Jump to content

Database SDK-document


Dre

Recommended Posts

Hallo allen,

Wellicht een vraag die anderen ook bezighoudt. Er is een SDK-document voor het maken van scenario's. Komt/is er echter ook een apart document dat de werking van de database uitlegt?

Zo kom ik namelijk tot de volgende vraag. In de database bevindt zich een tabel met de naam TimeTablePathTemplates. Aangezien daar een aantal belangrijke mogelijkheden (extra treinen richting Mariënberg en Delden, maar ook stoptreinen Hengelo-Bad Bentheim, Almelo-Enschede en ledig materieelritten Hengelo-Enschede v.v.) ontbreekt wil ik deze zelf toevoegen.

Bijvoorbeeld een regeltje voor een stoppertje Hengelo-Bad Bentheim:

TrainPathTrainType: ST

TrainPathDestination: Bh

TrainPathDescriptionEN: Local Train

TrainPathDescriptionNL: Stoptrein

TrainPathDescriptionDE: RB

TimeTableStopTemplate: Hengelo,11,311,--:--,00:00,0,Hengelo Oost,1,1,00:03,00:03,0,Oldenzaal,2,502,00:10,00:11,0

Itinerary: Hgl-Bh

Vooral de werking van de op één na laatste regel is me niet geheel duidelijk. Een 'actiepunt' wordt weergegeven in het format [station], [verkort spoornummer], [lang spoornummer], [aankomsttijd], [vertrektijd] en daarop volgt vrijwel altijd het getal '0', waarvan de werking me niet duidelijk is. Wat is de functie van dit cijfertje?

Ook viel me op dat ik de doorkomst bij Hengelo Oost op spoor 1 moet doorgeven (dat is het spoor waar normaliter de treinen richting Hengelo langskomen). Als ik bij Hengelo Oost dit opgeef: Hengelo Oost,2,2,00:03,00:03,0 (met spoor 2, het spoor waar treinen die via het rechter spoor richting Oldenzaal rijden langskomen) dan krijg ik een zee van foutmeldingen bij het opstarten van de simulatie en loopt deze daarna vast.

Is er dus een document dat de werking van één en ander uitlegt?

Link to comment
Share on other sites

Hallo allen,

Wellicht een vraag die anderen ook bezighoudt. Er is een SDK-document voor het maken van scenario's. Komt/is er echter ook een apart document dat de werking van de database uitlegt?

Zo kom ik namelijk tot de volgende vraag. In de database bevindt zich een tabel met de naam TimeTablePathTemplates. Aangezien daar een aantal belangrijke mogelijkheden (extra treinen richting Mariënberg en Delden, maar ook stoptreinen Hengelo-Bad Bentheim, Almelo-Enschede en ledig materieelritten Hengelo-Enschede v.v.) ontbreekt wil ik deze zelf toevoegen.

Bijvoorbeeld een regeltje voor een stoppertje Hengelo-Bad Bentheim:

TrainPathTrainType: ST

TrainPathDestination: Bh

TrainPathDescriptionEN: Local Train

TrainPathDescriptionNL: Stoptrein

TrainPathDescriptionDE: RB

TimeTableStopTemplate: Hengelo,11,311,--:--,00:00,0,Hengelo Oost,1,1,00:03,00:03,0,Oldenzaal,2,502,00:10,00:11,0

Itinerary: Hgl-Bh

Vooral de werking van de op één na laatste regel is me niet geheel duidelijk. Een 'actiepunt' wordt weergegeven in het format [station], [verkort spoornummer], [lang spoornummer], [aankomsttijd], [vertrektijd] en daarop volgt vrijwel altijd het getal '0', waarvan de werking me niet duidelijk is. Wat is de functie van dit cijfertje?

Ook viel me op dat ik de doorkomst bij Hengelo Oost op spoor 1 moet doorgeven (dat is het spoor waar normaliter de treinen richting Hengelo langskomen). Als ik bij Hengelo Oost dit opgeef: Hengelo Oost,2,2,00:03,00:03,0 (met spoor 2, het spoor waar treinen die via het rechter spoor richting Oldenzaal rijden langskomen) dan krijg ik een zee van foutmeldingen bij het opstarten van de simulatie en loopt deze daarna vast.

Is er dus een document dat de werking van één en ander uitlegt?

Het laatste getalletje van het actiepuntje ("timetablestop") is het nummer van de CTArol. Als ie 0 is, dus "blanko".

foutmeldingen goed lezen en geen tikfouten maken...

overigens: de tijden worden RELATIEF aangegeven. eerste station dus 00:00, tweede station 00:05 of zo... de sim rekent dan zelf uit na vertrektijd van de eerste (bijv: 12:34 en dan 12:39)

Link to comment
Share on other sites

Het laatste getalletje van het actiepuntje ("timetablestop") is het nummer van de CTArol. Als ie 0 is, dus "blanko".

En als het spoor geen CTA-bak heeft? Stel bijvoorbeeld dat de trein van spoor 305b vertrekt i.p.v. spoor 311. Wordt het dan gewoon 'Hengelo,5,305b,--:--,00:00,0' of mag de 0 dan ontbreken?

foutmeldingen goed lezen en geen tikfouten maken...

Ik snap volgens mij al waar de fout zat, ik had de actiepunten op afstandvolgorde geplaatst (dus Hengelo -> Hengelo Oost -> Oldenzaal). De volgorde moet echter zodanig zijn dat eerst de stations komen, en dan de haltes. Dit is dus de goede volgorde:

'Hengelo,5,305b,--:--,00:00,0,Oldenzaal,2,502,00:10,00:11,0,Hengelo Oost,2,2,00:03,00:03,0. Dan pakt 'ie het gebruik van Hengelo Oost wel goed.

Bij de VCVL wordt het wel een beetje vreemd. Almelo is daar het enige station. Een pad van Mariënberg naar Almelo begint dus met de vermelding van Almelo en daarna pas de stations Vroomshoop en Vriezenveen en uiteindelijk de haltes Geerdijk en Daarlerveen. Je moet het effe weten, maar dan werkt het ook als een... ehhh... trein!;)

Overigens zijn de foutmeldingen zeer duidelijk. Je weet tenminste wat je fout hebt gedaan. Ik had wat materieel toegevoegd, maar was vergeten aan te geven wat het gewicht was, en meteen kreeg ik de melding dat het veldje ontbrak/niet ingevuld was.

Link to comment
Share on other sites

Als het goed is maakt de volgorde van de "lijst van timetablestops" niets uit. dit wordt door het programma gesorteerd op tijd.

als er geen CTA bak is, dan "0" invoeren. De Lijst van Zes in de rij moet altijd gelijk zijn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.