Jump to content

Stoptreinen Almelo - Hengelo


Recommended Posts

Posted

Ook al vertrekt een stoptrein op tijd, hij komt toch altijd met een paar minuten vertraging aan. Aparte aan de dienstregeling is vervolgens dat je, in zowel Almelo als Hengelo, alle stoptreinen daar dan eigenlijk op hun aansluiting moet laten wachten. Zo rijden in de simulatie dus de helft van de stoptreinen dus altijd met een vertraging van 2 minuten.

Ook jammer is het dat het tegelijkertijd binnenkomen in Hengelo van de stoptreinen uit Zutphen en Almelo (gebruikmaken van wisselsleuteltje) hierdoor bijna nooit echt tegelijk gaat.

Posted

mmm... bij mij lukt dat wel. hier en daar met een +1 of zo, maar dat is normaal. Het is dan wel geweldig opletten geblazen.

De tijden zijn overgenomen uit de drgl. De versnelling en vertraging is volgens de specs van het materieel.... De spoorlengtes zijn exact.

is de drgl te krap?

Posted

is de drgl te krap?

Zou een machinist die rond 200 daar stoptreinen reed eens gevraagd moeten worden :) Ik kan me de aankomsten vroegen, toen ik daar soms nog met de trein ging, niet meer herinneren.

Laatste optie: Klopt de stop / door tijd bij Borne? Het lijkt vaak alsof precies daar de stoptreinen de vertragingen krijgen. Sneltreinen krijgen geen vertraging.

Posted
is de drgl te krap?

Ja, de dienstregeling is te krap, maar als dagelijks reiziger Oldenzaal - Enschede ken ik de 7900 uit de periode 1999 - 2006 nog heel goed, die was zeker overdag te laat in Hengelo. Meestal het gevolg van de kruisingen die de 7900 in Heino en Nijverdal maakt. Vooral trein 7917, die ik 's ochtends nam, had een naam opgebouwd.;)

Posted

Het is vooral van Hengelo naar Almelo waar die treinen +3/+4 oplopen. Ik heb nog niet geprobeerd of dit minder is op het moment dat de stop/door op door staat ingesteld. Daardoor kom je in Almelo in de problemen met de 7000 en 31000 die daardoor ook vertraagd weggaan. Ik weet niet of dat normaal was.

Posted

Stop/door-schakeling op 'door' zetten voor stoptreinen gebeurd alleen bij gladheid (omdat er een kleine kans bestaat dat de trein doorschiet en de veiligheid van het wegverkeer dan in gevaar komt).

Voor de rest is het totaal onrealistisch om de seinen P732 (Borne) en P706 (Almelo de Riet) op door te zetten voor een stoptrein. Het verkeer op de Azelosestraat gaat je dat overigens ook niet in dank afnemen.;) Zover ik de rijtijden van de 7900 van nú ken zijn die gewoon kielekiele tussen Hengelo en Almelo. 3 á 4 minuten vertraging is dan weer iets te overdreven.

In principe kies ik in de spits ervoor om de 31000 altijd voor te laten, die heeft in mijn gebied een kruising in Vriezenveen te halen. Dat de 7900 in Nijverdal moet kruisen is een zorg van de wachter voor Heino - Nijverdal op de post in Zwolle.:D

Posted

Ik heb nog een screenshot gemaakt van de situatie, mocht dat gewenst zijn.

Posted

een .sim bestand is veeeeeel interessanter :-)

Posted

Waar zal ik de .sim bestandjes heen-e-mailen?

Posted

De site van de NS geeft, onder de nieuwe dienstregeling, als verschillen tussen de vertrektijden van de stations van Hgl naar Alm in min. aan (en totaal):

Sprinter: 5 - 5 - 4 (14)

DM-90: 5 - 6 - 5 (16)

Ik kom nu steeds in de simulatie's daadwerkelijke tussentijden op iets als: 5 - 7 - 4 (16)

De dienstregeling in de simulatie stelt: 4 - 6 - 4 (14)

Conclusie: Houdt de dienstregeling er wel rekening mee dat die DM-90 nou eenmaal trage rotdingen zijn??

