Jump to content

Nieuw hierzo, graag wat advies nodig.

Recommended Posts

Posted

Beste mensen,

Omdat ik hier nieuw ben zal ik me eerst even netjes voorstellen.

Ik ben dus Peter ( 51 jaar ) uit Den Haag, en ik ben gek op alles wat met treinen te maken heeft.

Ik rij regelmatig met treinsimulator " railworks ", en ik ben hier thuis in een kamer van 4x4 meter een model spoorbaan aan het bouwen ( N spoor ), deze is digitaal en wordt aangestuurd d.m.v. software op de pc.

Een paar dagen geleden kwam ik deze simulator tegen, en heb ik Post T Hengelo gekocht.

Toen ik deze had geinstalleerd en opgestart wist ik niet wat me overkwam, allemaal toeters en bellen die afgingen en het was me een partij druk, ik schrok me rot :)

Maarja, ik starte de sim op midden op een doordeweekse dag, en dat kan je als nieuweling beter niet doen.

Dus starte ik daarna de sim op op een zondagochtend vroeg, dat was een stuk rustiger.

Nu een paar dagen later gaat het al steeds wat beter, je moet echt eerst alles weten te vinden, bijv. waar de seinen staan, waar de wissels liggen en hoe alle baanvakken heten.

Nu vraag ik me eigen af, had ik niet beter eerst met Arnhem of Amsterdam kunnen beginnen, zijn die gebieden kleiner dat hengelo ??

Nu schrijf ik alles wat ik doe op op een schrijfblok, want anders weet je de helft niet meer wat je gedaan hebt, of hebben jullie daar soms een truuk voor ??

Hebben jullie misschien nog wat handige tips voor mij ??

Alvast bedankt daarvoor.

1 ding is zeker, ik vind deze Post T simulator echt waanzinnig.

Met vriendelijke groet,

Peter Bl.

Posted (edited)

Peter,

Allereerst natuurlijk van harte welkom op het forum. Dit is de juiste plek om al je vragen over de Post T simulaties te stellen.

Je hoeft je in ieder geval niet te schamen voor het feit dat de sim je in eerste instantie overdonderd heeft met al die toeters en bellen.

Velen zijn je hier in voor gegaan.

De allerbeste tip welke ik je mee kan geven is : "Lees de handleiding en aanvullende documentatie aandachtig door".

Deze informatie vindt je in de mappen "nl" en "res" van je Post T installatie.

Een tip als deze klinkt flauw, maar ik ben van mening dat in de handleiding alle basis-info staat om deze geavanceerde sim te kunnen bedienen.

En voor de zaken waar de handleiding geen antwoord op geeft hebben we dan weer het forum.

Je methode om papier bij te houden wat wanneer gedaan is, is juist de enige echte realistische manier. Zo gebeurd of gebeurde het in het echte treindienstleider-leven ook. In de map "res" ( als ik me niet vergis) staat een pdf waarin per minuut staat beschreven wat waar te doen op het paneel van Hengelo (volgens het uurpatroon)

Arnhem en Amsterdam zijn naar mijn mening net zo 'heftig' als Hengelo. In Arnhem zal je nog veel meer op je geheugen moeten kunnen vertrouwen (bijv. geen TNV).

Amsterdam is in principe heel druk, hoewel de mogelijkheid ingebouwd is om treinseries te schrappen.

Terug naar Hengelo: download de laatste dienstregeling voor Hengelo vanuit het topic "Laatste drgl van Post T Hengelo download".

Deze dienstregeling kan je dan via Instellingen -> Simulatie -> Dienstregeling aan de simulatie koppelen.

(Deze externe dienstregeling verhelpt enkele onvolkomenheden in de ingebouwde drgl. Je moet hiervoor wel een geregistreerde gebruiker zijn en in het bezit zijn van een geldige licentiesleutel)

Nog wat tips:

- fouten maken mag, je zult er in het begin juist van leren :) Het mooie van een sim is dat je de sim gewoon opnieuw kan starten, net alsof er niets gebeurd is.

