Jump to content

Kleine Puntjes


Recommended Posts

Posted

Dit ware een aantal dingetjes die me opvielen aan en opmerkingen die ik had over de simulatie. Excuses voor dat het wat door elkaar staat:

1) Mariënberg kan nu een trein sturen nog voor de trein die daar in werkelijkheid eest zou moeten aankomen (en vervolgens kopmaken) daar is. Er zijn maar twee treinen in de werkelijkheid!

2) Tijdtafel Alm-Bh is via 501. Zal via 502 moeten zijn dunkt mij?

3) Trdl (buurtpost) kan zeggen nog op een trein te wachten terwijl die al onderweg is.

4) Trdl Bh spreekt geen Duits.

5) Exitknop bij wierden sein 18 is zwart?

6) Rijweg van Hengelo-Enschede gelegd naar spoor 406, wordt naar spoor 407??

7) Bij rijweg naar bezet spoor 405 blijft grendel 347 permanent vastliggen.

8) Toets F12 werkt nooit. Heeft in windows volgens mij speciale rol. Anders F9?

9) Zodra een trein op een spoor tot stilstand komt, hij voor dat spoor een rangeeropdracht 'kopmaken' heeft en de achterkant nog wissels staat gaat deze PERMANENT geen kant meer op! Erg vervelend! Geldt ook voor Arnhem 1965.

10) 77821: 'Kopmaken in Hengelo-Westzijde op 302b'? Ik heb een paar van dergelijke rangeeropdrachten, op een spoor at niet in het aangewezen gebeid ligt, gezien.

11) 40508: Van Oldenzaal direct naar Borne, niet via Hengelo.

12) 7049 > 7060: Blokkeert 1758 door an het perron te blijven. Moet die niet kopmaken op 5b?

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • signalsoftRC

    15

  • Dre

    9

  • Hobbyman

    7

  • Josbert Lonnee

    5

Posted

2) Tijdtafel Alm-Bh is via 501. Zal via 502 moeten zijn dunkt mij?

Roestrijden van wisseltje 253?;) Spoor 502 heeft echter de voorkeur omdat de doorrijsnelheid dan 80 km/u is, tegenover 40 km/u als het over 501 gaat (omdat er naar spoor Oldenzaal-Springbiel gewisseld moet worden.)

4) Trdl Bh spreekt geen Duits.

Van ingewijden heb ik wel eens gehoord dat deze een (al dan niet geslaagde) poging deden Nederlands te spreken met hun Nederlandse collega's (trdl/mcn). Ze verstaan het in ieder geval wel. Wellicht dat hier voor gekozen is om de simulatie monolinguaal te houden, zodat het voor iedereen te begrijpen blijft. Duits is in het Nederlandse onderwijssysteem slechts een keuzevak dat velen zo snel mogelijk laten vallen. Gevolg is dat weinigen het Duits op een behoorlijk niveau machtig zijn.

Overigens nog een tweetal opmerking van mijn kant:

2300 serie: Heeft nooit met ICR gereden. In 2000 reden daar zulke rijtuigen. Samenstelling was ook standaard 1x A-rijtuig, 1x AR-rijtuig (Bistro Café) en 5x B-rijtuig. Dienstregelingstechnisch maakt dat in zoverre een verschil dat UIC-X rijtuigen lichter zijn dan de Nederlandse ICR-rijtuigen en zeven rijtuigen waarschijnlijk heel iets sneller weggetrokken wordt dan acht. In de simulatie lijkt een vermelding als UIC-X me meer dan voldoende te volstaan. Je kunt ze wel helemaal gaan benoemen als Aim 260.1, ARkimbz 262.2, etc., maar dat heeft voor de simulatie geen meerwaarde (je ziet het toch niet).

Deze treinen kwamen in Almelo met 70 km/u door het station en werden daarom via de sporen 201a/b (richting Hengelo) en 205a/b (richting Deventer) afgehandeld. Een dergelijke doorrijsnelheid en reizigers op het perron rijmen namelijk niet met elkaar (veiligheid voor alles!)

Posted

8) Toets F12 werkt nooit. Heeft in windows volgens mij speciale rol. Anders F9?

Bij mij werkt het wel.

Rob

Posted

Ik merk wel dat de F12 enkel werkt op het moment dat de simulatie niet op pauze staat. Misschien dat dat bij jou het probleem ook is?

