Jump to content

Trein wil niet van aansluiting Aadorp komen

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Van de week heb ik een probleempje gehad m.b.t. treinen die van Aadorp komen. Een trein meldt zich en wil graag naar Alm komen. Dit weiger ik, omdat er een trein in het baanvak Almelo-Vriezeveen zit. Als die trein in Vriezeveen is, bel ik de machinist in Aadorp op en vertel hem dat hij uit de aansluiting mag komen. De machinist blijft echter gewoon staan. Als ik hem dan opbel met de vraag waarom hij niet rijdt, zegt

hij dat hij op seintje x wacht (volgens mij 492, maar weet ik niet meer zeker). Ik dacht toch dat ik hem verteld had dat hij uit de aansluiting mag komen? Als hij een minuut of 5 later zelf belt of hij uit de aansluiting mag komen en ik geef toestemming, dan komt hij gewoon uit de aansluiting.

Werkt de functie dat je een trein kunt vertellen dat hij uit de aansluiting mag komen niet? Het komt wel netjes in het communicatievenster te staan.

Posted

even denken. Er zit een vertraging tussen jij hem zeggen dat ie eruitkomen mag en het moment dat ie echt gaat rijden. De rangeerder moet nog het wissel op het baanvak omgooien.

Voor de sim staat er voor dat wissel een virtueel stop punt, dat technisch ook een naampje heeft (492 in dit geval).

Daarom duurt het wat langer. Maar waarom ie dan zelf weer belt, weet ik zo ook niet :-)

Posted

Ik snap dat het allemaal wat langer duurt, maar als-ie naar 10 minuten nog steeds de status "gestopt }-o" heeft, denk ik toch dat de rangeerder wel erg veel moeite met het handwissel heeft... :P

Posted

De functie dat je de machinist vertelt dat hij uit de aansluiting mag komen werkt mijns inziens ook niet. De enige manier om een trein uit de aansluiting te krijgen is deze toestemming geven als de mcn zélf belt.

Aan het hele functioneren van de aansluiting mag sowieso nog wel gewerkt worden. Een trein doet er een minuut of 5 over om bij de aansluiting te komen vanaf Aml, vervolgens doet 'ie er nog 10 minuten over om het baanvak Aml-Vz weer vrij te geven. M.n. bij de 59418/55402 levert dat problemen op. Ik heb wel eens gezien hoe lang een trein naar de Servo in Delden erover doet om de aansluiting op het baanvak Ddn-Go te nemen (da's ook een OTC-sectie). Hooguit 5 minuten.

Posted

Even nauwkeurig omschrijven wat er wel of niet werkt.

Wat er wel werkt:

De mcn vraagt toestemming om uit de aansluiting te mogen komen.

1. De toestemming wordt verleend,

of

2. Hij mag vertrekken na het passeren van de trein.

of

3. Hij moet later nog eens terugbellen.

Als je wil afwijken van deze procedure en zelf weer opbelt dat hij kan/mag/moet vertrekken gaat het fout.

De trein zal niet vertrekken.

Dus: Na een weigering (antwoord 3) altijd afwachten tot de trein zelf weer vanaf de aansluiting belt en dan het juiste antwoord geven.

In het hierboven aangehaalde voorbeeld was antwoord 2 dus het juiste antwoord geweest.

Groetjes,

Leo

Posted

Ja, maar als ik hem eerst weiger en daarna terug bel, staat er wel in het communicatievenster "trein xxx mag nu uit de aansluiting komen", dus dan neem ik aan dat hij ook eruit komt. Hij blijft echter gewoon staan. Als hij daarna zelf belt en ik geef toestemming, komt hij wel uit de aansluiting.

Posted

Dat lijkt mij een foutje in de software.

Dat men vergeten heeft om te programmeren dat de trein ook weer moet gaan rijden, nadat de communicatie is voltooid.

Mvg.

Leo