Posted

's gekeken in de officiele uitdraai van 1999:

voorbeeld:

7919 weg uit Aml om 08:31 aankomst Hgl 08:45

is dus 14 minuten. Da's HEEEL krap.

Zie huidige drgl met 14 mins voor sprinter en 16 mins voor DM'90.

tussentijden geeft de drgl voor de trdl niet (!)

's meten hoelang die treinen dan op Amri en Bn stil staan....

  • 2 weeks later...
Posted

Dit verhaal wordt steeds langer :) Het lijkt erop dat deze vertragingen toch inderdaad correct de werkelijkheid weerspiegelen. Met de nieuwe dienstregeling lijkt hier ook erg veel aandacht te zijn besteed. Een aantal maatregelen die zijn getroffen (samengevat):

1) De series 7000 en 7900 zijn (in Twente) van tijdtabellen gewisseld. Zo doen dus ook tegenwoordig sprinters mee aan de kwart-over-knoop in Hengelo. Van de sprinters wordt nu verwacht dat zij eerst aansluiting hebben in Hengelo en, na een rit, ook weer op tijd in Almelo (of andere richting).

2) Alle treinen die nog het spoor tussen Almelo en Hengelo moeten afleggen vertrekken een minuut eerder. Ook de Intercity's!

3) Voor de DM-90's is ook nog 2 minuten meer tijd uitgetrokken (zie ook boven).

Verder ziet het er naar uit dat ook alle treinen ieder half uur i.p.v. ieder half of heel uur rijden.

Komt er ook nog een versie van de simulator met de nieuwe dienstregeling??

Posted

Komt er ook nog een versie van de simulator met de nieuwe dienstregeling??

Het tableau leent zich daar wel voor. De enige grote wijziging is Amlbpa, dat tegenwoordig geen OTC-sectie meer is, maar een gewone aansluiting met seinen en een bediende wissel.

Zelf ben ik daar al een beetje informatie aan het bijeen garderen. Treinnummers (reizigers, goederen en leeg materieel) heb ik al. Samenstellingen volgen al snel. Het zal echter nog wel een hele tijd duren voordat daar een mdb-bestand van gevormd zal worden. Voorlopig is het nog een beetje proberen met het maken van een database.

Posted

Is er op het tableau niets veranderd t.b.v. het gerestaureerde spoor naar Gronau / Duitsland?

En zijn werkelijk er nooit NX-aankondigingen aangebracht op het spoor Almelo-Hengelo?

Posted

Het zal echter nog wel een hele tijd duren voordat daar een mdb-bestand van gevormd zal worden. Voorlopig is het nog een beetje proberen met het maken van een database.

Het lijkt me minder werk dan een compleet nieuwe simulator bouwen? Wellicht is een dienstregeling simpeler door de grotere regelmaat?

Posted

Is er op het tableau niets veranderd t.b.v. het gerestaureerde spoor naar Gronau / Duitsland?

En zijn werkelijk er nooit NX-aankondigingen aangebracht op het spoor Almelo-Hengelo?

1. Het tableau is in dienst geweest tot de nacht van 17 op 18 maart 2002. Het spoor Enschede-Gronau is op 18 november 2001 opnieuw in gebruik genomen en is niet verbonden met het Nederlandse spoorwegnet. Op het tableau van Hengelo is het spoor naar Gronau toen met een plaat afgedekt. Het hoefde toch niet meer lange tijd mee te gaan. Het baanvak Enschede-Gronau wordt sindsdien niet meer vanuit een centrale verkeersleidingspost (hetzij Nederlands, hetzij Duits) bestuurt, maar met seinen die enkel de overwegen beveiligen.

2. Nee, NX-aankondigingen zitten alleen maar op de rand van het tableau. In de plaatselijke bekendheid (hfdst. 18 van de gebruiksaanwijzing) staat een manier genoemd om een pseudo-NX-aankondiging te maken (m.b.v. het TNV-scherm). Tot de plaatselijke bekendheid behoort ook het deel dat je weet hoe lang de baanvakken Oldenzaal-Hengelo, Enschede-Hengelo, Hengelo-Almelo en Almelo-Wierden zijn en dat je dus een beetje kan nagaan hoe lang een bepaald soort trein over deze afstand doet.