Posted (edited)

Ik merk wel dat de F12 enkel werkt op het moment dat de simulatie niet op pauze staat. Misschien dat dat bij jou het probleem ook is?

Klopt, maar mits ik het venstertje ten minste eenmaal via het menu geopend heb gehad. Wellicht is het omdat ik Windows Vista gebruik.

Edited by Josbert
Posted

1) Mariënberg kan nu een trein sturen nog voor de trein die daar in werkelijkheid eest zou moeten aankomen (en vervolgens kopmaken) daar is. Er zijn maar twee treinen in de werkelijkheid!

Er is er meestal maar eentje, toch. En daarom zal Mrb bellen, als ie geen treintje ontvangen heeft. als daar nog iets niet werkt zoals je denkt, beschrijf het dan een beetje meer?

2) Tijdtafel Alm-Bh is via 501. Zal via 502 moeten zijn dunkt mij?

mmm... in mijn tabel staat het op 502... welke bedoel je dan?

3) Trdl (buurtpost) kan zeggen nog op een trein te wachten terwijl die al onderweg is.

kan voorkomen als je heeeeel lang de telefoon niet opneemt. buurman kan telefoontje niet "intrekken".

4) Trdl Bh spreekt geen Duits.

Ja, hadden we ook aan gedacht. maar zo lastig als iemand dan geen duits kan lezen. In werkelijkheid beide trdl gebruiken hun EIGEN TAAL om mededelingen te geven, de andere moet het kunnen VERSTAAN. (dit geeft de minste vergissingen)

5) Exitknop bij wierden sein 18 is zwart?

Da's logisch... denk maar na over het regeltje WAAROM een knopje blauw is... (de rijweg leidt NAAR een spoor zonder bvl)

6) Rijweg van Hengelo-Enschede gelegd naar spoor 406, wordt naar spoor 407??

nou, bij mij niet. moet je even beschrijven. Denk eraan: ik denk dat een wisselvaantje kleefde?

7) Bij rijweg naar bezet spoor 405 blijft grendel 347 permanent vastliggen.

Kan/moet niet. 347 ligt zowiezo vast. kun je niet omleggen.

8) Toets F12 werkt nooit. Heeft in windows volgens mij speciale rol. Anders F9?

F12 werkt alleen als sim niet op pauze staat. En werkt prima...

9) Zodra een trein op een spoor tot stilstand komt, hij voor dat spoor een rangeeropdracht 'kopmaken' heeft en de achterkant nog wissels staat gaat deze PERMANENT geen kant meer op! Erg vervelend! Geldt ook voor Arnhem 1965.

Da's lastig, maar ook niet goed "gepland" van de trdl... <_<:rolleyes:

als je dat wilt kunnen: optie "machinist kan rangoprdacht ook in wissels uitvoeren" aanzetten.

10) 77821: 'Kopmaken in Hengelo-Westzijde op 302b'? Ik heb een paar van dergelijke rangeeropdrachten, op een spoor at niet in het aangewezen gebeid ligt, gezien.

tikvauwtje :-)

11) 40508: Van Oldenzaal direct naar Borne, niet via Hengelo.

mmm... had een spoor 3014 in de database. moet natuurlijk 301 zijn.

12) 7049 > 7060: Blokkeert 1758 door an het perron te blijven. Moet die niet kopmaken op 5b?

moet/mag :-) ik heb 'm nu opdracht te keren op 5b gegeven.

Posted

Mijn ervaring met Mariënberg is dat er niet gebeld wordt als een trein niet gekomen is. Op het moment dat er in het treinoverzicht een trein vanuit Mariënberg staat en op het genoemde tijdstip is de rijweg richting Vroomshoop beschikbaar dan wordt de trein zonder mededeling weggestuurd naar Vroomshoop. Ondanks dat een zwaar vertraagde trein dus nog naar Mariënberg moet en er eigenlijk geen materieel in Mariënberg is. Om te voorkomen dat er al een trein uit Mariënberg komt doe ik nu alvast de rijweg Vroomshoop - Mariënberg vastleggen, zodat de trein uit Mariënberg pas komt, op het moment dat de trein uit Vroomshoop in Mariënberg is (overigens belt de trdl Mariënberg niet met de vraag waarom zijn trein niet aangenomen kan worden op het baanvak).

Wat betreft punt 3: dat gebeurt soms ook als je direct opneemt. Dan is de trein al een paar minuten weg vanuit Wierden en dan belt pas Zwolle op met de betreffende vraag. Lastige is dat het niet structureel lijkt te gebeuren, maar zo af en toe.

