Jump to content

Update Amsterdam CS


signalsoftRC

Recommended Posts

Hartelijk dank voor jullie meldingen.

Nu we weten hoe de nieuwe software met de treinen omgaat kan ik de dienstregeling aan gaan passen.

Door het tussenvoegen van een rangeeropdracht 8 kan ik ervoor zorgen dat de treinen niet doorrijden naar spoor 25a.

Het lijkt er echter op dat daarmee niet het hele probleem op W-eiland is opgelost.

De losse lok gaat netjes beginnen aan zijn reis naar de andere zijde van de trein, maar in het laatste deel gaat het alsnog fout:

Of de lok rijdt door naar 26. Oplossing alsnog kopmaken onder de kap op spoor 3a.

Of de lok staat voor de rooie op spoor 25: Oplossing nog een keer kopmaken op spoor 25, kopmaken op spoor 3a.

Daarna de treinen op Dijksgracht nog in orde maken en volgt een update van de dienstregeling.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Hobbyman

    27

  • signalsoftRC

    14

  • martin1325

    6

  • TjoeTjoe

    6

Moeten er verder nog zaken onderzocht/gecheckt worden, WE/Dgr/Bovendok e.d.,of denk je dat je ze allemaal wel zo'n beetje hebt. Ik ga anders gewoon door met testen.

Groetjes,

Martin

Link to comment
Share on other sites

Voor het bouwen van de dienstregeling heb ik dan, denk ik, alles wel compleet.

Verder gaat het vooral om fouten die nog voorkomen in het Algemeen Bediensysteem.

Dus treinen die vastlopen in Halfweg of Muiderpoort.

Verkeerde of dubbele aansturing van seinen zoals zichtbaar in Beheergebied Overzicht.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

Kan het zijn waarom op het westelijk eilend sommige loc's niet verder willen omdat er misschien geen wissel liggen ????, volgens de tekening van het westelijk eiland liggen er geen wissel van:

Loc kan niet van sp 23 naar 24a, volgens de tekening geen wissel (geen schuin streepje)

Loc kan niet van sp 23 naar 24a maar ook niet naar 25b, volgens de tekening geen wissel(s) (geen schuinstreepje)

Loc kan niet van sp 24 naar 25b volgens de tekening geen wissel (geen schuin streepje)

Loc kan niet van sp 25 naar 26a volgens de tekening geen wissel (geen schuin streepje)

Loc kan niet van sp 25a naar 26a volgens de tekening geen wissel (geen schuin streepje)

Loc kan niet van sp 25a naar 23a volgens de tekening geen wissel (geen schuin streepje)

Is dat misschien de oorzaak !!

Groetjes

Martin

Link to comment
Share on other sites

Volgens het plaatje zijn al die bewegingen gewoon mogelijk, daar heb je gelijk in.

Maar of de software overeenkomt met het plaatje weet ik niet en ik kan het ook niet controleren.

De veronderstelling van De Bijstuurder zou dus correct kunnen zijn.

Dat wordt dus werk voor Richard en zijn mannen.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er is weer een update van Asd, versie 3.2.0.96, opslaan van de sim doet het ook weer. Even 45 min getest geen grote problemen, zo nu em dan rijwegen die niet in willen komen.

Groetjes

Martin

Link to comment
Share on other sites

dit is alleen maar een update wegens het opslaan. anders nog geen wijzigingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

.97 heeft wat wijzigingen rondom het aannemen en weigeren van treinen door de opzichters hier en daar.

1 hik werd veroorzaakt door iets wat waarschijnlijk voor keulen nodig is.... (en dan zal nu keulen problemen hebben)

1 hik is veroorzaakt door het automatisch zoeken naar seinen bij de start van het programma. (en dan gaat het nu waarschijnlijk fout bij andere sims)

buitengebieden nog niet bekeken. teveel "noise" in de meldingen om een duidelijke repro te hebben.

Link to comment
Share on other sites

Die wijzigingen dan vooral niet toepassen bij de andere sims.

Of voorzien van een IF-statement:

Als de sim niet Amsterdam is de oorspronkelijke code uitvoeren.

Als de sim wel Amsterdam is de aangepaste code uitvoeren.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

Dat is juist wat we moeten vermijden...

Zulke ifs zijn uiterst riskant en is een hele slechte manier van programmeren

Link to comment
Share on other sites

Dat roept vragen op over de haalbaarheid van het doel.

Als dat voor alle simulaties 1 zelfde "engine" zou moeten zijn en dat blijkt niet haalbaar te zijn.

Wat dan ?

Opgeven of doorgaan met steeds moeilijker stukken software die dan ook weer nieuwe fouten veroorzaken op plaatsen waar je het helemaal niet verwacht.

Zo zijn vele overheidsprojecten geëindigd.

Leo

Link to comment
Share on other sites

Mijn complimenten voor de wijzigingen in Amsterdam.

Heb de simulatie gestart op een maandag om 0855.

