Jump to content

Kleine Puntjes

Recommended Posts

Posted
  On 6/7/2010 at 2:32 PM, Signalsoft Support Canada said:

heb je een .sim bestand van voor je actie en na je actie?

Ik wil best een .sim-bestand opsturen, maar ook als ik een nieuwe simulatie start doet dit probleem zich alweer voor. Heb het net even geprobeer bij het starten van de sim op 5 juni 2000 om 8:03, trein 1726 (4x ICM-III) achterste stel afkoppelen (positie 3-4), groene vinkje, en weer verspringt in de voorbereide opdrachten de splitspositie naar 1-2.

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• signalsoftRC

15

• Dre

9

• Hobbyman

7

• Josbert Lonnee

5

Posted

DAT heb ik net effe kunnen reproduceren... bekijken we direkt.

Posted

Gevonden en opgelost. We testen de versie even door en dan doen we een update voor iedereen.

Posted

Een vertraagde goederentrein moet volgens dienstregeling in Almelo 2 minuten wachten. Dus dat doet ie dan ook braaf ipv door te rijden.

Mvg

Jacques

Posted
  On 6/8/2010 at 9:05 PM, Signalsoft Support Canada said:

Personeelwisseling?

Zou kunnen, is dat ergens terug te vinden dan?

Posted

Nee niet direkt. Ga ervan uit dat als een trein moet stoppen volgens dienstregeling, dat ie ook zal gaan stoppen.

Zodra ie stilstaat, kun je 'm meteen zeggen dat ie door kan rijden. (vraag 'm maar 's dat 'm een vraag wil stellen)

• 3 months later...
Posted

Dag allen (en dan vooral de dienstregelingmakers)!

Ik ken de details van de dienstuitvoering in 2000 niet, maar in 2009 heb ik best wel wat van die Lint41-stelletjes van Syntus tussen Hengelo en Eindhoven (kuurtje op de kuilwielenbank) gereden. Werd dan in 2000 ook al gedaan? Tot in 2009 mochten de Lintjes niet alleen door Nederland toeren i.v.m. niet aangetoonde voldoende detectie. We reden meestal 1 keer per week, soms wat vaker. Zou misschien iets leuks erbij zijn in Hengelo.

Verder viel het me in die tijd op, dat er tussendoor nog wel eens iets bij Tractie moest worden doorgewisseld. Een paar wissels in het NCBG (Niet-Centraal Bediende Gebied) liggen kort voor het seintje 196. Denk bijvoorbeeld aan het tanken en het doorwisselen van de stelletjes die onderhoud krijgen bij NedTrain. Ook dat zou misschien voor wat extra werk in Hengelo kunnen zorgen.

Groeten uit IJsselmonde,

Peter

Posted

@Peter:

Een leeg materieel rit van Hengelo naar Eindhoven is relatief eenvoudig op te nemen in de dienstregeling.

Echter, de geschiedschrijving van Syntus verzet zich daar tegen. De simulatie speelt in 2000/2001 en de dienst Aml-Mrb werd uitgevoerd met 2 oude diesel-elektrische stellen (DE-2, nrs 180 en 186). De dienst Zp-Odz was nog geheel in handen van NS. De Lint 41 kan daarom niet in de simulatie worden gebruikt.

Doorwisselen van materieel in Hengelo is een interessant gegeven.

Zou je daar wat meer over kunnen vertellen ?

Hoe ging dat in zijn werk ? Alle 4 de perrondelen zijn immers bezet met binnenkomende en weer vertrekkende treinen.

Moesten alle reizigers van een stoptrein dan uitstappen en overstappen in een ander treinstel ?

Of gebeurde dat alleen na de ochtendspits als de trein van 2 treinstellen weer op de standaard samenstelling van 1 treinstel werd gebracht ? Uit onze bronnen blijkt dat dat laatste waarschijnlijk in Hengelo gebeurde. Dat moet dan nog wel in het dienstregelingsbestand worden opgenomen en dat staat in ons lijstje met dingen die nog moeten gebeuren en daar moet ik nog tijd voor maken.