Posted

Overigens nog een puntje: als Trdl Zl belt met de vraag of de kruising naar Wdn verlegd moet worden, en ik antwoord daarop dat ik mijn trein eerst stuur en dat het kruisen gewoon in Nvd gebeurd, belt hij me direct daarna weer op dat de trein vanuit Nvd vertraging heeft. Heel fijn dat hij dat meldt, maar aangezien ik hem zelf de opdracht daarvoor heb gegeven is het in dit geval wat onnodig.

Posted

Overigens nog een puntje: als Trdl Zl belt met de vraag of de kruising naar Wdn verlegd moet worden, en ik antwoord daarop dat ik mijn trein eerst stuur en dat het kruisen gewoon in Nvd gebeurd, belt hij me direct daarna weer op dat de trein vanuit Nvd vertraging heeft. Heel fijn dat hij dat meldt, maar aangezien ik hem zelf de opdracht daarvoor heb gegeven is het in dit geval wat onnodig.

ja, dat euvel was me van de week ook al opgevallen. De regel luidt: pas bellen als de trein meer dan "drempeltijd" (zie instellingen) vertraging heeft.

Probleem is dat de vertraging voor "onbekende vertraging" > 1000 minuten is. En dus is dat altijd "meer dan drempeltijd". Daar moet ik nog wat extra controles inbouwen. (en er zijn al zoveel)

Posted

Deze treinen kwamen in Almelo met 70 km/u door het station en werden daarom via de sporen 201a/b (richting Hengelo) en 205a/b (richting Deventer) afgehandeld. Een dergelijke doorrijsnelheid en reizigers op het perron rijmen namelijk niet met elkaar (veiligheid voor alles!)

Dat zou een goede ontwerpregel zijn. (is het ook voor nieuwe situaties)

Echter in Ede-Wageningen scheuren de treintjes keurig met 140 km/h aan het perron voorbij.

In Duitsland zelfs tot 200 km/h aan het perron voorbij.

In USA op de North-East Corridor doen ze het zelfs een beetsje sneller:

Let op automatische omroepbericht "Attention! Train approaching! Please remain behind the yellow line". Dat maakt helemaal geen indruk natuurlijk en zegt ook niks over "het gevaar". Hetzelfde tekstje betekend voor de reiziger: kop over perronrand steken en kijken of MIJN trein komt. Maar volgens de advocaten van de firma geldt dan: U was gewaarschuwd en we hebben absoluut geen idee waarom die arme reiziger zijn kop stootte aan de aanstormende trein.

Nu zou je kunnen zeggen als omroep bericht: "Als u voorbij de gele lijn blijft staan, wordt u over 17.5 seconden te pletter gereden." (Ik kan nog meer leuke teksten bedenken, hoor)

Posted

Echter in Ede-Wageningen scheuren de treintjes keurig met 140 km/h aan het perron voorbij.

Weet ik, maar in Ede-Wageningen geldt geen snelheidsbeperking langs de doorgaande sporen 823 (-> Utrecht) en 824 (-> Arnhem). In Almelo geldt een snelheidbeperking van 70 km/h. De wissels 47, 69, 109 en 111 zijn wissels met een hoekverhouding van 1:15 en kunnen in afbuigende stand met een snelheid van 70 km/h bereden worden. Het maakt dus niet uit of ze over spoor 201/205 of 202/204 gaan. In dat geval heeft de eerste variant de voorkeur.

In Ede-Wageningen geldt dat niet. Alle wissels zijn uitgevoerd met een hoekverhouding 1:9 en kunnen in afbuigende stand slechts met een snelheid van 40 km/h worden bereden. De optie om in Ede-Wageningen uit te wijken naar een ander spoor (bijv. 822) wordt daardoor een tijdrovende operatie, waarvoor geen ruimte is in de drgl (140 km/h is überhaupt al een ICE onwaardig lage snelheid, maar dat terzijde).;)

In Almelo heb ik het ook regelmatig gezien tot de dienstregeling 2007 (toen de Berlijntrein in de IC Enschede-Schiphol werd geïntegreerd en daardoor ook in Almelo, Apeldoorn en Hilversum ging halteren). Ook in Apeldoorn ging de trein via spoor 102 richting Amersfoort (richting Deventer ging het volgens mij wel over perronspoor 104).

Posted

... beschrijf het dan een beetje meer?