Drie treinen achter elkaar naar Bovendok zonder een probleem.

Twee treinen naar Dijksgracht eveneens zonder problemen.

Dat is klasse !!

De simulatie laat zich nu weer prettig spelen.

Overigens was de starttijd ook zo gekozen om te laten zien wat er allemaal nog misgaat in de buitengebieden:

Achtereenvolgens lopen de treinen 4022, 722, 2043 en 822 vast in de buitengebieden omdat zij de seinen niet aansturen.

Daar ga ik nu mee verder en ik hoop over enige tijd wat sim-bestanden op te sturen zodat je daarmee mogelijk de oorzaak kunt achterhalen.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

ik kan helaas niet altijd werken met situaties uit .sim bestanden. (geweldige hoeveelheid variabelen die op een DAT moment dat de sim opgeslagen wordt niet meer te verifieren zijn. We slaan niet alles op (bewegingshistorie trein)

het beste gaat het met een verse start op een bepaalde dag en tijd en DAN gaat het fout.

Link to comment
Share on other sites

Er is een update uitgebracht, waarmee een paar kleine zaken veranderd zijn, met waarschijnlijk grote werking.... dit met betrekking tot de beheersgebieden.

Om een zeer technisch verhaal kort te maken: een ">" was verkeerd om bij een controle of twee treinen in conflict waren. Dat te vinden was een 6 uurtjes werk overigens...

Ik heb een heleboel treinen in en uit Asd laten rijden, en elk vond zijn weg correct, ook als ik het "verkeerd" deed.

Link to comment
Share on other sites

Schitterend !

Dat lost in ieder geval het probleem op van serie 4000 die niet naar Asd cs wilde rijden.

Dan ga ik nu op zoek naar treinen die na het vertrek op SGRA beide seinen aansturen.

Dat is een situatie waarbij op SGRA of de trein zelf of alle andere treinen voor de paal lopen omdat de verkeerde rijweg tot stand komt.

Nader bericht volgt per e-mail.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

ja, ik had ook een situatie gezien vanmorgen, waar een trein TWEE regeltjes met twee seinen naast elkaar in de beheergebiedschermpje toonde.

da's een teken dat er iets niet goed gaat. Als je op tijd de ene weg haalt, gaat het prima.

waarom die tweede erin komt is me nog onduidelijk. (also ie een weggetje vindt via een ander wissel.

Link to comment
Share on other sites

Vanavond terwijl ik aan "de lijn" was met Richard voor heel andere zaken, zo maar een ingeving.

Dat geopperd, en natuurlijk krijg je de opdracht "test dat eens" :-)

Repro is heel simpel (speel met minimale hoeveelheid treinen, ik gebruikte uitsluiten de 4500 serie Zd-Asd vv)

Poging 1:

- inrijder van Spoor C naar 14a instellen

- trein kop laten maken en wachten op vertrektijd

- uitrijder van 14a naar Spoor D instellen

Resultaat: zowel rijweg aanvraag in SIngelgracht vanaf Sgra496 als Sgra498

Poging 2:

- inrijder van Spoor C naar 14a instellen

- trein kop laten maken en wachten op vertrektijd

- handmatig even een paar wissels omstellen zodat er geen pad meer is naar Spoor C!!

- uitrijder van 14a naar Spoor D instellen

Resultaat: alleen Sgra498 krijgt opdracht voor een rijweg .. zoals het gewenst is

Verdere test leverde dat het al mis kan gaan als de beginknop van sein 114 en een dwangrijweg knop wordt gedrukt (bijv J), terwijl de oude inrijweg vanaf c naar Sp14a er nog ligt. Op dat moment wordt al een opdracht voor Sgra496 aangemaakt

Richard is nu druk aan het zoeken. Maar hopelijk hebben we nu een goed aanknopingspunt

Misschien dat iemand zin en tijd heeft om een soortgelijk repro voor ri Muiderpoort te maken

Link to comment
Share on other sites

Da's een goeie.

Zo ver had ik nog niet doorgedacht.

Ik heb natuurlijk ook onvoldoende kennis van de oorspronkelijke gedachten achter het ontwerp van de simulatie.

Voor mij lag/ligt het beginpunt voor het netwerkje op spoor d.

En dan zijn er geen mogelijkheden naar sgra496 !

De uitrijder van 14a naar spoor d instellen levert overigens hetzelfde op: de benodigde wissels lopen om en er is dan geen rijweg meer van 14a naar spoor c. En dat betekent dan weer dat de aansturing van de beide seinen tot stand komt voor dat de wissels omlopen. !

Richting Muiderpoort heb ik tot nog toe nooit een aansturing van 2 seinen tegelijkertijd waargenomen.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

probleem hier was dat het optreedt als de wissels in een hele specifieke stand zijn (en denk maar eens na over hoeveel wissels er aan de linkerkant liggen) EN geen of andere soort trein onderweg EN bedienaar net op een bepaalde manier de rijweg op een heel bepaald tijdstip instellen.