Groetjes,

Leo

Posted

Ik denk dat Peewee bedoelt dat een trein die in de werkplaats staat naar de tankplaat moet. Dit moet dan gebeuren via het station zelf, omdat er tussen wissel 925 en sein 196 te weinig ruimte is. Dit gebeurt dan vaak via spoor 5 of 6.

Je hebt daardoor een aantal keer per dag een rangeerbeweging tractie -> opstel -> tractie.

Posted

Dan had ik het inderdaad anders begrepen.

Ik dacht meer aan het afrangeren van mat uit de rijdende dienst zoals ook in Arnhem een paar keer voorkomt.

Maar losse bewegingen van Tractie naar Opstel en terug naar Tractie zijn makkelijk te realiseren.

Ik zal eens kijken op welke tijdstippen dat mogelijk is.

Groetjes,

Leo

Posted

Dag!

Inderdaad, dat laatste bedoelde ik.

Ik heb er geen regelmaat in kunnen ontdekken. Ik weet ook niet, hoe de verdeling met het tanken tussen de tankplaatsen in Zwolle, Hengelo en Zutphen was, maar Hengelo heeft twee tanksporen.

Trouwens, ook dieselloccen van DBS (was het toen NS Goederen, NS Cargo of al Railion... :mellow: )heb ik er in de jaren voor 2010 veel gezien. Dit schrijf ik vooral om aan te geven, dat er nog wel eens wat tussendoor kwam rijden. Of dat een locje dat van Bentheim leeg onderweg is naar het westen eerst nog even in Hengelo moet tanken. Nou ja, verzin zelf maar wat leuks, 't spoor ligt er al! ;)

Groeten uit Rotterdam,

Peter

Posted

Tanken gebeurd over 't algemeen na einde dienst. Stel dat bijvoorbeeld het materieel van de 7983 als 77983 van Enschede naar Hengelo gaat, dan gaat deze naar aankomst naar de tankplaat om vervolgens via de kap 'uit te halen' en vervolgens naar tractie te gaan. De stellen die in hetzij Zwolle danwel Zutphen eindigen worden natuurlijk daar volgegooid.

Regelmaat zit er volgens mij niet in, het is meer iets van pragmatisch handelen, als een stel dreigt 'droog' te staan wordt 'ie een keer via de kap (vaak via 301b) omgehaald naar de tankplaat.

Diesellocs van verschillende maatschappijen komen tegenwoordig op de tankplaat van Hengelo. ACTS kwam regelmatig tussendoor tanken als ze de wagens van Elementis of AKZO naar Bad Bentheim had gebracht en zelf door ging naar de VAM in Apeldoorn.

In 2000 kwam NS Cargo (dat op 1 januari 1999 officieel gescheiden werd van NSR) vast ook wel naar Hengelo om te tanken. Die 6400'en die in Almelo staan moeten af en toe ook wat diesel bijtanken. Daar zullen diverse paden Hgl-Aml v.v. voor ingelegd zijn.

• 4 weeks later...
Posted

Nog wat kleine punten die ik tegenkwam in de dienstregeling:

- Van maandag t/m donderdag nummert de 411620 in Enschede-Kap op 401c om tot 421620. Deze wil via Enschede-Westzijde naar spoor 414. De enige mogelijkheid van 401c naar 414 is via spoor Enschede-Hengelo. Echter heeft de 421620 slechts de opdracht te keren op Enschede-Westzijde, zonder dat de locatie verder gespecificeerd wordt. Daardoor keert de rangeerder al op spoor 403a (want dat is ook onderdeel van Enschede-Westzijde).

Nu heb ik even de MovementOrders van de 421620 in de database bekeken, is het wellicht mogelijk dat in de tabel MovementOrders bij ID 913 in de kolom OrderTrack de locatie EH8 ingevuld kan worden? Dan gaat dat in het vervolg goed.;)

- Eveneens van maandag t/m donderdag en op zaterdag wordt de 7953 (DM-90+DM-90) in Enschede-Kap gesplitst in 7966 (die eerst vertrekt) en 417924 welke naar Enschede-Opstel spoor 401b wil en daar omnummert tot 427924. Die laatste heeft echter geen opdracht de trein af te breken. De RET-machinist blijft dus vrolijk zitten. Niet een heel groot probleem dat ik hem handmatig van de trein af moet halen, maar 't staat zo knullig dat 'ie niet uit zichzelf de trein verlaat.