Een database an sich maken is veel inklopwerk. Ik heb echter geen gegevens bij de hand (procesplan o.i.d.), en moet het veelal van informatie doen die op internet beschikbaar is (en eigen waarnemingen in Hengelo en Enschede). Treinnummers zijn beschikbaar bij Somda, RolandRail en Waarisdetrein. Samenstellingen van treinen zijn an sich niet moeilijk. Alleen de materieelovergangen (zowel overdag als de nachtovergangen) van de series 1600 en 1700 zijn de uitdaging.

Posted

Als je "inklopwerk" een beetje wilt automatiseren (zoals bij een uurpatroon) kun je de volgene truuk doen: 1 of 2 regels in de database invoeren en dan de tabel EXPORTEREN naar Excel... dan "invullen met regelmaat" en voila... importeren maar.

De rangeerbewegingen (kun je handig doen in het timetable raster!) is het meeste werk.

let op: om de "timetablestops" veld te vullen, heb je een klein tooltje nodig die van de "vele kolommen" met de stations de "timetablestops" veld automatisch vult. Dat tooltje is niks anders dan het kopieren van de inhoud van je "makkelijke kolommen" naar het ene veld wat de sim nodig heeft. (comma gesepareerde regel)

reden dat we dat zo gedaan hebben is om de database onafhankelijk van de layout te kunnen houden.

Posted

.. In de plaatselijke bekendheid (hfdst. 18 van de gebruiksaanwijzing) staat een manier genoemd om een pseudo-NX-aankondiging te maken (m.b.v. het TNV-scherm). Tot de plaatselijke bekendheid behoort ook het deel dat je weet hoe lang de baanvakken Oldenzaal-Hengelo, Enschede-Hengelo, Hengelo-Almelo en Almelo-Wierden zijn en dat je dus een beetje kan nagaan hoe lang een bepaald soort trein over deze afstand doet.

Ja, dat heb ik gelezen, maar die '<' en '>' functies werken bij mij nooit.

Je kan nooit op 30 sec. nauwkeurig weten wanneer een trein precies aankomt, maar daar kan de treinenloop nog wel vanaf hangen. Leek mij een beperking, voor de werkelijkheid, niet voor de simulator uiteraard.

Posted

Ja, dat heb ik gelezen, maar die '<' en '>' functies werken bij mij nooit.

Je moet natuurlijk wel het schermpje actief houden (of op de achtergrond) en het niet met 'D' of het kruisje rechtsbovenin wegdrukken.

Je kan nooit op 30 sec. nauwkeurig weten wanneer een trein precies aankomt, maar daar kan de treinenloop nog wel vanaf hangen. Leek mij een beperking, voor de werkelijkheid, niet voor de simulator uiteraard.

't is inderdaad een beetje 'fingerspitzengefühl' wat je ervoor moet hebben. Als je plaatselijk 'echt' bekend bent wordt het natuurlijk allemaal nog een stukje makkelijker. Veel treinen hebben in de dienstregeling een doorkomsttijd voor Borne (en bij de treinen die dat niet hebben kun je het zelf eventueel handmatig toevoegen). Borne-Hengelo is 3 blokken (vanaf sein P735 tot sein 132) en wordt door een intercity op baanvaksnelheid (=130 km/h) ongeveer in 3 minuten afgelegd. Aan de hand van de doorkomsttijd van een trein in Borne kun je ongeveer wel bepalen waar een trein is. Zolang je geen rijweg vanaf sein 132 instelt richting 303a/b heeft een trein 2 groene seinen tussen Borne en Hengelo (sein P735 bij doorkomst te Borne en sein P739). Sein P743 toont wanneer er vanaf sein 132 geen rijweg is ingesteld geel. Erg druk moet je je daar niet om maken, aangezien de trein direct achter sein P743 sowieso de opdracht krijgt af te remmen tot 40 km/h.

Waarschijnlijk heeft het te maken met het voorlangs kruisen van de 7200, die 's ochtends om .17 vertrekt i.p.v. .19. Zolang de sectie vóór sein 132 niet bezet is kun je rustig een rijweg vanaf sein 150 richting Delden instellen. Ookal bezet de aankomende 7900 tijdens het vertrek van de 7200 de sectie voor sein 132, veel last zal hij er niet van hebben.

