Jump to content

Voorkomen van extra treinen

phochstenbach

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Samen met Servé ben ik bezig om een bestaande dienstregeling aan te passen met een paar extra treinen (Post Hengelo).

Nu hebben we die treinen onderhand werkend, maar er ontstaan ineens vreemde extra treinen die een afgeleid nummer van de door ons toegevoegde trein krijgen.

Ook krijgt deze extra trein een willekeurige dienstregeling.

Nu is onze vraag: hoe voorkom je dat van een bepaalde trein een extra trein gemaakt wordt?

We merken dat als we het schuifje "extra treinen" uitzetten deze niet verschijnen. We willen dus onze toegevoegde treinserie (68xxx) niet laten voorkomen in de extra, door de sim gegenereerde, treinen.

Kan dit?

Alvast bedankt!

Servé en Pijke.

Niet op de manier zoals jullie die in gedachten hebben.

De instelling "Extra treinen" moet je op nul houden, anders worden er inderdaad treinen gegenereerd op basis van de "standaard" in de dienstregeling opgenomen treinbewegingen.

Kortom: de extra treinen welke gegeneerd worden kan elke "standaard" trein zijn. Is dus niet uit te sluiten

Als je je extra treinen (68xxx serie voor jullie voorbeeld) als verrassingstreinen wilt laten verschijnen, dan kan je deze het beste als faculatief aanmerken.
Een andere optie is ze geldig te maken tussen twee data (start datum en eind datum), maar er staat me iets bij dat die optie in de huidige versie van Hengelo niet werkt, of anders niet goed

We hebben de treinen inderdaad op een bepaalde datum staan, en dat werkt gelukkig.

Als we hem facultatief maken, kunnen we dan ook meegeven dat de kans om toch te verschijnen 100% is?

Nog even een geheel andere vraag: we willen graag het rangeercommando moveTo gebruiken, maar waar moet je dan het spoor ingeven waar de trein heen moet?

Alvast bedankt!

MoveTo werkt alleen maar in gebieden als Dijksgracht,Westelijk Eiland, Westerdok, Köln Bbf. Daar waar "buiten het zicht" van de trdl treinen moeten bewegen.

In Hengelo is dit nog niet.

Ik ben in Maart even druk bezig geweest met een update voor Hengelo, echter dat stuiterde af op de overwegen. Die gaan op het ogenblik dicht, maar nooit meer open. En da's een hele lastige bug. (zeker na 5 minuten :_))

De rest werkte eigenlijk prima :-).

Hartelijk dank voor de reactie (en de overwegen :P ).

Ik ben van Enschede gewent dat de machinisten voor iedere beweging bellen. Hoe kan ik er voor zorgen dat een locje on Hgl belt om te zeggen dat hij naar TC wil?

Als we hem facultatief maken, kunnen we dan ook meegeven dat de kans om toch te verschijnen 100% is?

Dan hoef je ze niet facultatief te maken. Als ze altijd moeten verschijnen in een bepaalde periode, dan is de periode die je ingeeft voldoende

Erwin

Hartelijk dank voor de reactie (en de overwegen :P ).

Ik ben van Enschede gewent dat de machinisten voor iedere beweging bellen. Hoe kan ik er voor zorgen dat een locje on Hgl belt om te zeggen dat hij naar TC wil?

Daar hebben we als het goed is de rangeeropdracht "Call" voor.

Zie de SignalWiki. Link staat in mijn voetnoot

Erwin

Als je geen scenario bouwt en dus alleen het dienstregelingsbestand aanpast dan kan dat als volgt bereikt worden:

Als je de lok in Hengelo-Kap laat binnenkomen dan geef je daar twee rangeeropdrachten:

5 drivertype: None

5 drivertype: Shunt

daarmee wordt bereikt dat de RETmcn een portofoon oproep plaatst.

Hij vraagt dan een rijweg die afhankelijk is van wat er in de 3e (en volgende) rangeeropdracht staat.

De 3e rangeeropdracht is dan

5 drivertype: None, in Hengelo-Oost op spoor TC1 (X196AT) of TC2 (X194AT)

Zie bijvoorbeeld ook trein 407292.

