Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Ik zit in de volgende situatie:

Simulatie geladen op dinsdag 6 juni om 08:03. Rond 10:45 meldt trein 59417 zich bij Almelo Bedrijvenpark aansl. (Amlbpa) en vraagt of hij toestemming krijgt de aansluiting uit te komen. Aangezien trein 31027 (Aml-Mrb) zich op dat moment tussen Vriezenveen en Vroomshoop bevindt verleen ik toestemming en vervolgens komt trein 59417 de aansluiting uit, om na enkele minuten netjes binnen te lopen op Almelo-Goederen spoor 8. Aangezien ik de vrijgave rangeren eens wilde proberen geef ik de machinist de rangeeropdracht mee om op spoor 208 de vrijgave rangeren te nemen en de trein op spoor 11-13 op te stellen. Schakelaar vrijgave rangeren sp 6-13 omgezet, zendknop gedrukt en gaan met die trein. Systeem werkt prima, ik zie dat de trein via spoor 206a wordt uitgehaald en daarna naar spoor 11-13 gaat. Machinist belt me op en zegt dat de trein is opgesteld aldaar en gaat naar huis. Kortom, alles werkt naar plan.

Een uurtje later meldt de volgende trein (59419) zich bij dezelfde aansluiting (Amlbpa) met wederom toestemming de hoofdbaan Vriezenveen-Almelo op te komen. De situatie met de 31000 is hetzelfde als een uur daarvoor, trein 31031 bevindt zich tussen Vriezenveen en Vroomshoop dus trein 59419 heeft meer dan voldoende tijd om naar Almelo te rijden. Dat doet deze ook. Wederom neem ik deze op spoor 208 binnen en ik deze trein op dezelfde manier opstellen op spoor 11-13 als trein 59417.

Rond de tijd dat de 59419 in Almelo op spoor 208 binnenloopt komt uit de richting Hengelo trein 47548 binnen op spoor 206b, deze neem ik aan de kant om de vertraagde 1640 voor te laten gaan. Nadat trein 47548 volledig is binnengelopen op spoor 206b vraagt de machinist van trein 59419 of hij de vrijgave rangeren mag nemen (trein 47548 staat dus 'opgesloten' in het afgeschermde gebied dat ik zal geven t.b.v. de vrijgave. Ik zet de schakelaar om en druk op de zendknop. Aan het constant brandende witte licht zie ik dat de machinist de vrijgave genomen heeft.

Na wat rijwegen in Hengelo, Oldenzaal en Enschede te hebben ingesteld kijk ik eens hoe het ervoor staat met de rangeeractiviteiten van trein 59419. De bezetmeldingslampjes op het tableau geven niets aan, dus ik neem op dat moment aan dat trein 59419 nog bezig is op de sporen 11-13. De trein is verdwenen van het treinoverzicht, staat volgens het TNV-scherm staat trein 59419 nog altijd op spoor 208 en contact via telerail of portofoon is ook niet mogelijk. Inmiddels ben ik bij 12:32 aangekomen en er is nog niets verandert. Geen spoor van trein 59419, ik zit met een rangeerterrein dat ik (naar het zich laat aanzien) niet terugkrijg van de rangeerder en ik kan ze ook niet bereiken om te vragen of er al enig schot in de zaak 'dreigt' te komen. Nu begint trein 47548 natuurlijk te zeuren dat 'ie verder wil.

Mijn vraag nu: Is er een mogelijkheid om het gebied terug te vragen van de machinist/rangeerder of ze überhaupt te vragen hoe het ervoor staat?

Posted

er zijn een paar zaken hier:

1. het ziet eruit dat er een bug is na de 2e teruggave (niet gebeuren daarvan). Dat gaan we nu even onderzoeken.

2. TNV weet niets van Vrijgave Rangeren. Dus daar gaat de nummering gegarandeerd fout. Dat is net als in 't echt.

3. Nee, je kunt een mcn/rgr niet bereiken die aan 't rangeren is. De mcn heeft zijn koppie buiten het raam en de rangeerder huppelt vrolijk door het grind.

4. inderdaad oppassen geen doorgaande trein in de Vrijgave Rangeren op te sluiten :-) Da's een leuke natuurlijk.

Posted

probleempje is opgelost. komt met de volgende update.

(die was heel lastig te reproduceren... toch gevonden :-)