Jump to content

Mariënberg wisselt DM'90 om voor DE-II

Recommended Posts

Posted

Als vervangende trein heb ik een DM'90 (uit de 7900-serie) naar Mariënberg gestuurd. Dit gebeurde als trein 31035. Als kerende trein (31044) krijg ik echter een DE-II terug. Rara, hoe kan dat? :blink:

(en ja, ik weet dat het nogal onrealistisch is om een DM'90 uit te lenen, maar toch :P )

Posted
Als kerende trein (31044) krijg ik echter een DE-II terug. Rara, hoe kan dat? :blink:

Omdat in de database geen relatie bestaat tussen trein 31035 en 31044. Trein 31044 staat in de database gepland met een DE-II. Aangezien de trein spawnt (en dus niet binnen het beveiligingsgebied van Post T Hengelo uit een andere trein voortkomt) wordt de trein dus standaard gereden met het materieel dat in de database staat opgegeven.

(en ja, ik weet dat het nogal onrealistisch is om een DM'90 uit te lenen, maar toch :P )

1. Een DM'90 heeft geen toelating voor Aml-Mrb. Dat heeft een aantal technische redenen. Ten eerste komt DM'90 buiten het profiel van vrije ruimte. Ten tweede kan de detectie voor overwegen niet gegarandeerd worden omdat het baanvak niet voorzien is van assentellers (die werden pas in 2002 geïnstalleerd toen de DH-I-stellen uit het noorden overkwamen).

2. Anno 2000 zal het niet dichtbezaaid zijn met machinisten met materieelbevoegdheid voor een DM'90 én twee jaar bijgehouden wegbekendheid op Aml-Mrb.

3. NSR mag/zal niet zomaar Connexxion-diensten overnemen.

Ach ja, verandering van spijs doet eten. Wat Lintjes met de huidige drgl (overdag scheve halfuursdienst met kruisingen in Vriezenveen en Vroomshoop) anno 2010 daar laten pruttelen is ook leuk.;)

Posted

De enigste "relatie" die tussen de treinen bestaat is het treinnummer. Technisch gezien "verdwijnt" de trein in Marienberg van het spoor en "verschijnt" weer als het zijn tijd is. Dat verschijnen komt uit de database.

idd kan dit dan dus een andere trein betekenen.

(Wist je dan niet dat er in Marienberg die hele grote fabriek met treinen staat?)

En inderdaad als er een treintje uitvalt van een ander bedrijf, dan wil je als grote broer niet direkt je concurrentie helpen... laat staan toelatingen en andere beperkingen...

Posted

En inderdaad als er een treintje uitvalt van een ander bedrijf, dan wil je als grote broer niet direkt je concurrentie helpen... laat staan toelatingen en andere beperkingen...

In dit geval wel een vreemde concurrent, die gedeeltelijk je eigen dochteronderneming is. Overigens hoop ik voor de dienstdoende machinist nog dat 'ie z'n baan heeft. Rijden op een baanvak zonder wegbekendheid én materieelbekendheid is een zwaar vergrijp.;)

Posted

In dit geval wel een vreemde concurrent, die gedeeltelijk je eigen dochteronderneming is. Overigens hoop ik voor de dienstdoende machinist nog dat 'ie z'n baan heeft. Rijden op een baanvak zonder wegbekendheid én materieelbekendheid is een zwaar vergrijp.;)

Dan had ie me dat maar moeten vertellen toen ik hem vroeg zijn trein om te nummeren :P

En wat betreft relatie tussen de treinen: ik had een sterker verband verwacht in Mariënberg, omdat men daar wel wacht met het sturen van de trein totdat mijn trein daar binnen is.

Posted

Het "wachten op een nummertje" was gemakkelijker te maken dan het "bewaren" van een complete eenheid in een relatie. Andere vraag is dan namelijk: hoelang bewaren? voorbeeld: treintje wat naar Apeldoorn rijdt vanaf Almelo.... ook een uurtje bewaren om zeker te stellen wat terug komt...

Als Trdl weet je over het algemeen niet zo heel erg nauwkeurig wat voor materieel er buiten loopt. je weet of het diesel of elektrisch is en wat de type materieel misschien is uit het uurpatroon. maar als de vervoerder plotseling een ander type materieel stuurt...

Ik ben ook wel 's met een DE III als intercity van Arnhem naar Amsterdam CS gestuurd. Geen materieel voorhanden wegens verstoringen. En dan natuurlijk een geintje maken met de perronopzichter (de ogen en oren van de trdl) in Amsterdam. "dat ze me verkeerd gestuurd hebben na Tiel en wat nu te doen, want ik ben maar doorgereden omdat de koffie in Amsterdam lekker smaakte." Popz grote ogen, trdl wit om de neus en een luid lachende verkeersleider die de humor ervan in zag, maar de omloop kende :-)

Posted

Het "wachten op een nummertje" was gemakkelijker te maken dan het "bewaren" van een complete eenheid in een relatie. Andere vraag is dan namelijk: hoelang bewaren? voorbeeld: treintje wat naar Apeldoorn rijdt vanaf Almelo.... ook een uurtje bewaren om zeker te stellen wat terug komt...

De 7000 reed in 2000 'maar' tot Deventer. Doorrijden naar Apeldoorn was toen niet nodig aangezien Twello en Apeldoorn Osseveld pas op 10 december 2006 werden geopend.

Er zit overigens gewoon logica in wat terugkomt. Wellicht is het in te bouwen in de simulatie, maar daar laat ik me niet over uit (programmeren is niet zo mijn ding). De logica was in 2000:

- serie 1600 keert in Enschede op een treinnummer dat 9 nummers hoger ligt (1617 wordt 1628,1621 wordt 1632, enz.)

- serie 1700 keert in Enschede op een treinnummer dat 9 nummers hoger ligt (1719 wordt 1730, 1723 wordt 1734, enz.)

- serie 7000 keert in Almelo buiten de spits op een treinnummer dat 11 nummer hoger ligt (7023 wordt 7034, 7027 wordt 7038, enz.)

- serie 7000 keert in Deventer op een treinnummer dat 3 nummers lager ligt (7018 wordt 7015, 7020 wordt 7017, enz.)

- serie 7200 keert in Oldenzaal op een treinnummer dat 13 nummers hoger ligt (7207 wordt 7220, 7209 wordt 7222, enz.)

- serie 7200 keert in Zutphen op een treinnummer dat 5 nummers lager ligt (7220 wordt 7215, 7222 wordt 7217, enz.)

- serie 7200 keert in Hengelo buiten de spits op een treinnummer dat 11 nummers lager ligt (7234 wordt 7223, 7238 wordt 7227, enz.)

- serie 7900 keert in Enschede op een treinnummer dat 13 nummers hoger ligt (7913 wordt 7926, 7915 wordt 7928, enz.)

- serie 7900 keert in Zwolle op een treinnummer dat 3 nummer lager ligt (7920 wordt 7917, 7922 wordt 7919, enz.)

- serie 31000 keert in Almelo op een treinnummer dat 5 nummers lager ligt (31028 wordt 31023, 31032 wordt 31027, enz.)

- serie 31000 keert in Mariënberg op een treinnummer dat 9 nummers hoger ligt (31011 wordt 31020, 31013 wordt 31022, enz.)

(zo leuk, omloopjes bouwen;))

Posted

Die logica zit ook in het programma ingebouwd. De TNV nummer ook in die sequentie om.

Echter is er bij ons een extra moeilijkheidje, dat we een "easy" en een "expert" optie hebben. Daarom is de scripting van dit omnummereffekt anders gedaan. (voer voor de dienstregelingmakers)