Jump to content

Dienstregeling versie 13 september


Recommended Posts

Posted

Dag allen,

Net even de nieuwe versie van de drgl bekenen en het lijkt erop alsof er een foutje uit de vorige drgl-versie in is blijven steken, het gaat om het volgende:

Start de simulatie op een willekeurige zaterdag om 0:01. Op het uithaalspoortje richting Delden (spoor 321, sectie X136AT) wordt dan trein 405611 geladen. Die is samengesteld uit een 6400 met 12 chloorwagens. Om 0:20 uur komt echter ook trein 415611 van Akzo met nog eens 12 chloorwagens. Volgens de rangeeropdrachten gaat de 415611 met de 12 wagens naar 306b om deze daar als 56411w te laten staan, de loc verdwijnt vervolgens via 306a naar tractie. Nu komt de 405611 op spoor 321 tot leven en deze heeft de opdrachten om met trein 56411w te koppelen. In totaal heeft deze dus de samenstelling 6400+24 chloorwagens. Iets klopt hier niet, want volgens de drgl zou trein 56411 moeten bestaan uit 6400+12 chloorwagens.

Het lijkt er dus op dat trein 405611 slechts uit een 6400 behoort te bestaan (die op dinsdag t/m donderdag uit trein 85582 komt).

----

Even los van bovenstaande, als dit de laatste versie vóór de update is (zoals aangekondigd), dan zal ik mijn drgl-bestand voor het andere deel van de drgl 2000-2001, dus van 28 december 2000 t/m 9 juni 2001 ook binnenkort een update geven (dat is namelijk feitelijk een uitbreiding op de originele drgl, waarin sommige functies 'uit' staan omdat de kolommen 'PeriodStart' en 'PeriodEnd' in de TimeTable van Hgl nog niet werken).

Wellicht n.a.v. de vraag om de update, wanneer gaat deze komen? Hengelo is nu al een kleine 2,5 jaar op de markt en naar ik me kan herinneren wordt er 'ever since' gememoreerd aan 'een' update. Wordt er überhaupt nog wel wat aan GRS-NX gedaan? Sinds Asd uit is, is het op GRS-NX-vlak redelijk stil, terwijl SpDrS60 booming is.

Posted

De 405611 op spoor 321 is afkomstig van trein 47540 die op ma en vr avond laat uit Bh komt.

In Hgl wordt dan in de zeer vroege uurtjes van de volgende dag gecombineerd met de nachtelijke chloor wagens van Akzo.

De 56411 bestaat dan inderdaad uit 24 wagens, wat niet blijkt uit de database.

Dus die constatering is terecht.

Het aardige is echter dat de daadwerkelijke samenstelling tijdens het spelen van de simulatie de gegevens uit de database overruled.

Na het koppelen van de treindelen zal 56411 dus ook daadwerkelijk met 24 wagens naar Dv vertrekken.

Alleen als je de sim start op een tijdstip na het vertrek van 56411 zal de trein met 12 wagens worden geladen.

Bij de start van het samenstellen van de database spaarde dat dus een extra regel in de Timetable en 25 regels in de tabel Consisttemplates.

Of misschien heb ik het ook wel gewoon vergeten bij het ontwerpen van de rangeeropdrachten voor de goederentreinen. ;)

Ik ga het deze week nog aanpassen.

Groetjes,

Leo

Posted

Wellicht n.a.v. de vraag om de update, wanneer gaat deze komen? Hengelo is nu al een kleine 2,5 jaar op de markt en naar ik me kan herinneren wordt er 'ever since' gememoreerd aan 'een' update. Wordt er überhaupt nog wel wat aan GRS-NX gedaan? Sinds Asd uit is, is het op GRS-NX-vlak redelijk stil, terwijl SpDrS60 booming is.

Als de update wellicht nog een jaar uitblijft, wordt het toch weer interesssant om de materieelomloop van het ICM in overeenstemming te brengen met het procesplan van NSR logistiek.

Het is nu vooral op za en zo een zelf aan elkaar geknoopte fantasie.

Dat brengt ook een meer realistisch gebruik van de wasinstallatie op spoor 1a met zich mee.

Wat vinden jullie daarvan ?

Groetjes,

Leo

Posted

Aan Hengelo valt niet zo veel meer te verbeteren volgens mij, het loopt allemaal wel soepel qua techniek. Hoogstens wat kleine puntjes, zoals dat de automatische seinen in Wierden niet werken en dat een sessie over middernacht in de soep loopt.

Posted

Opsommend (naast het genoemde punt):

Simulatie Hgl-2000 gebonden aanpassing:

1. Dark Territory tractieterrein Hgl, Hgl 4d/22/23, rangeerterrein Aml, Amlbp en Dollegoor en Enschede (zodat er via 1d gewisseld kan worden van spoor 412a naar 401a, de sim is nu zo opgebouwd dat wissel 901 zodanig geklemd ligt dat spoor 401a 385m lang is en 412a 150m lang is. In feite zijn 401a en 412a even lang en kan er vanaf beiden gewisseld worden naar 1d, het uithaalspoor langs de Parkweg.)

