen.

Ik start een Duitse Post T in en via stationsverbinding probeer ik de andere kant een aangesloten post te laten bemannen.

Dit wil niet lukken.

Wat ik gedaan heb tot zover.

Alle poorten bij mij zelf en de andere kant opengezet (udp/tcp 55386 en 55387)

Ook binnen het netwerk laten doorverbinden met NAT.

Zelfde geintje anders om geprobeerd maar niets schijnt te helpen.

Ik krijg steeds op het laatste moment dat de post bezet is door een andere collega.

Maar dan moet die wel onzichtbaar zijn want wij zien hem niet.

Of ik dit nu mijn kant uit probeer of de kant uit richting die vriend van me met wie ik aan de slag wil.

Telkens weer krijgen wij de melding dat de post bezet is door een collega.

Het grappig is dat het wel werkt binnen het netwerk.

Graag hoor ik dan ook eventuele oplossingen

Met vriendelijke groeten

Fabian Hamans

Posted

Fabian,

om te beginnen even een verwijzing naar de SignalWiki pagina Line Operations Handleiding voordat ik je verder ga bestoken met tips en/of vragen.

Alle poorten bij mij zelf en de andere kant opengezet (udp/tcp 55386 en 55387)

Als ik je hier goed begrijp, bedoel je dat je de benodigde poorten hebt opengezet op jouw eigen PC en op de PC van je collega treindienstleider. Is dit correct?

Overigens zou ik er nog een poortje aan toevoegen voor het gebruik in combinatie met de Verkeersleidingbeeld / Supervisor applicatie (bijv udp/tcp 55385).

Ook binnen het netwerk laten doorverbinden met NAT

Hier raak ik je eigenlijk al een beetje kwijt. Ik vermoed dat je een en ander op je router hebt ingesteld. Alleen had ik Port forwarding verwacht en niet NAT.

Essentieel bij verbinden over het internet (een zogenaamde WAN verbinding) is dat zowel jouw router als die van je collega bepaalde poorten geforward hebben naar de buitenwereld.

Daar bovenop moet de geforwarde poorten ook nog doorgestuurd worden naar een bepaalde IP adres binnen het (thuis)netwerk, en wel het IP adres van de eigen PC.

Stel: je IP adres binnen je eigen (thuis)netwerk is 192.168.1.10. Dan zal je je router moeten vertellen dat alle verkeer over poorten 55386 en 55387 naar 192.168.1.10 gestuurd moet worden

a. De beste test om te testen of je het in basis voor elkaar hebt is een Handmatig Een Nieuw Baanvak Beginnen.

Er wordt dan bij het starten van de Stationverbinding enkele eenvoudige poort tests uitgevoerd en als die slagen ben je al een eindje op weg.

b. De volgende stap is om de methode Een Nieuw Baanvak Beginnen (Eenvoudige methode) te gebruiken. (had de eerste stap kunnen zijn, maar dan wordt de uitleg verwarrend)

Wat er dan gebeurd is, is dat je Stationsverbinding aan de "boze buitenwereld" gepubliceerd wordt, en dat je via stationsverbinding jouw lijn-sessie zou moeten kunnen zien

(voor het daadwerkelijk kunnen bekijken heb je dat extra poortje 55385 nodig wat ik eerder heb genoemd)

Als ook dat werkt, is in principe een willekeurig persoon in staat om zich met jouw seinhuis te verbinden.

c. Bij je collega treindienstleider zullen dezelfde voornoemde stappen doorlopen moeten worden, zodat qua-poortconfiguratie etc als in orde zou moeten zijn.

d. Als we even voortborduren op waar we gebleven zijn in stap b, dan zou je collega, via de Verkeersleidingbeeld / Supervisor applicatie zich met jouw seinhuis moeten kunnen verbinden.

Noot: hij hoeft daarvoor niet eerst zijn simulatie gestart te hebben, dat gebeurt automatisch vanuit Supervisor zodra er op een beschikbare post gedrukt wordt.

e. Als jullie liever niet publiek willen simmen, is de volgende stap om terug te vallen op de handmatige verbindingsmethoden (als beschreven in de Wiki).

Hierbij geeft de een zijn servercode aan diegene die wil verbinden. Deze servercode gebruikt hij dan om Handmatig te Verbinden Met Een Bestaand Baanvak.

Erwin

Posted

Het grappig is dat het wel werkt binnen het netwerk.

Dit is op zich wel verklaarbaar: binnen een intern netwerk is de enige zorg welke je hebt dat de firewall van elke PC de juiste poorten open heeft staan.

Omdat je hier op basis van IP-adres + poort nummer, verpakt in de zogenaamde Servercode, direkt met elkaar verbindt leidt dit in de meeste gevallen niet tot problemen.

Je blijft immers binnen je netwerk.

De "moeilijkheden" treden vaak op als men over het internet met elkaar verbindt. Dan moeten de gebruikers hun routers goed ingesteld hebben om tot het gewenste resultaat te komen.

Ingewikkeld is het naar mijn mening niet, zeker als men de aanwijzingen in de Wiki goed leest en ook weet hoe een en ander te realiseren met zijn eigen router

Erwin