Als je alles heel snel achter elkaar doet, kon dat tot neveneffecten leiden.

Dat te vinden is zonder repro niet mogelijk. Toen Tjoetjoe dat zo vroeg, popte me een ideetje in het hoofd, wat hij dan uitzocht. Toen nog een hele simpele repro met 1 treintje... en voila... de bozewicht gevonden.

Het trad op zodra je een rijweg instelt en de trein "om een hoekje' in de omlopende wisselstraat naar het automatische gedeelte kan kijken, terwijl de wissels na elkaar omlopen. En dat dan in een hele speciale manier. (de wissels moeten net naar dat hoekje kijken)

Dat heb ik 'm nu ff afgeleerd natuurlijk.

.99 op de server.

in het uurtje testen ging er echter een treintje in de verkeerde richting... de 27xx wilde naar Shl ipv naar Zd... maar dan had ook aardig zitten verkeerd drukken richting Sgra.

Link to comment
Share on other sites

Dit is een geweldige vooruitgang voor het functioneren van de simulatie.

Die dubbele rijwegen waren maar al te vaak een echte showstopper.

De volgende dan maar.?

Dan ga ik weer even zoeken.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

Zo ver had ik nog niet doorgedacht.

Ik dus anderhalf jaar lang ook niet .. echter, mijn probleem om hier een goede "kijk-daar-eens-naar" tip te geven was juist dat ik wel te ver doordacht. Had immers enige technische achtergrond info over hoe de AI dispatcher werkte.

Iets heeft me gisteren getriggerd, en dat was in basis de opmerking van Richard dat er zoveel treinen komen en gaan in Asd.

Gevolg: continu rijwegen inleggen, wissels die omlopen etc etc.

Als er met minder treinen gespeeld werd, was dit vervelende effect ook minder. Achteraf denk ik stom toeval, omdat je in die situatie eigenlijk met een andere drgl speelt, en dus je andere patronen krijgt voor wat betreft wisselstanden.

Hoe dan ook, en zo heb ik dat gisteravond ook min of meer benoemd tijdens het contact met Richard, opperde ik of het mogelijk was dat er sprake kon zijn van een soort "kortsluit"-effect. Toen het antwoord "hmmm, dat zou wel eens kunnen, ga maar eens testen" was, had ikzelf weer eens goede moed om er voor te zorgen. Ik durf best wel te verklappen dat er na 30 minuten op high-speed simmen met alleen de 4500 serie, en een duidelijk reproduceerbaar resultaat, er wel een grijns op mijn gezicht stond.

Resultaten even teruggekoppeld aan Richard en toen werd het voor hem zwoegen.

Ben wel heel blij dat het probleem getackeld is, want Asd is wel een heel mooi paneel om bewust gek van te worden

Richting Muiderpoort heb ik tot nog toe nooit een aansturing van 2 seinen tegelijkertijd waargenomen.

Dat is vreemd. Ik weet voor 100% zeker dat het in de richting van Diemen regelmatig mis ging. In het bijzonder als er iets naar de Watergraafsmeer moest, maar dan viel het ook het meeste op

Dat heb ik 'm nu ff afgeleerd natuurlijk.

Het is je geraden :D

Als je KK hiermee maar niet kapot hebt gemaakt :P Want die deed het in ieder veel beter - lees: ik kan me geen (grote) problemen aldaar heugen.

.99 op de server.

Zal me nu denk ik weer helemaal moeten gaan opleiden voor Asd.

Het is wel heel lang geleden dat ik deze sim op volle kracht gespeeld heb

in het uurtje testen ging er echter een treintje in de verkeerde richting... de 27xx wilde naar Shl ipv naar Zd... maar dan had ook aardig zitten verkeerd drukken richting Sgra.

Las ik nou net ergens dat Leo graag naar het volgende wilde zoeken. Leo jij bent aan de beurt :rolleyes:

Erwin

Link to comment
Share on other sites

Goeden dag.

Even een vraagje over de updates. Ik zie dat de updates in een mapje geplaatst worden en dat bij het opstarten van de sim de mogenlijkheid is om de laatst gedownloade drgl aan te klikken. Is na het instaleren van de update deze ook in het programma zelf verwerkt of moet je altijd de laatste drgl aankliken in het opstartmenu??

Verder wilde ik toch de mensen bedanken die de sim iedere keer weer beter weten te maken. :)

Met vriendelijke groet,

Fred Meijer

Link to comment
Share on other sites

In principe is het zo dat bij een update van het programma zelf de meest actuele versie van de drgl meegebakken wordt in de simulatie.

Als een Chef dienstregeling nadien aanpassingen in de drgl maakt, maar een update van het programma zelf niet gepland is, zal de actuelere versie als download aangeboden worden.

Zelf ga ik er in basis vanuit dat een extern dienstregeling bestand actueler is dan de ingebakken versie, al is het maar omdat ik niet kan zien wanneer de laatste update van het programma zelf was. Maar dat is een persoonlijke benadering

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.