Jump to content

Trein 2341 is heeft het helemaal gehad met mij

Recommended Posts

Posted

Hallo collega-treindienstleiders.

Ik was net een potje Hengelo aan het spelen toen ik noodgedwongen trein 2341 naar een spoor zonder perron moest sturen. Dit was waarschijnlijk niet de meest doordachte actie, maar goed :) .

Op het moment dat hij stilstaat gaat de telerail af. Het is trein 2341 die zeurt dat zijn perron te kort is en dat de HC de passagiers van de achterste wagens gaat waarschuwen, is goed.

Vervolgens krijg ik datzelfde bericht meer dan 10 keer te horen. Ook gaat mijn geldmeter met sneltreinvaart achteruit tot (na 20 dezelfde gesprekken) -200000. Daarna liep de sim vast ( de klok loopt niet meer door).

Ik heb het lichte vermoeden dat dit een bugje is met een infinite loop of zoiets. Hieronder is een screenshot bijgevoegd.

Alvast bedankt!

Groetjes, Pijke.

telerail2341.png

Posted

Laten we voorop stellen dat een reizigerstrein niet langs het perron binnennemen, een doodzonde is. :angry:

Daar zal je baas niet blij mee zijn.

Ontslag op staande voet is nog net niet nodig (althans dat is niet ingebouwd in de programmatuur), maar een verplichte heropleiding, in eigen tijd, lijkt mij zeker op zijn plaats :)

Overigens kan de fout, weliswaar ten koste van de reizigers, wel hersteld worden:

De trein veilig zetten naar Oldenzaal en ziedaar de trein zal normaal vertrekken. ;)

In Oldenzaal de trein een extra stop laten uitvoeren.

Vanuit Oldenzaal kunnen de reizigers dan gratis terugreizen.

En ondertussen de reizigers die in willen stappen naar een taxi dirigeren (op kosten van NSR, verhalen op ProRail) en naar Oldenzaal of Bad Bentheim laten brengen.

De kosten beginnen dan wel aardig op te lopen natuurlijk.

En als DB niet op de reizigers wil wachten dan komt er nog een overnachting bij ook.

Groetjes,

Leo

Posted

Gezien de treinen die nog in Hgl staan heeft degene die verantwoordelijk is voor Hgl er wel een klein potje van gemaakt ;)

Tip: Als je niet genoeg perronruimte hebt om een trein die moet halteren dat ook te laten doen: laat 'em a.u.b. wachten voor het inrijsein.

@Leo: In 2000 was ProRail VL nog bekend onder de naam NS Verkeersleiding. En die reizigers hebben voorlopig nog wat problemen om bij een eventuele haltering in Odz terug te reizen met de 7200 naar Hgl, aangezien de 7223, die als 7236 de retourrit voor deze reizigers op zich moet nemen nog vrolijk in Hgl aan het perron staat te pruttelen :D

Posted

Ja, was een leuk potje, 100% onregelmatigheden en defecten, 100% buitendienststellingen etc. Maar het gaat erom dat die trein 20x belt voor hetzelfde en daarmee ook de salaristeller die omlaag schiet.

Vanmiddag nog zo'n potje gehad, maar zonder buitendienststellingen. Beide sporen tussen Alm en Hgl gesperd... Wordt dan een leuk keer-festijn te Alm...

Posted

Hee Leo en Dre.

Ik ben het volledig met jullie eens :D . Het was inderdaad een doodzonde dat ik die trein op een niet-perronspoor liet binnenlopen, dat doe ik in ieder geval geen tweede keer!

Ik besefte dit pas toen ik de rijweg had ingesteld en kon die toen niet veilig meer herroepen. Ik had ook al een oplossing in gedachten om het naar een perronspoor te dirigeren, maar dat werd lichtelijk onmogelijk gemaakt doordat die lieve machinist bleef zeuren. Dat was ook het gene dat volgens mij bij de sim fout ging, de rest was mijn schuld ;) .

Posted

Ja, hij zit kennelijk in een programma loop die zich snel achter elkaar herhaalt.

Bij het testen kreeg ik pas na 4 oproepen de kans om 'm veilig te zetten.

Dan gaat hij rijden en plaatst geen oproepen meer.

Leo

Posted

Ok.

Het vreemde vond ik wel dat de geldmeter razendsnel achteruit bleef gaan ook al zat ik nog met die mcn aan de lijn.

Nog even iets anders, ik heb nu al 3 keer meegemaakt dat een trein een noodoproep deed of een tractiestoring had op Borne vanuit Aml, prima.

Zodra hij zich weer gereedmeld bel ik hem op voor een noodstop, omdat de overweg bij Borne stuk is. Daarna geef ik hem een lastgeving en mag hij weer verder rijden.

Daarna ontvang ik echter nog een noodoproep dat hij een incident heeft gehad op de overweg, maar hij had toch een lastgeving? Vervolgens komt een trein van de andere kan (met lastgeving) met dezelfde melding en is tussen Aml en Hgl geen treinverkeer meer mogelijk. Is dit een bug of hoort dit er ook bij?

Posted

Een dergelijk voorval kan ik helaas niet reproduceren.

Je zou kunnen proberen de lastgeving uit te reiken vóór dat hij zich weer gereed meldt, maar of het dan wel goed gaat durf ik niet te garanderen.

Het lijkt mij een probleem voor Richard en zijn programmeurs.

Leo