- Een uurtje later komt de 7957 (DM-90+DM-90) aan in Enschede en splitst zich eveneens, dit keer in 7970 en 437924. De 437924 wil naar Enschede-Opstel spoor 401b om te koppelen met de zich aldaar bevindende 427924 en om te nummeren tot 407924. Die blijft echter ook met machinist staat omdat deze de opdracht heeft de de trein af te breken en vervolgens de trein over te geven aan een (RET)-machinist.

- Trein 7061 splitst zich in Almelo op spoor 202a in de treinen 407070 en 407061. 407061 is een rangeerbeweging van 202a naar 201b waar de voorste twee stellen van de 77061 reeds gereed staan en waar de 407061 mee combineert. Van de 407070 is het de bedoeling dat deze via Almelo-Westzijde van 202a naar 204a gaat om daar om te nummeren in 7070. Gezien de drukte in Almelo rond dat tijdstip en de tijd die er überhaupt beschikbaar is om deze actie uit te halen (de 7061 komt om 18:56 uur aan, terwijl de 7070 om 19:07 uur vertrekt) maakt dat tot een onmogelijke opgave. Kan de 7061 niet gewoon standaard splitsen in 7070 en 407061, waarna de 7070 van spoor 202a vertrekt? Daar staat 'ie niks in de weg, aangezien de 7070 al tussen op spoor Almelo-Wierden zit wanneer de volgende gebruiker van spoor 202a (trein 1763) zich aandient.

- Trein 1661 splitst zich na aankomst in Enschede in 401726 en 1672. De 401726 wil naar 404a om daar om te nummeren in 411726. Die heeft echter geen opdracht om de trein 'af te breken' en blijft dus net als de eerder genoemde 407924 staan, bezet met machinist.

Posted

Hartelijk dank voor deze aanvullingen.

De eerste 2 had ik zelf ook al gevonden.

De laatste wordt nu ook verwerkt.

De 407924 heeft wel alle benodigde rangeeropdrachten maar de bekende bug met de overgang van middernacht speelt hier ook een rol. De trein wordt wel afgebroken maar daarna begint de RET mcn gelijk aan zijn volgende opdracht. Hij denkt dat hij al vele uren te laat is in plaats van dat hij wacht tot de volgende dag. Verwijderen van de rangeeropdrachten voor de volgende dag is een schijnoplossing: Dan wil de trein de volgende dag niet starten met zijn dienst.

Misschien kan Richard iets vertellen over de oplossing van dat probleem.

Voor de 7000 in Almelo lijkt omhalen aan de Westzijde, waarbij de overweg ook nog eens moet sluiten, inderdaad niet de slimste oplossing. De rangeerbeweging is echter gebaseerd op de oorspronkelijke basis informatie.

Kopmaken aan de Oostzijde lijkt een betere oplossing en is zonder meer mogelijk.

Ik heb dat al eens toegepast in een situatie waarbij aan de Westzijde ook nog eens een goederentrein binnen komt, nota bene om .05, gelijk met het vertrek van de 31000.

Vertrekken als 7070 van 2a laat slechts 1 minuut voor de binnenkomst van de IC.

Alles bij elkaar overziende denk ik dan ook dat kopmaken aan de Oostzijde de beste oplossing is. Na vertrek van de 7900 kan dan de 7070 binnenlopen op 4a en weer vertrekken.

De operatie verloopt dan vrijwel zonder het veroorzaken van vertraging.

Alle genoemde probleempjes worden dus meegenomen in de volgende update van de dienstregeling.

Groetjes,

Leo

Posted
  On 10/21/2010 at 9:17 AM, Hobbyman said:

De 407924 heeft wel alle benodigde rangeeropdrachten maar de bekende bug met de overgang van middernacht speelt hier ook een rol. De trein wordt wel afgebroken maar daarna begint de RET mcn gelijk aan zijn volgende opdracht. Hij denkt dat hij al vele uren te laat is in plaats van dat hij wacht tot de volgende dag. Verwijderen van de rangeeropdrachten voor de volgende dag is een schijnoplossing: Dan wil de trein de volgende dag niet starten met zijn dienst.

