Jump to content

Treinen naar Aadorp

Recommended Posts

Posted

Hallo allen,

Ik heb nu al met verschillende treinen richting het Bedrijvenpark te Aadorp dat deze er wel errugg lang over doen om in de aansluiting te komen. Het ritje van Almelo naar de aansluiting duurt op zich 'maar' zes minuten. Vervolgens doet deze trein er t.h.v. de aansluiting nog eens een kwartier (welgeteld 14 minuten) over om het baanvak Vriezenveen-Almelo weer vrij te maken.

Ik kan me voorstellen dat het t.h.v. een OTC-sectie net allemaal wat langer duurt dan bij een aansluiting die 'gewoon' van afstand wordt bediend met seinen, maar een kwartier is toch wel erg veel van het goede.

Posted

Ik geloof dat de OTC pas werkt na twee minuten stilstaan... (weet ik niet precies)

er op af rijden (remmen en stoppen, lopen naar het wissel) neemt ook wat tijd.

dan de aansluiting in en achter de trein (rijdt ook niet snel daar) het stop onstpoorblok er weer op, dan wissel weer terugleggen en op slot doen. pas dan is baanvak "vrij".

Dat duurt best wel even. maar 14 minuten is idd beetje langer.

Er zit nog wat "menselijkheid" ingebouwd als vertraging. Misschien "te menselijk" :-)

Posted

Ja, dat leek mij ook. Zeker omdat treinen van Aadorp naar Almelo er helemaal niet zo lang over doen (goed, de 2 minuten wachttijd bij de aansluiting wordt bij treinen uit Aadorp natuurlijk niet als bezetten van spoor Vriezenveen-Almelo weergegeven).

20 minuten voor Almelo - Aadorp inclusief het de aansluiting ingaan lijkt me echter veel te lang. Als je alleen al naar de dienstregeling van de treinen 59412 (een goederentrein die om 05:54 uit Almelo vertrekt en om 06:00 hoort aan te komen in Aadorp) en trein 31011 (de eerste stoptrein 's ochtends naar Mariënberg, die om 06:05 uit Almelo vertrekt) zou dat betekenen dat de goederentrein pakweg 10 minuten heeft om van spoor 210 naar Aadorp te komen (op zodanige wijze dat het baanvak Vriezenveen-Almelo weer vrij is). De trein doet er 6 minuten over om van spoor 210 bij de aansluiting te komen. Laat 4 minuten over om te sleutelen bij de aansluiting.

Als je daar de 2 minuten wachttijd voor de OTC-sectie vanaf haalt blijven er dus twee minuten over om in te rijden en het slot weer aan te brengen. Wellicht wat krapjes, maar met een radiografisch bedienbare 6400 (waarbij de rangeerder zelf t.h.v. de OTC-sectie blijft staan) zeker niet onhaalbaar.

Ik vroeg het eigenlijk ook omdat voor de dienstregeling 2010 20 minuten gewoonweg te lang is. Tegenwoordig wordt er op Aml-Mrb een scheve halfuursdienst gereden (zie o.a. hier) en de enige ruimte die er is, is wanneer de kruising in Vroomshoop plaatsvindt, én de trein richting Mariënberg net uit Vriezenveen vertrekt. Dan heeft een trein uit de aansluiting welgeteld 18 minuten alvorens de trein richting Almelo uit Vriezenveen vertrekt.

Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom Almelo Bedrijvenpark Aansl. tegenwoordig gewoon met seinen wordt beveiligd (dat ziet er tegenwoordig zo uit).