- verhoog danwel verlaag simulatie snelheid (numeriek '-' of '+' toets) als het allemaal even te snel of te langzaam gaat. Vooral handig als je het overzicht even kwijt ben

- laat de 'verstorings' en geavanceerde functies in het begin even met rust. Pas als je je draai lekker hebt gevonden kan je gaan denken aan vertragingen, storingen, zelf bedienen CTA's etc

- als je enthousiaste vrienden hebben die je hobby delen: probeer dan later de Multiplayer functie uit waarmee je met meerdere personen het paneel kan bedienen

- gewoon plezier hebben

Erwin

Edited by TjoeTjoe
Posted

Nog wat tips:

Als je nog niet zo vertrouwd bent met de bediening van het NX-paneel raad ik aan om te beginnen met de demo versie van de post T serie.

Die kun je downloaden van http://www.signalsim.../en/simulations

Het omvat een eenvoudig baanvak/station, zodat je daar vertrouwd raakt met de bediening van het NX-paneel.

Het gebruik van het vaste uurpatroon van Hgl zoals Erwin aangeeft, is een goede start.

Doe dat op zaterdag of zondag, dan zijn er weinig extra's zoals goederentreinen met hun rangeerbewegingen in Aml. Ook het aantal rangeerbewegingen in Es is dan minimaal.

Er zijn op dit moment nog 2 software-bugs die het op maandag t/m vrijdag extra moeilijk kunnen maken:

In zijn algemeenheid geldt dat Telerail oproepen van rangeermachinisten genegeerd moeten worden.

Dat doet zich vooral voor na het splitsen van een reizigerstrein.

Rangeermachinisten zullen altijd de portofoon gebruiken en dat is dus wel correct.

Als 2e moet worden genoemd dat rangeerdelen die in de avonduren in Es op het opstelterrein worden neergezet, denken dat ze hun rangeeropdrachten voor de volgende dag onmiddellijk moeten gaan uitvoeren. De trein staat echter zonder machinist op het opstelterrein, dus die spook-oproepen kun je rustig negeren.

In de komende week ga ik die rangeeropdrachten verwijderen uit de database zodat dat probleem zich straks niet meer voordoet.

Veel plezier als treindienstlei(ij)der op Post T Hengelo

Groetjes,

Leo

Posted

Heren,

Bedankt voor jullie reacties.

Post T Hengelo heb ik al geregistreerd, ik heb toen netjes een key ontvangen en daarbij ook een bestandje met een dienstregeling.

Ik neem aan dat het de nieuwste dienstregeling is die er op dit moment is.

Toen ik deze simulator ontdekte heb ik eerst de demo bekeken, want je wilt toch eerst kijken wat het precies is.

Daarna heb ik dus Post T Hengelo aangeschaft en de manual en documenten doorgelezen, ik denk dat ik de manual komende week eens op papier ga uitprinten en in een map ga doen, lijkt mij toch handiger.

Tijdens het spelen met de sim kom ik wel eens nieuwe dingen tegen, en dan zet ik de sim even op pauze en zoek het op in de handleiding.

Zo kan ik nu overweg met tractie 1 en 2, en laatst had ik een loc die naar Akzo moest, en dat gaat nu ook prima.

Dus beetje bij beetje kom ik steeds wat verder.

Het multiplay komt veel later wel eens, wil eerst alles goed onder de knie hebben voordat ik met anderen ga samen spelen.

Trouwens, een tijdje geleden kwam ik het onderstaande linkje tegen, waar je kan zien waar en welke treinen op dit moment rijden.

http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/

Misschien kennen jullie deze al, maar ik vind het wel leuk om te zien hoe alles door NL rijd.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Posted

Het blijkt nu dat het dienstregeling bestandje die ik ontving bij de key, niet de meest actuele is ( Datum:14-12-2010 ) , want op de download site vond ik een nieuwere dienstregeling bestandje met de datum " 11-12-2011 ".

Maar hier op het forum zie ik dat er nu een dienstregeling versie 2 Maart 2012 is, maar die download kan ik nergens vinden.

Kan iemand mij een link geven waar ik deze kan vinden en downloaden ??

Alvast heel erg bedankt.

Peter Bl.

Posted

Bedankt voor de linkje, ga hem straks uitproberen. ;)

Peter Bl.