Misschien kan Richard iets vertellen over de oplossing van dat probleem.

Het vreemde is dat het soms ook goed gaat. Als 1624 en 1726 's avonds 'compleet' wordt de trein afgebroken en direct weer opgebouwd, anders is dat met de 1718. Die doet precies wat 'ie moet doen, en staat afgebroken op spoor 404a te wachten tot deze de volgende ochtend weer naar 404b mag.

On 10/21/2010 at 9:17 AM, Hobbyman said:
Voor de 7000 in Almelo lijkt omhalen aan de Westzijde, waarbij de overweg ook nog eens moet sluiten, inderdaad niet de slimste oplossing. De rangeerbeweging is echter gebaseerd op de oorspronkelijke basis informatie.

Kopmaken aan de Oostzijde lijkt een betere oplossing en is zonder meer mogelijk.

Ik heb dat al eens toegepast in een situatie waarbij aan de Westzijde ook nog eens een goederentrein binnen komt, nota bene om .05, gelijk met het vertrek van de 31000.

Vertrekken als 7070 van 2a laat slechts 1 minuut voor de binnenkomst van de IC.

Alles bij elkaar overziende denk ik dan ook dat kopmaken aan de Oostzijde de beste oplossing is. Na vertrek van de 7900 kan dan de 7070 binnenlopen op 4a en weer vertrekken.

De operatie verloopt dan vrijwel zonder het veroorzaken van vertraging.

Omhalen via de oostzijde is in principe mogelijk, maar daar moet je er rekening mee houden dat een trein die op de oostzijde kopmaakt AHOB 1.5 aanrijdt en dit een zeer onwenselijke situatie oplevert. Mensen zien een overweg sluiten, maar er volgt geen trein en dat is gezien de ruimtelijke situatie waarin de overweg zich bevindt (het centrum van Almelo) op z'n zachtst gezegd niet wenselijk. Het lokt (buiten de vraag of dat gerechtvaardigd is) uit tot het tussen de slagbomen doorrijden (vandaar dat men de twee overwegen tussen Almelo en Almelo de Riet heeft vervangen door Almelo Verdiept). Ik laat als treindienstleider toch liever een trein wat vertraging oplopen (die voor trein 1763 betrekkelijk is, aangezien deze tussen Rijssen en Almelo vrij ruim in z'n rijtijd zit) dan dat ik het risico neem dat mensen tussen gesloten overwegbomen laat doorrijden.

Overigens nog een opmerking over trein 77071. Dat is een leeg materieelrit van het materieel uit trein 7071 (Deventer-Almelo) voor trein 17986 (Enschede-Almelo). Trein 7071 bestaat uit twee stellen Plan V, terwijl trein 17986 volgens de tijdtafel uit slechts één stel Plan V bestaat. Ergens moet trein 77071 dus een stel achterlaten. Het lijkt me meer dan aannemelijk dat de minuut die ingeruimd is in de tijdtafel van trein 77071 in Hengelo op 304b er toe dient om de beide stellen te laten ontkoppelen en het voorste stel als trein 77071 verder naar Enschede te laten gaan voor trein 17986, terwijl het achterste stel naar 304c gaat voor de volgende dag.

Posted

Sorry voor de vertraging, maar mijn PC meende dat hij mijn data-schijf moest vernietigen.

De zaak opnieuw opbouwen kostte dus ruim 4 dagen !

Voor wat betreft de middernacht bug:

Soms gaat het goed. Dat heeft te maken met de wijze waarop de programmeurs in eerste instantie de bug probeerden glad te strijken. Als het tijdsverschil groter is dan 12 uur neemt het programma aan dat de opdracht bestemd is voor de volgende dag en dan wordt de opdracht niet uitgevoerd.

Er zijn echter een aantal rangeerdelen met een tijdsverschil kleiner dan 12 uur (zelfs tot 4 uur). En dan neemt het programma aan dat de trein te laat is en begint onmiddellijk met de uitvoering van de rangeeropdrachten.

Hoe men denkt dit verder aan te pakken is mij onbekend.