Dat vind ik overigens niet de grootste beperking. De grootste beperking van Hengelo is dat de 7900 richting Enschede en de 7200 richting Oldenzaal bij vertrek uit Hengelo geen van elkaar vrijliggende rijweg hebben. Ze moeten beiden over kruiswissel 175B/177A. Het zou toch een stukkie handiger zijn als men daar ooit eens een wisseltje had aangelegd om spoor 304c met spoor 339 te verbinden.

Overigens is het wellicht voor de niet bekenden verstandig om ergens (in de handleiding bijvoorbeeld) te vermelden hoe lang de baanvakken Wierden-Almelo, Almelo-Hengelo, Hengelo-Enschede en Hengelo-Oldenzaal zijn. Dat kan in kilometers, maar eventueel natuurlijk ook in het aantal blokken.

Posted

Je moet natuurlijk wel het schermpje actief houden (of op de achtergrond) en het niet met 'D' of het kruisje rechtsbovenin wegdrukken.

Da's een bug! Die heb ik nooit ontdekt... (ik sluit dat venstertje niet in langere sessies waar ik de ">" optie gebruik... daar moet ik 's naar kijken.

Overigens is het wellicht voor de niet bekenden verstandig om ergens (in de handleiding bijvoorbeeld) te vermelden hoe lang de baanvakken Wierden-Almelo, Almelo-Hengelo, Hengelo-Enschede en Hengelo-Oldenzaal zijn. Dat kan in kilometers, maar eventueel natuurlijk ook in het aantal blokken.

Da's een heel goed puntje!

Posted

Je moet natuurlijk wel het schermpje actief houden (of op de achtergrond) en het niet met 'D' of het kruisje rechtsbovenin wegdrukken.

Da's een bug! Die heb ik nooit ontdekt... (ik sluit dat venstertje niet in langere sessies waar ik de ">" optie gebruik... daar moet ik 's naar kijken.

Overigens is het wellicht voor de niet bekenden verstandig om ergens (in de handleiding bijvoorbeeld) te vermelden hoe lang de baanvakken Wierden-Almelo, Almelo-Hengelo, Hengelo-Enschede en Hengelo-Oldenzaal zijn. Dat kan in kilometers, maar eventueel natuurlijk ook in het aantal blokken.

Da's een heel goed puntje!

Posted

Nouja, ik dacht maar. Voor mij en waarschijnlijk alle Nederlandse gebruikers in wel duidelijk dat Wierden-Almelo een stuk korter is dan Almelo-Hengelo. Maar voor de Duitse gebruikers is dit natuurlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Wellicht dat het als trdl daarvoor een keer leuk is om virtueel 'op de bok' mee te gaan (daarin is YouTube erg behulpzaam, een cabride van alle trajecten van Post T Hgl is daar beschikbaar).

Qua lengte (in blokken):

Wierden-Almelo RS: 3 blokken

Wierden-Almelo LS: 3 blokken

Almelo-Wierden RS: 3 blokken

Almelo-Wierden LS: 3 blokken

Almelo-Hengelo RS: Aml-Amri = 2 blokken (uitrijsein Aml tot P709), Amri-Bn = 5 blokken (P709 tot P735), Bn-Hgl = 3 blokken (P735 tot 132)

Almelo-Hengelo LS: eveneens 10 blokken, die hetzelfde als Aml-Hgl RS zijn samengesteld.

Hengelo-Almelo RS: Hgl-Bn = 3 blokken (uitijsein Hgl tot P732) Bn-Amri = 5 blokken (P732 tot P706), Amri-Aml = 1 blok (P706 tot 122)

Hengelo-Almelo LS Hgl-Bn = 3 blokken (uitrijder Hgl tot sein P730), Bn-Amri = 4 blokken (P730 tot P704) Amri-Aml = 1 blok (P704 tot 120)

Spoor Hengelo-Almelo RS is vóór de halte Almelo de Riet voorzien van extra sein P708 t.b.v. stop/doorschakeling Amri.