1) Bij mij reed een vertraagde 31000 naar Vroomshoop. Het was geen spits; er pendel slechts één 31000. Er lag nog geen rijweg naar Mariënberg. Ping! Mariënberg stuurde de tegenligger alsof die ene, vertraagde 31000 daar reeds aangekomen en gekeerd was.

2) Ik weet het niet meer precies. Was ook aanleiding de puntjeslijst te beginnen tijdens het spelen :)

3) Nee, hij beging pas met bellen als de trein al lang het sein voorbij is en het eerste blok richting hem.

5) Als een trein uit Nijverdal aankomt op 103, dan is dat toch NAAR een spoor zonder bovenleiding?

6) Ik heb op het vaantje geklikt. Hielp niet en blijft herhaaldelijk zo gaan. Ik heb het alleen gezien van Enschede-Hengelo naar 406, niet van 405a naar 406.

7) De grendel kwam ook niet vrij nadat de trein geheel op spoor 405 was aangekomen. Is dit niet gewoon omdat de bezetmelder van 405 eerst aangegaan moet zijn? Dat is wat niet gebeurd indien de rijweg naar bezet spoor was.

8) Het werkt bij mij (dus) als het venstertje ten minste éénmaal met het menu is opgeroepen geweest. Het lijkt me vervolgens mooi als er ook een toets is die de focus er weer weghaalt. Bijvoorbeeld Esc?

9) Die optie "machinist kan rangoprdacht ook in wissels uitvoeren" stond aan en lijkt juist te zijn wat de fout veroorzaakt. Door die optie wil een machinist juist WEL beginnen met kopmaken, maar om een weer andere reden (programma technisch?) blijft dat uit.

Posted

9) ... Da's lastig, maar ook niet goed "gepland" van de trdl...

Het ging trouwens om ene 77977 or 77979 of zoiets die, komend van Enschede, 304b -> 304c moest doen volgens de dienstregeling. Die paste dus niet op 4b in Hengelo, dat ook maar 76 meter ofzo is. Er past slechts net een DM90. Via 305b had gekund. Geef je 304a+304b weet ik niet wat er was gebeurd. Ook hier kan dan weer het niet kunnen gaan beginnen met kopmaken spelen. Ditmaal omdat de voorkant op wissels staan.

Is dit niet gewoon keihard ingeprogrammeerd? 'Kopmaken strikt en alleen mogelijk wanneer van een trein zowel de voor als achterkant zich niet op een wissel begint.'

Posted

Het is KEIHARD ingeprogrammeerd dat een mcn alleen maar rangopdrachten uitvoert als ie vrijstaat van alle wissels. (tenzij wissel langs perron ligt)

Denk eraan dat dit eigenlijk in de werkelijkheid ook zo is! Een mcn mag NIET ontkoppelen en een meter terugzetten als ie achteraan nog in de wissels staat!

Dit "keihard" kun je uitzetten met de optie "mcn kan rangopdrachten uitvoeren als ie in de wissels staat". Er zijn dan wat "neveneffekten" natuurlijk. En die moet je kunnen oplossen. (zoals met tegengesteld veilig zetten)

het is JOUW taak als trdl te zorgen dat de treinen binnen de seinen passen! Ook als de "planning" dit fout zou hebben gedaan :-)

En natuurlijk kijken bij de "planning" of we het planmatig kunnen voorkomen.

Overigens spiegelt dit ook bijna de werkelijkheid na een nieuwe dienstregeling :-)

Posted

Dit "keihard" kun je uitzetten met de optie "mcn kan rangopdrachten uitvoeren als ie in de wissels staat". Er zijn dan wat "neveneffekten" natuurlijk. En die moet je kunnen oplossen. (zoals met tegengesteld veilig zetten)

het is JOUW taak als trdl te zorgen dat de treinen binnen de seinen passen! Ook als de "planning" dit fout zou hebben gedaan :-)

Ja, prima, je moet het als Trld goed uitvoeren. Maar je krijgt hier ook geen mogelijkheid meer om je fout te herstellen. Tegengesteld knipper wordt genegeerd, evenals nieuwe rangeeropdrachten doorbellen. Het enige wat hiep was: Rangeeropdrachten aanpassen / verwijderen -> Mcn er af halen -> Mcn er weer opzetten.

Wat gebeurt er trouwens in de werkelijkheid als een trein kopmaakt nadat de trein met de voorkant midden in een rijweg op wissels is stil komen te staan?