Groetjes,

Leo

O ja, het was iets ingewikkelder dan ik suggereerde. Dank aan Leo voor de aanvulling.

De beste tip staat aan het einde van zijn post : bekijk voorbeelden uit de bestaande drgl voor wat betreft hoe een en ander te realiseren is

Erwin

Allebei hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik denk dat we hier zeker verder mee kunnen nu.

Nogmaals bedankt!

We hebben de treinen inderdaad op een bepaalde datum staan, en dat werkt gelukkig.

Werk je met de de opties PeriodStart en PeriodEnd in de de Access-database? Bij Post T Hgl heb ik die optie (helaas) nog niet werkend gekregen (die ingegeven data worden simpelweg genegeerd). Anders had ik de dienstregeling die ik ooit gemaakt had voor de periode 29 december 2000-9 juni 2001 samengevoegd met de bestaande dienstregeling. En daarbij wat extra, eenmalige ritten toegevoegd (zoals dit, dit (weliswaar niet eenmalig, maar de Plan U's die tussen Zp en Odz reden werden met enige regelmaat ook via Hgl uitgewisseld met stellen elders in het land) óf dit). Dat maakt zo'n simulatie juist leuk.

De optie MoveTo is voor 'Dark territory'. In Hgl zou dat bijvoorbeeld zijn als je een trein naar 304c stuurt. Vervolgens geef je met MoveTo aan of deze trein naar spoor 4d, 22 of 23 moet. Die optie zit (nog) niet in Post T Hgl.

Ik heb geen problemen ondervonden met het gebruiken van de periodStart en periodEnd. Vreemd dat die het bij jou niet doet.

Ik heb geen problemen ondervonden met het gebruiken van de periodStart en periodEnd. Vreemd dat die het bij jou niet doet.

Heb je dit ook echt zo getest? Lees: de simulatie gestart buiten de periode waarin jouw extra treinen moeten verschijnen.

Het probleem dat Dre beschrijft herinner ik me nog zeer goed, en inderdaad leek PeriodStart cq End niet te werken.

Daarbij de opmerking dat Dre bepaalde treinseries in bepaalde periodes een andere drgl wilde laten volgen.

En anders is het interessant voor ons om te weten wat voor een datum (formaat) jij invoert, en in welk jaar jouw drgl zich afspeelt.

Als het bij wel functioneert, zou het probleem van Dre zomaar verstopt kunnen zitten in dat soort verschillen.

Erwin

Voor alle duidelijkheid:

In Post T Hengelo versie 1.6.1.9925 werkt het gewoon.

Kijk maar naar de ICE voor de EXPO 2000:

Die rijdt alleen tussen 1-6-2000 en 31-10-2000.

En dat werkt correct.

En nu begin ik aan mijzelf te twijfelen, want ook in Post T Amsterdam cs werkt het correct.

Kijk maar naar trein 1236.

Groetjes,

Leo

Ik gebruik de datum 25-6-2000 en dat werkt. Ik heb het net nog even getest op een aantal andere data.

Het kan misschien een probleem zijn als een ander jaar dan 2000 gebruikt worden, maar dat heb ik nog niet getest.

Nu wordt het spannend. Een welles-nietes spelletje.

De ene partij zegt dat het wel werkt in Hgl, en de andere partij niet.

Nu gaan mijn gedachten dan ook werkelijk richting datum-gevoeligheid.

Want ik mag dan wel gek zijn, maar dan niet zo gek dat ik echt samen met Dre een drgl voor Hgl heb zitten testen waarin de Start/EndPeriod echt niet werkte.
Het werd zelfs zo gek dat één en dezelfde trein driemaal op het tableau verschenen. Rara, wie heeft hier een verklaring voor.

Er moet iets zijn met de tijd waarop de sim gedraaid wordt. Daar begint het nu wel op te lijken.

Asd heeft naar mijn weten wel altijd gewerkt. Heb ik toen ook nog getest, en ging toen goed. Maar ja, dat was toen

Zodra mogelijk ga ik de data op een ander jaar zetten, en kijken of het dan nog steeds werkt.