Hengelo-Enschede RS: Hgl-Esd = 3 blokken (uitrijsein Hgl tot P759) Esd-Es = 2 blokken (P759 tot 302)

Hengelo-Enschede LS: Hgl-Esd = 2 blokken (uitrijsein Hgl tot P757) Esd-Es = 2 blokken (P757 tot 300)

Enschede-Hengelo RS: Es-Esd = 2 blokken (uitrijsein Es tot P756) Esd-Hgl = 2 blokken (P756 tot 218)

Enschede-Hengelo LS: Eveneens 4 blokken, die hetzelfde als Es-Hgl RS zijn samengesteld.

Spoor Hengelo-Enschede RS is vóór de halte Enschede Drienerlo voorzien van extra sein PA759 t.b.v. voormalige stop/doorschakeling Esd.

Hengelo-Oldenzaal RS: Hgl-Hglo = 2 blokken (uitrijsein Hgl tot P905) Hglo-Odz = 6 blokken (P905 tot 232)

Hengelo-Oldenzaal LS: 7 blokken.

Oldenzaal-Hengelo RS: Odz-Hglo = 6 blokken (uitrijder Odz tot P906) Hglo-Hgl = 1 blok (P906 tot 222), halte Hglo ligt achter sein P906.

Oldenzaal-Hengelo LS: Odz-Hglo = 6 blokken (uitrijder Odz tot P904) Hglo-Hgl = 1 blok (P904 tot 220), halte Hglo ligt vóór sein P904.

Spoor Hengelo-Oldenzaal RS is ná de halte Hengelo Oost voorzien van extra sein P905 t.b.v. stop/doorschakeling Hglo

Oldenzaal-Bad Bentheim = 5 blokken (uitrijder Odz tot inrijsein F van Bh). 3 blokken liggen in Nederland (Bk 933 is het laatste Nederlandse sein en wordt vanuit Bh bediend).

Bad Bentheim-Oldenzaal = 5 blokken (uitrijder Bh tot 274). 3 blokken liggen in Nederland (P934 is het eerste sein in Nederland en wordt voorafgegaan door sein V934).

Beide sporen zijn in tegenstelde richting (linkerspoor) 1 blok.

Posted

Om overigens terug te komen op het onderwerp, ik denk wel dat ik erachter ben waar het probleem ligt. In de database maken de DM'90 en Plan U gebruik van dezelfde rijeigenschappen. In de tabel TimeTable Query wordt voor zowel de serie 7200 als de serie 7900 onder TrainPhysicsModellID naar nummer '18' verwezen. In de tabel TrainTypes staat bij ID 18 de TrainTypeDiscription "DE-3 (dieseltrainset)".

Volgens mij heeft een DM'90 een hogere aanzetversnelling dan een Plan U. Gegevens van de Plan U ontbreken bij mij helaas, maar een DM'90 heeft een maximale aanzetversnelling van 0,6m/s² en een maximale remvertraging van 1,2m/s² (uitgave NS Materieel Engineering, 1996). Een Plan U lijkt me in dat opzicht zo rond de 0,4 m/s² te zitten. Daar valt dus voor een DM'90 de winst te halen. In Twente kan een DM'90 namelijk geen gebruik maken van het voordeel dat het materieel heeft door z'n hogere maximumsnelheid (in dienst 130 voor Plan U en 140 voor DM'90) omdat de baanvaksnelheid in Twente nergens hoger is dan 130 (en die geldt alleen op het baanvak Dv-Aml-Hgl). Sowieso zal een DM'90 eerder op 130 zitten dan een Plan U (vanwege de hogere maximumsnelheid).

Posted

Denk eraan dat die waardes voor versnelling en vertraging "richtwaardes" zijn voor de simulatie. De simulatie gebruikt een mix van die richtwaardes tesamen met een echte fysische berekening met massa en vermogen. Bovendien zit er ook nog een mcn aan de handels te draaien die het ideale berekende model nog even zit te veranderen.

Net als in 't echt... ;-)

Je kunt proberen om de richtwaardes op te schroeven (er zitten physische grenzen op en wordt automatisch afgekapt als je het te gek maakt). Maar houdt er rekening mee, dat er nog zo'n 25-30 faktoren mee ingemixed worden...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.