Posted

Normaal gesproken mogen machinisten gewoon niet kopmaken op wissels zoals Richard al zei, dus bestaat het probleem uberhaupt niet. Wat dat betreft is het haast een hulpmiddeltje voor het geval je een trein op bezet spoor binnen neemt en blijkt dat het niet meer past. Normaal gesproken betekent dat dat je de trein die er al stond ergens anders heen moet sturen, met het kopmaken op wissels hoeft dat niet en kan je direct de trein weer ergens heen sturen.

Posted

Dat je het niet kunt oplossen is niet goed natuurlijk. Maar dat is heeel moeilijk aftevangen.

Als een trein in het echt "in de wissels staat" en moet gaan rijden.... is in de voorschriften helemaal niet zo duidelijk geregeld.

Voor de mcn geldt: "bel treindienstleider als er tussen het volgende sein en uw trein wissels liggen".

Voor de trdl geldt: "u moet een veilige methode vinden om de trein vooruit te laten rijden". In de praktijk wordt dan verlangt een "rijweg tegengesteld veilig te zetten". eigenlijk een geweldige "hack" in het systeem. Wel een veilige hack, want daarmee is dan wel de rijweg vastgelegd.

Daarna wordt de mcn medegedeeld, "dat ie mag gaan rijden". Er wordt dus GEEN Lastgeving (Aanwijzing) voor gegeven of zo.

Het komt ook weinig voor. In Amsterdam zijn er ook een paar leuke geintjes voor... bouwen we ook in :-) Zeker van wege de vertreklichtjes.

Posted

Nog een klein puntje: de eindknop van 203a staat in de verkeerde richting (pijl naar rechts ipv links). Hij werkt wel normaal.

Posted

Bij mij staat de eindknop t.h.v. sein 56 'gewoon' links wijzend, zoals het hoort.

Posted

Bij mij staat de eindknop t.h.v. sein 56 'gewoon' links wijzend, zoals het hoort.

Hmm, dan zal het gefixt zijn in de update van gisteren. Sorry :huh:

Posted

Nog een klein puntje: de eindknop van 203a staat in de verkeerde richting (pijl naar rechts ipv links). Hij werkt wel normaal.

HA! da's een leuke bug... zet er maar 's een gevaarbordje op... ineens wijst het pijltje de verkeerde kan op :-)

zal ik zo 's aan sleutelen.

Knopje werkt wel prima.

(- krabt zich heftig achter zijn oor, hoe dat nu kan -)

Posted

Spoor 210 in Aml heeft daar ook last van. ;) Linker knopje wijst de verkeerde kant op.

Posted

Alle blauwe knopje naar rechts hadden er last van.

met nadruk op "hadden". :-)

is gevonden en opgelost. (zo een geweldig klein vreeeeselijk foutje)

komt met de volgende update.

Posted

Het splitsen van langere treinen gaat bij mij altijd fout en het verbaast me eigenlijk dat nog niemand anders met die melding gekomen is?! Maar misschien zie ik wel wat over het hoofd? Hoe dan ook, de situatie is als volgt:

- Ik besluit een goederentrein ergens in het midden te splitsen.

- In de rangeeropdracht klik op de plaats waar de trein gesplitst moet worden, bijvoorbeeld tussen de wagens 'Sgns (container)' op positie 12 en 'Sggmrs (container)' op positie 13. Ik klik op het knopje 'klaar' en vervolgens staat in het bewerkingsvenster keurig de rangeeropdracht "Op station Almelo-goederen op ieder spoor ontkoppel bij Sgns (container) [12-13] Sggmrs (container) en ga over in de trein <- 12345 en 56789 ->".

- Ik klik op het groene vinkje op de rangeeropdracht te verplaatsen naar de voorbereide opdrachten, en dan gaat het mis.

- Er staat nu 'Op Almelo-goederen op ieder spoor ontkoppel bij Loc 1600 1 - 2 Sgns (container) en ga over in de treinen <-- 12345 en 56789 -->.

- De ontkoppelingspositie verschuift dus steeds ongewild automatisch terug naar de positie 1 en 2. En zodra de rangeeropdracht bevestigd is en uitgevoerd wordt, dan wordt er ook tussen positie 1 en 2 gesplitst.

Hopelijk is hier een oplossing voor.

Groetjes, Daniel

Posted

heb je een .sim bestand van voor je actie en na je actie?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.