2. Technisch waarschijnlijk niet eenvoudig: Een trein die gaat of komt van Akzo doet de overweg Kuipersdijk niet sluiten (zelfde geldt voor de overweg Pruissische Veldweg, de chloortreinen passen immers niet tussen wissel 940 en 941 en dus werd het uithaalspoor richting Drienerlo ook gebruikt, daarvoor zal handmatig de overweg Pruissische Veldweg gesloten moeten worden)

Daarnaast de sturing van de sim

3. Treinen die te laat zijn rijden automatisch door zonder te stoppen als het uitrijsein voorbijrijden toestaat. Zo zal de 7900 vanuit Zl bij Aml en Hgl doorrijden zonder te stoppen als de uitrijseinen 112 (in Aml) en 160/180 (in Hgl) uitrijden richting Hgl/Es toestaat. Op dit moment moet je bij aankomst wachten tot de status van de trein "klaar voor vertrek" is alvorens de seinen 112 óf 160/180 te bedienen.

4. De spookmachinsten die bellen nadat een gesplitste trein meteen de opdracht krijgt om de trein af te breken (de doordeweekse 401754 en 7078/7082 en de zaterdagse 407924/407928 zijn daar wat voorbeelden van)

5. De 'vertragende factor' op de vrije baan als er meerdere treinen zich tegelijk in hetzelfde baanvak bevinden (zo zijn de 7900/1600/1700 richting Zl/Dv standaard +/- een minuut later in Aml als er een andere trein tegelijk voor rijdt. Dit is het ergste op het moment dat zowel 2346, 40502, 1734 én afsluitend 7936 van Hgl naar Aml rijdt.)

6. Dienstregeling-bestandtechnisch: Hgl is de enige sim waar je geen datumafhankelijke treinen kunt laten rijden omdat de gegevens in de kolommen 'PeriodStart' en 'PeriodEnd' niet door de sim gebruikt worden. Op zo'n moment kun je naast verschillende wijzigingsbladen binnen dezelfde dienstregeling ook nog eens kiezen voor speciale treinen die slechts op een enkele dag rijden. Dat soort afwisseling, maakt de sim ook leuker en geeft net nog een vleugje meer realiteit mee. In de praktijk is het immers ook vrijwel geen enkele dag zo dat het procesplan zoals dat een half jaar van tevoren wordt aangemaakt precies gevolgd wordt (daarvoor is immers het dagplan uitgevonden).

Posted

Daarnaast de sturing van de sim

3. Treinen die te laat zijn rijden automatisch door zonder te stoppen als het uitrijsein voorbijrijden toestaat. Zo zal de 7900 vanuit Zl bij Aml en Hgl doorrijden zonder te stoppen als de uitrijseinen 112 (in Aml) en 160/180 (in Hgl) uitrijden richting Hgl/Es toestaat. Op dit moment moet je bij aankomst wachten tot de status van de trein "klaar voor vertrek" is alvorens de seinen 112 óf 160/180 te bedienen.

??

Kan die waarneming inmiddels achterhaald zijn ?

Bij mij stoppen die treinen gewoon op spoor 202b en 302a, ook al staan de uitrijseinen op veilig.

Daarna begint gewoon de vertrekprocedure.

Van doorrijden is dus geen sprake.

Groetjes,

Leo

Posted

En nog zo'n bug die hoognodig gerepareerd moet worden:

In Wdn werkt de knop Wissel Vrijmaken niet.

Die zou moeten werken in combinatie met de rode zendknop.

het lijkt er dus op dat de functie half afgebouwd is.

Posted

??

Kan die waarneming inmiddels achterhaald zijn ?

Verrek zeg... kan 'em inderdaad niet meer reproduceren :mellow:

Overigens toch nog ff een vraagje waar volgens mij geen logica in zit. Waarom vertrek trein 7062 doordeweeks om 16:59 uur uit Aml richting Dv, maar in het weekend om 17:07 uur? Normaal gesproken vertrekt de 7000 alleen eerder uit Aml als er een 2300 achteraan rijdt (anders zou het vanaf Hon tot Dv een feest van gele seinen worden voor de 2300). Om 16:44 uur vertrekt er echter geen 2300 uit Bh, dus heeft dat nog een andere (uit drgl te achterhalen) reden?

Posted

Dre,

Voor het vroege vertrek van 7062 is in de dienstregeling inderdaad geen reden te vinden.

Ook in Dv zie ik geen problemen bij de perronbezetting, dus ook daar geen reden om zoveel vroeger binnen te komen.