Voor het omhalen via Almelo-Oost is dus van belang waar de isolerende las ligt voor het aanrijden van de AHOB km 1,5.

De foto's geven geen uitsluitsel. Waar staat het aankondigingsbord (Seinregelement nr 318) ?

Zou iemand die regelmatig in Almelo komt, daar iets over willen melden ?

Het afrangeren van stellen van de serie 7000 staat nog op mijn lijstje van dingen die nog moeten worden uitgezocht. Tot nog toe heeft de tijd daarvoor ontbroken. Er was bovendien een bug die dat soort operaties onmogelijk maakte. De nieuwe 77071 wilde dan dezelfde rangeeropdracht nog eens gaan uitvoeren en dat leverde alleen maar vraagtekens op.

Inmiddels zijn het programma en de database daarvoor aangepast zodat het splitsen en daarna verder rijden onder hetzelfde treinnummer wel mogelijk is.

Posted

Het BVS raadplegen levert natuurlijk al snel het juiste antwoord voor het aanrijden van overweg 1,5.

In Almelo een stel omhalen via de Oostzijde is dus zeker niet de juiste oplossing !

Groetjes,

Leo

Posted
  On 10/27/2010 at 10:55 PM, Hobbyman said:

Voor het omhalen via Almelo-Oost is dus van belang waar de isolerende las ligt voor het aanrijden van de AHOB km 1,5.

De foto's geven geen uitsluitsel. Waar staat het aankondigingsbord (Seinregelement nr 318) ?

Zou iemand die regelmatig in Almelo komt, daar iets over willen melden ?

Daar had ik uiteraard al rekening mee gehouden. Het aankondigingsbord SR318 voor overweg 1.5 stond direct achter sein 110/112/114 (zie overigens ook

op YouTube).
  On 10/27/2010 at 10:55 PM, Hobbyman said:
Het afrangeren van stellen van de serie 7000 staat nog op mijn lijstje van dingen die nog moeten worden uitgezocht. Tot nog toe heeft de tijd daarvoor ontbroken. Er was bovendien een bug die dat soort operaties onmogelijk maakte. De nieuwe 77071 wilde dan dezelfde rangeeropdracht nog eens gaan uitvoeren en dat leverde alleen maar vraagtekens op.

Inmiddels zijn het programma en de database daarvoor aangepast zodat het splitsen en daarna verder rijden onder hetzelfde treinnummer wel mogelijk is.

Volgens mij moet er sowieso nog even gekeken worden naar het afrangeren van materieel en hoe dat de volgende ochtend weer 'tevoorschijn' komt. Neem de 77281, die na middernacht aankomt op 302a en via de westzijde van Hengelo naar Hgl4c moet. Volgens mij moeten de sporen 4d, 22 en 23 een soort kerkhof voor DE-III treinstellen aangezien er 's ochtends geen stellen van Hgl4c komen voor de 7207 en 7209 (die komen van tractie). In het weekend komen de 77224 en 77228 ook van tractie.

• 4 months later...
Posted

Ik gooi deze thread maar eens omhoog, want ik heb nog een paar kleine puntjes.

Het betreft hier een simulatie van 24-6-2000, om 4:25 gestart met 100% extra treinen.

Ik noem er hier een stuk of 13, maar er zullen er meer volgen, als ik er meer vind.

Het zou kunnen dat het grootste deel al bekend is, en in de volgende update verwerkt wordt.

Hier zijn ze in afkortingsschrift, hopelijk begrijpelijk genoeg:

- 80133: vlgs drgl v5:23 van 304a, begint op 305a

- 47558: bestemming 206b, heeft geen rangeeropdrachten. Treinenvenster: "Bh: <85559, Aml: >L: 85577"

- 43413: moet naar 306, maar daarna? Akzo?

- 55440: krijgt bij het ontkoppelen op 306b een vertraging van 19min

- 77018/7018: rijdt als type LM, is eigenlijk sneltrein (Es, Aml, Wdn)

- 1722: volgende stop is 302A ipv 302a

- 47552: volgende stop is 206B ipv 206b

- 77224: vertrektijd 6:50, status is "klaar voor vertrek" ipv "stop vlgs drgl (6:50)"

- 7224: vertrekt als LM uit Odz

- 82701: status "gestopt" ipv "stop vlgs drgl (7:26)", belt ook. Gaat naar 204b, en blijft daar tot 8:05.

