Jump to content

59429

Recommended Posts

Posted

Zojuist ontving ik van Aadorp trein 59429. Deze staat nu op 209 zonder rangeeropdrachten te wachten op verdere actie. Nu staat er op 208 een rijtje volle Klmos (59425w), waar trein 59429 vanaf oostzijde (Aml-Hgl) best wel aangekoppeld kan worden. Of 59425w kan van 208 gehaald worden en via 230 aan de rij op 209 gekoppeld worden. Voor zover ik kan zien komt er niets meer van Aadorp, dus deze nieuwe trein (22 Klmos + 1 6400) kan volgens mij uit Almelo vertrekken. Waar hoort deze trein volgens dienstregeling heen te gaan?

Posted

Het is een beetje afhankelijk van de dag (er is namelijk een 59429ma en 59429divr). In Almelo-Goederen wordt er gesplitst in 59429w (de wagens) en loc<59429. Die opdrachten staan ook voorgeprogrammeerd. In principe zou het goed moeten gaan als je (bij het ontbreken van opdrachten) zelf de opdracht geeft om in Almelo-Goederen op ieder spoor te splitsen tussen de loc en de eerste wagen en in -> 59429w en loc<59429 -> om te nummeren.

Uiteindelijk gaat loc<59429 via spoor 230 de wagens van trein 59425 ophalen. Wederom via spoor 230 koppelen met de wagens van trein 59429. De wagens worden 53420w en de loc hoeft via spoor 230 en spoor 206a alleen nog maar om te lopen om aan de Dv-zijde weer aan de wagens te koppelen. Om 18:55 uur vertrekt het zaakje dan als 53420 richting Zwolle Rangeer (via Deventer uiteraard)

Posted

Pierre,

Je geeft aan dat goederentreinen geen rangeeropdrachten hebben.

Dat is verbazingwekkend omdat mij dat nooit overkomt.

Kan het misschien zijn dat je per ongeluk de oorspronkelijke ingebouwde database gebruikt.

Daar waren de rangeeropdrachten voor de goederentreinen nog niet in opgenomen.

Die zijn pas later ontwikkeld.

Bij het gebruik van de laatste versie van de externe database zou alles goed moeten gaan.

Na het starten van de simulatie kies je "Instellingen"

"Gebruik eigen dienstregeling" aanvinken en de externe database kiezen.

Groetjes,

Leo

Posted

Alleen deze had geen rangeeropdracht. Ik gebruik voor deze nog de dienstregeling van 13-9, de nieuwe heb ik nog niet gedownload. De rest had allemaal rangeeropdrachten. Wel merkte ik dat over de loop van de dag 2 locs op 210 aan de verkeerde kant op gericht stonden (waarom rij je niet?:er staat een trein voor me).

Waarom dit bij mij gebeurt weet ik niet, daarvoor zou ik wat dieper onderzoek voor moeten gaan plegen naar de exacte volgorde van handelen. Maar dit soort fouten is simpel op te lossen door nieuwe opdrachten te geven. En bij deze simulatie luistert iedereen tenminste naar wat ik ze opdraag :) Aangezien er alweer een nieuwe dienstregeling uit is, lijkt het me beter om op basis van de nieuwe dienstregeling foutmeldingen te doen hier.

Wat wel het geval was met de 59429, was dat op het moment dat hij belde om uit de aansluiting te komen, er nog net een Blauwe Engel met zijn kont op het baanvak Almelo-Vriezenveen reed in de richting Almelo, waardoor ik of de trein kon weigeren, of de trein kon meedelen dat hij op een voorbijkomende trein moest wachten. In feite was de trein al voorbij aan de aansluiting, maar ik zei hem dat hij toch maar moest wachten. Na een tijdje ging hij toch uit zichzelf rijden. Of hij daardoor geen rangeeropdrachten meer had, geen idee....

Posted

Wat wel het geval was met de 59429, was dat op het moment dat hij belde om uit de aansluiting te komen, er nog net een Blauwe Engel met zijn kont op het baanvak Almelo-Vriezenveen reed in de richting Almelo, waardoor ik of de trein kon weigeren, of de trein kon meedelen dat hij op een voorbijkomende trein moest wachten. In feite was de trein al voorbij aan de aansluiting, maar ik zei hem dat hij toch maar moest wachten. Na een tijdje ging hij toch uit zichzelf rijden. Of hij daardoor geen rangeeropdrachten meer had, geen idee....

Als trdl zou je op de hoogte moeten zijn van de bedieningsvoorschriften (BVS). Met betrekking tot de aansluiting Aadorp staat daarin het volgende vermeldt:

De spooraansluiting "Bedrijvenpark Twente" op het baanvakgedeelte Almelo-Vriezenveen (km 15.475) wordt bediend zoals is omschreven in de B-voorschriften Deel 9, Hoofdstuk 8.

Wissel 801 en stop-ontspoorblok St 801 kunnen worden ontgrendeld als:

• geen rijweg is ingesteld of vastgelegd vanaf Almelo of Vriezenveen in de richting van de vrije baan en;
  • het spoor tussen km 17.741 en km 13.170 onbezet is en;
  • de sleutelschakelaar van AKI 13.9 de normale stand inneemt.

Bij aankomst op de spooraansluiting kan in alle gevallen worden ontgrendeld, zolang de OTC-sectie voor de punt van wissel 801 bezet is

Ook al is de 31000 richting Aml al voorbij de aansluiting, de goederentrein kan pas uit de aansluiting op het moment dat de 31000 geheel voorbij km 17.741 (=inrijsein 34 van Aml) is, tot die tijd wordt er niet aan alle van bovenstaande genoemde voorwaarden voldaan om de vergrendeling te bedienen. Normaliter zou een dergelijke handelswijze niet moeten leiden tot het verliezen van de rangeeropdrachten, al kies ik ervoor om de goederentrein te laten wachten tot de andere trein "voorbij" is. Dat moet je dan meer lezen als "tot de trein de vrije baan Vz-Aml verlaten heeft".