Mischien uit het ongerijmde:

Speelde er in die jaren niet iets waarbij de DB de treinen in een zeer laat stadium van de ontwikkeling van de dienstregeling een uur eerder over de grens stuurde ? Wellicht is daarbij over het hoofd gezien dat 7062 dan weer gewoon op zijn patroontijd 17.07 kan vertrekken.

Groetjes,

Leo

.

Posted

Opmerkelijk is ook dat 7062 in de dienstregeling 2000/2001 ook op za en zo vroeger vertrekt uit Aml :blink:

En volgens de CTA-bakken rijden de treinen van de serie 7000 door naar Apd. :)

Maar in het spoorboekje staat iets heel anders. :( De trein rijdt niet verder dan Dv !

Dus tijd voor een wijziging van het dienstregelingsbestand.

Groetjes,

Leo

Posted

Doortrekking van de serie 7000 naar Apd is er pas sinds 10-12-2006. Toen werden aan de lijn Dv-Apd de stations Twello en Apeldoorn Osseveld geopend. Vóór 2006 had doortrekking ook niet zoveel zin, omdat er:

a. geen stations lagen tussen Apd en Dv, en beide stations IC-status hadden (en hebben)

b. De 1700 Es-Gvc/Rtd tussen Dv en Apd vlak áchter de serie 7000 uit Aml in Dv aankwam en de serie 7000 richting Aml vlak achter de serie 1700 richting Es uit Dv vertrok. [was nog het gevolg van de tijd dat de serie 7000 werd gereden door het materieel dat tussen Rtd en Dv als achterste stel van de serie (2)1700 reed. (een stel reed 21747 Rtd-Ut, daarna 1747-A Ut-Dv en vervolgens 7047 Dv-Es, keerde daar als 7060 Es-Dv en reed als 1760-V Dv-Ut en 21760 Ut-Rtd weer naar de Randstad)]. De serie 7000 naar Apd laten rijden had dus geen toegevoegde waarde omdat deze vlak achter de serie 1700 zou aan rijden.

Posted

Tot welk jaar was dat ongeveer het geval? En reed de 7900 toen ook door naar Es?

Posted

4. De spookmachinsten die bellen nadat een gesplitste trein meteen de opdracht krijgt om de trein af te breken (de doordeweekse 401754 en 7078/7082 en de zaterdagse 407924/407928 zijn daar wat voorbeelden van)

Inmiddels zijn voor deze treinen de rangeeropdrachten, die voor de volgende dag bedoeld zijn, verwijderd uit de database.

Het kost wel wat extra regels in de database maar dan zijn de spookmachinisten ook voorgoed verdwenen.

Deze actie is uitgevoerd met in het achterhoofd de gedachte dat we toch nooit over middernacht heen kunnen doorgaan.

Na middernacht dus altijd de simulatie beëindigen en opnieuw opstarten.

Blijven we nog zitten met het feit dat na het splitsen van een reizigerstrein, beide treindelen onbedoeld een telerail oproep doen terwijl daar in de movementorder geen opdracht voor gegeven is.

Dus: alle telerailoproepen van rangeerdelen moeten genegeerd worden !!

Groetjes,

Leo

Posted

Tot welk jaar was dat ongeveer het geval? En reed de 7900 toen ook door naar Es?

Met ingang van de dienstregeling 1996/'97 werd de 1700 niet meer gesplitst in Dv (d.w.z. het Rtd-deel reed niet langer de serie 7000 naar Es, maar werd via Deventer Goederen 'omgehaald' om daarna weer in de serie 1600/1700 richting de Randstad te rijden).

De dienstregeling 1995/'96 was dus de laatste dienstregeling waarin de serie 7000 met het materieel uit de serie 1700 gereden werd. De serie 7900 reed toen enkel 1x per uur Zl-Aml v.v. met Plan U's. In de spits werden spitsslagen met DE-II's gereden. Tussen Hgl en Es werd een halfuursdienst verzorgd door de serie 7000 (Dv-Es) gecombineerd met de serie 7200 (Zp-Es). Hgl-Odz werd apart gereden door de serie 7600 (die na 20:00 uur verbust werd).

Posted

Dat zal dan krap zijn geweest qua perronbezetting in Aml? Als je ook de kerende treinen naar Mrb kwijt moet...

Posted

Op de drukste momenten (op het moment dat tijdens de spits de treinserie 7900 (Zl-Aml), 8400 (Aml-Mrb) en 7000 (Dv-Es) 2x per uur reden) keerde de 7900 niet in Aml, maar reed deze door naar Hgl en Es.

Overigens was de serie 7600 (Hgl-Odz) in die jaren een mengelmoes van materieel. Voor de meeste ritten was een Plan V ingepland. Maar vooral de eerste en laatste ritten werden nogal eens door ander materieel uitgevoerd. De eerste ritten werden nogal eens met een ICM uitgevoerd, de laatste ritten (allerlaatste treinrit was 7663 die rond 19:30 uur uit Hgl van spoor 11 vertrok) werden nogal eens met een DE-II gereden)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.