- 7924/7926: type "--"

- 1624: type "--", bestemming "--"

- 80116: status "klaar voor vertrek" ipv "stop vlgs drgl (7:45)", heeft rangeeropdrachten voor kopmaken en omnummeren op 407 ipv 404b

Posted

das er eentje voor Leo :-) Het zou beter zijn, als je het direkt in onze bugtracker doet..

Posted

Ik zie een link naar de tracker hierboven, maar als ik er op klik kom ik op een pagina zonder een vooralsnog door mij ontdekte mogelijkheid data in te voeren. Waar zit de invoer van deze pagina?

Posted

- 80133: vlgs drgl v5:23 van 304a, begint op 305a

80133 is een van de stellen die uit de IC vanuit de Randstad die 's avonds uitlopen in Es en overnachten in Hgl. Ik neem aan dat de dienstregeling er vanuit gaat dat deze van Hgl4c komt. Spoor 305a is juist.

- 47558: bestemming 206b, heeft geen rangeeropdrachten. Treinenvenster: "Bh: <85559, Aml: >L: 85577"

Op zaterdag is 't eigenlijk heel eenvoudig. Je geeft 'em de rangeeropdrachten om in station Almelo-Goederen op ieder spoor tussen Loc 1600 en Sggmrs (Container) te ontkoppelen en over te gaan in de treinen <-- 85577 en 47558w -->. De 85577 krijgt vervolgens de opdracht te keren op Almelo-Westzijde om via daar op spoor 209 z'n vertrek om 05:33 uur af te wachten. De wagens zijn gezien hun lading (containers) voer voor de eerste de beste trein richting Amlbp (Aadorp), die op zaterdag in de vorm van de 59414 om 08:23 uur uit Aml vertrekt. Daarvoor laat je gewoon een 6400 van spoor 209 aanrukken.

- 43413: moet naar 306, maar daarna? Akzo?

Gezien de lading van deze trein (Hbbills en Hbbins, in uitspreekbare bewoording ook wel schuifwandwagens genoemd) zijn dat wagens voor de zoutindustrie van de Akzo. Dus inderdaad eventjes de Akzo bellen en naar spoor 340 sturen.

- 77018/7018: rijdt als type LM, is eigenlijk sneltrein (Es, Aml, Wdn)

De treinsoort schijnt niet te kunnen veranderen. Treinen die als afgesteld wordt geladen (alle treinen die 's ochtends in Es starten) krijgen "--" als treinsoort. Treinen die als ledig materieel worden geladen blijven als beladen trein de treinsoort "LM" behouden.

- 77224: vertrektijd 6:50, status is "klaar voor vertrek" ipv "stop vlgs drgl (6:50)"

Dat geeft je de vrijheid hem een rijweg richting Odz te geven als jouw dat uitkomt (bijvoorbeeld eerder) zonder dat je de mcn moet aansporen dat 'ie echt moet gaan rijden. Dat niet beladen treinen zich kostte wat kost aan de drgl willen houden komt de flexibiliteit niet ten goede, ze staan niet in 't spoorboekje, dus de drgl is voor hen slechts een richtlijn.

Posted

Kijk, dat maakt alweer wat duidelijk. Dank U. Ik wacht de update van Hengelo wel af voordat ik weer een lijst ga maken, ik zag dat Amsterdam net uit is.

Wat ik nog wel kwijt wil, is dat het wel heel erg vervelend is dat een loc die "loc6400" heet niet bereikbaar is via de telerail, en ook niet via de portofoon! Je drukt de goede knopjes, dan wekken, en vervolgens gebeurt er niets. Hoe kan ik hem nu rangeeropdrachten geven? Ik was van plan om deze loc de 47558w op 206b te laten wegslepen naar Mrb of Dv, maar hij zal nu nooit koppelen, omdat hij niet bereikbaar is. Ik hoop dat dit in Amsterdam opgelost is, want dit veroorzaakt alleen maar irritatie. :(