Er is laatst een update geweest, dus misschien is het daarin opgelost...

Conclusie: Ik ga vanavond ff wat testen. ;)

Edit: Ff wat getest met dit bestandje: https://docs.google.com/file/d/0Bx4dMWxHzV70emRDaU1IQzZTUW8/edit?usp=sharing

Getest is een datum buiten een van de tijdvakken, aan de randen van de tijdvakken en dat geeft netjes het gewenste resultaat. Binnenkort toch maar eens een poging doen om mijn drgl voor de periode 29-12-2000 t/m 09-06-2001 in de bestaande dienstregeling te gooien. Wat extra treinen erbij en voila :)

Edited by Dre

Ik kom hier nog even op terug, want ik merk nu en dan dat de trein nu en dan wel op de grafische drgl wordt getoond (op een dag dat hij niet rijdt), maar dat de trein zelf niet komt opdagen.

Hoe dat kan gebeuren weet ik niet.

Nu begin ik toch werkelijk aan mij zelf te twijfelen.

Heden ochtend meerdere starts gedaan om na te gaan of PeriodeStart en PeriodeEnd wel of niet correct werken.

De toch wel verrassende resultaten laten zich als volgt omschrijven:

Als de datum ligt tussen PeriodeStart en PeriodeEnd zal de trein (1148 of 1149) normaal verschijnen in de simulatie.

Echter als de datum buiten die periode wordt gekozen is het wel/niet verschijnen van de trein ineens afhankelijk van het tijdstip (uur/minuten) waarop de simulatie wordt gestart.

Is het tijdstip gelegen vóór de EntrypointTime dan zal de trein niet verschijnen. Dat is dus correct.

Is het tijdstip gelegen na de EntrypointTime dan wordt de trein geladen op het punt van zijn route waar hij geacht wordt te rijden.

Bij de optie "toon gestopte treinen als u een simulatie start" worden dus alle treinen die onderweg zijn geladen, ongeacht het feit dat ze voorzien zijn van een PeriodeStart en/of een PeriodeEnd.

@Dre

Het gebruik van PeriodeStart en PeriodeEnd is dus wel mogelijk, maar er zullen wat onverwachte situaties kunnen optreden.

Starten buiten de door jou gebruikte periode kan dus tot gevolg hebben dat toch één (of meer) van jou treinen worden geladen bij het starten van de sim.

Groetjes,

Leo

Ik heb al veel vreemde dingen gehoord, maar dit slaat alles :) .

Heel erg vreemd dat het op die manier werkt. Doet toch vermoeden van een bug.

Ik hoop dat dit gemakkelijk eruit te halen is.

En het gaat nog verder:

Bij het samenstellen van de grafische dienstregeling wordt helemaal niet geselekteerd op PeriodeStart en PeriodeEnd.

In alle gevallen verschijnt trein 1149 en 1148 in de dienstregelingsgrafiek.

De test is als volgt uitgevoerd.

Start de simulatie op een datum die ligt vóór 01-06-2000 of na 31-10-2000.

Start de simulatie op het tijdstip 0815 uur.

Resultaat: trein 1149 staat op het spoor Aml-Hgl. Dat is niet correct.

Trein 1149 staat vermeld in de grafische dienstregeling. Dat is niet correct.

Start de simulatie om 0800 uur.

Resultaat: trein 1149 staat niet vermeld in het Treinenoverzicht. Dat is correct.

Trein 1149 staat wel vermeld in de grafische dienstregeling. Dat is niet correct.

De fout is alleen hinderlijk als je, zoals Dre, een eigen dienstregeling bouwt met treinen die afhankelijk zijn van PeriodeStart en PeriodeEnd.

Of Richard en zijn programmeurs nog tijd en geld kunnen/willen besteden aan Hengelo is een vraag die ik niet kan beantwoorden.

Misschien dat Richard hier een tipje van de sluier zou kunnen oplichten ?

Groetjes,

Leo

Ik denk dat de fouten redelijk makkelijk te verhelpen zijn.

Waarschijnlijk missen er een paar if-statements bij het inladen.

Ik zou het erg leuk vinden als dit opgelost kan worden.

Pijke.