Jump to content

8-11493

Recommended Posts

Posted

Ik heb nog niet gekeken of dit in de nieuwe dienstregeling ook zo is, maar ik heb nu om 23:30 op sp051 een losse loc BR110 zonder rangeeropdrachten staan met nummer 8-11493. Van sp054 t/m sp058 staat trein 11490w, bestaande uit 5 Silberlingen en 1 Silberling stuurwagen. Uit de aanwijzing onderin het treinenvenster "L: <->, > 11490" zou ik kunnen opmaken dat de loc moet omlopen, en aan de kant van de stuurwagen weer moet aankoppelen. Dit blijkt ook uit de dienstregeling.

Wat heeft het voor nut om de loc te laten omlopen, als er een stuurwagen aan de achterkant van de trein zit?

Zucht, ik bak helemaal niks van dat rangeren. Ik had een rangeerweg ingesteld van 049 naar Esig334, met de aanname dat hij zou keren. Dat deed hij niet dus gaf ik hem modeling toestemming om dat sein voorbij te rijden. Nu klinkt er een luide irritante zoemer die ik niet stil krijg. Nu staat volgens het treinenoverzicht de loc stil op wissel 58. Volgens mijn logica zou hij nu aan de KKB kant van Esig334 moeten staan.

Het lijkt wel of hij uit zichzelf gekeerd is, en door een rijweg heen is gelopen die ingesteld stond van 325 via 332 naar 041.

Ik heb rangeerles nodig. :(

Posted

ergens heeft een trein een wissel opengereden op het Betriebsbahnhof.. daarom de zoemer. Waarom, kan ik zo ook niet vertellen. Daar kunnen vele redenen voor zijn.

Maar als dat op Bbf gebeurt, kun je de zoemer niet uitzetten.

Ja, er zijn redenen om een lok te laten omlopen, ook als er een stuurstand zit. Vooral 's nachts/'s avonds kan dat voorkomen. (leeg materieel treinen)

Maar of dat bij die trein zo is, weet ik niet uit mijn hoofdje.

Posted

Ik heb de sim opgestart ongeveer 3 kwartier voordat deze trein verschijnt, om het nog maar eens te gaan proberen. Hoe moet ik dit nu doen, ik snap niet wat ik verkeerd doe.

Ik druk op de grijze knop bij 051, daarna op de grijze knop bij 222. De rijweg loopt in, sein Asig051 toont rode lamp en gele streep, dus voorbijrijden. De loc gaat niet rijden, en vertelt me dat hij zijn trein normaal bedient. Ik kan hem wel toestemming geven om stoptonend sein 220 voorbij te rijden.

Als ik dit probeer naar spoor 231, kan ik alleen een rijweg laten inlopen van 051 naar 231R3. Als ik vervolgens 231R3 als beginknop gebruik, en de grijze knop met opschrift 231 als eindknop, dan lichten beide knoppen groen op, maar er loopt geen rijweg in.

Ik kan hem toch wel naar Ostseite krijgen zonder moeilijk te doen met stoptonende seinen voorbijrijden?

Welke knoppen moet ik in welke volgorde indrukken om zoiets simpels als een loc laten omlopen goed te voltooien?

Posted

Helaas lijkt hier de "ik-heb-mijn-goede-bril-niet-op"-bug toe te hebben geslagen. Het is helaas een hardnekkig probleem dat de mcn in bepaalde gevallen naar het verkeerde sein lijkt te kijken.

Het is mij gelukt om de loc weg te krijgen via de rangeerrijweg naar 240. Vervolgens ging het naar de oostzijde, maar daar ging bij mij wat mis met de rangeeropdrachten. Die waren opeens weg.

De reden dat de rangeerrijweg naar 230 niet lukte kan ik alleen maar verklaren met het feit dat de eindknop zich in het GWB-gebied achter een hoofdsein ligt.

Met andere woorden: de rijrichting ligt daar normaliter richting KK, en gegeven de positie van de grijze RT-eindknop zou de rijrichting dan richting Deutz moeten staan.

In ieder geval meldt de sim dit ook bij instellen van een rangeerrijweg van 051 naar 230 als de rijrichting niet van KK af staat.

Verder heb ik aan de oostkant alleen nog kunnen constateren dat de mcn ook daar bij bepaalde Sh-seinen niet naar het juiste sein kijkt, en dus doodleuk blijft staan ondanks dat het seinbeeld Sh1 (de schuine witte streep op het paneel) getoond wordt.

Erwin

Posted

Dan is er maar 1 oplossing: Bij binnenkomst op spoor 054 trein 11493 kop laten maken en om laten nummeren naar 11490. Laat KKB de loc maar aan de andere kant plakken indien dat echt nodig is.

Posted

Kon het niet laten om een en ander nog wat grondiger onder de loep te nemen:

1. het probleem van dat de mcn naar het verkeerde sein kijkt (lees: dat hem moet triggeren om de boel in beweging te zetten) krijg ik natuurlijk niet opgelost.

Toch ben ik op wonderbaarlijke manier er in geslaagd om de losse loc toch naar 220 te krijgen. Hoe precies weet ik niet meer, maar volgens mij door nadat de mcn zich gereed gemeld had, de rangeerrijweg van 051 naar 220 in te stellen. Pas daarna het ZD-sein 054 naar de grondstelling (Kennlicht) terug te zetten.

Daarna liep ik echter weer tegen het probleem dat de mcn op 220 het Sh-sein 222R3 over het hoofd ziet, dus conclusie: naar 220 is geen goede optie.

2. drgl-database aangepast. Het wegvallen van de rangeeropdrachten na ontkoppelen lijkt 'gewenst' gedrag te zijn.

Met andere woorden: bij splitsen van de trein, dienen de nieuwe treindelen een nieuw unieke ID (treinnummer) te krijgen met daaraan eventueel verdere rangeeropdrachten.

Zonder hier al te ver in details te treden, lijkt me dit eerlijk gezegd ook programmeer-technisch een juiste implementatie.

Zoals het in de huidige drgl geïmplementeerd is ontkoppelt de boel, en wordt één treindeel 'omgenummerd' naar zijn eigen nummer.

Aan dat 'eigen' oorspronkelijk nummer hangen rangeeropdrachten, welke in dit geval beginnen met ontkoppelen. De eindeloze herhaling (loop) zou hier een feit zijn.

Heb gekeken hoe dit voor de nog in ontwikkeling zijnde simulaties is ondervangen, en daar wordt bij ontkoppelen en koppelen altijd omgenummerd naar een nieuw treinnummer.

Dat dus ook gedaan voor dit geval, en dan werkt het.

Dan is de oplossing na ontkoppelen:

- rangeerrijweg 051 -> 240;

- kopmaken, rangeerrijweg (bijv) 069 -> 345, daarna rangeerrijweg 240 -> 069

(zorg dat je deze volgorde aanhoudt, zodat je een complete rangeerrijweg van oost naar west hebt, anders slaat de 'bijziendheid' van de mcn aan de westzijde toe

- kopmaken, rangeerrijweg 345 -> 051

Ik wil deze aanpassing best verwerken in een update van de dienstregeling, alleen wil ik daarvoor wel even overleggen met Richard en Nopileos (hoofd drgl Sp Dr S 60).

Moet namelijk wel even zeker stellen dat de benaming van de rangerende loc (Tfzf 11493 in dit geval) een correcte toepassing is. Lees: dat het niet anders benoemd moet worden.

Voor een onofficiële versie mag je me per PM benaderen met vermelding van je e-mail adres. Stuur ik je de versie waarmee het te doen is op, kan jij ook verder

Erwin