Jump to content

Update Amsterdam CS

Recommended Posts

Posted

Vanavond even een dik uur zit testen, starttijd dinsdag 9.59.

Was best wel weer even aanpoten.

Ik heb in ieder geval geen "dubbele" rijweginstellingen meer gezien bij Sgra.

Wel moest ik vooral in het begin nog de nodige treinen verder helpen, maar dat geldt voor beide kanten, dus zijde Sgra en zijde Dmn/Ut.

Maar op zich moet dat een ander probleem zijn dan hetgeen gisteravond opgelost is.

Heb hier nog geen structuur in weten te vinden.

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Hobbyman

27

• signalsoftRC

14

• martin1325

6

• TjoeTjoe

6

Posted

In ieder geval is er een relatie met het tijdstip waarop de simulatie wordt gestart.

Start de simulatie op een eerder tijdstip en je zult zien dat zo'n trein dan geen problemen heeft.

Dat heeft dus iets te maken met het "laden" van die trein op een bepaalde positie op het spoor en dan het wel/niet aansturen van het eerstvolgende sein dat voor deze trein geldt.

Groetjes,

leo

Posted

Ik ben gisteren ook ruim een uur met ASD bezig geweest en moest ook eerst ff in de boeken bladeren..... Hoe zet je dat middenbrugsein ook al weer... Afin ik heb t gevonden.

Ik heb (helaas) een .sim bestand, maar ik heb (ongeacht hoe lang ik bezig was) diverse treinen verder moeten helpen aan beide kanten. Wat mij nu ook op viel (eerder niet ontdekt) is dat treinen op muiderpoort ri ut soms niet verder willen rijden. Dat is me zeker 3x gebeurt. Daarnaast had ik 1 trein naar diemen (zonder stop) via spoor x ipv w gestuurd en ook die moest ik n extra zetje geven. Ook is t 2 x gebeurt dat een trein vanuit Ut - muiderpoort naar asd een extra zetje nodig had.

Ik zal proberen een repro te maken en t .sim bestandje te versturen.

Posted

In ieder geval is er een relatie met het tijdstip waarop de simulatie wordt gestart.

Start de simulatie op een eerder tijdstip en je zult zien dat zo'n trein dan geen problemen heeft.

Dat heeft dus iets te maken met het "laden" van die trein op een bepaalde positie op het spoor en dan het wel/niet aansturen van het eerstvolgende sein dat voor deze trein geldt.

Dat wil ik geloven voor de eerste 10 a 20 minuten. Dat daarbij wat dingen misgaan bij de AI dispatcher omdat de treinen bij start simulatie feitelijk uit de lucht op de rails vallen.

Maar als ik al dik een uur bezig ben, en er komen treinen uit Ut die blijven hangen bij aansluiting Muiderpoort, of bij Sgra vanuit Zaandam, of bij aansl Muiderpoort ri Dmn vanaf Asd, dan denk ik niet dat dat iets te maken heeft met waar ze op het spoor gezet worden. Dan is immers elke trein wel vers in het spel gekomen vanaf een spawn point.

Genoemde problemen deden zich in ieder geval niet voor bij treinen welke bijv vanaf opstelterreinen kwamen.

In de drgl mdb heb ik in ieder geval niets gevonden wat dit zou kunnen veroorzaken - lees: geen fouten in Pathtemplates voor aansturing AI dispatcher

Nou ja, laten we het er op houden dat dit de volgende uitdaging is om opgelost te krijgen.

Posted

Heel mooi dat Asd toch verder wordt ontwikkeld!

Sinds de nieuwe versie lopen doorgaande goederentreinen structureel vast op Asd.

Rustig tijdstip uitgezocht voor de reproductie: start op om 02:24. Kort daarna komt 47184 het gebied binnen. Stel rijwegen in via spoor 12 naar spoor d. De trein loopt om 02:36 vast voor sein 198 en blokkeert wissels t/m 297. De status in het treinenvenster zegt '<<-'. Opbellen geeft 'ben de trein aan het voorbereiden, geduld het gaat zo verder'.

Om 02:47 rijdt 47184 voorbij sein 198, maar stopt weer op wissel 135,

Om 02:55 heb ik seinen 100 en 110 herroepen. Om 02:57 veranderde de status in het treinenvenster naar 'klaar voor vertrek'. Rijwegen opnieuw ingesteld en de trein vertrok met +20.

Posted

Kan dit voorval helaas niet reproduceren.

Mogelijk is het een geprogrammeerde onregelmatigheid die zich dus bij toeval voordoet.

De trein stopt bij mij keurig bij sein 110.

Zo'n stop van 2 minuten volgens drgl houdt meestal verband met een personeelswissel.

Daarna rijdt de trein ook gewoon weer verder.

Als de regelaars voor de onregelmatigheden wat hoger staan ingesteld is dit natuurlijk een grote kanshebber voor vertraging :

De personeelswissel kan langer duren omdat de aflosser te laat is.

De zware trein moet zoveel afbuigende wissels passeren dat hij alleen met veel doorslippen van de aandrijfwielen weer op gang kan komen.

De sporen kunnen ook extra glad zijn.

etc etc

Groetjes,

Leo

Posted

De regels staan allemaal op nul en het gebeurt structureel. Ik start de sim normaal overdag en het gebeurde toen ook bij twee treinen, ik zocht alleen een rustig moment op het te reproduceren.

Om het helemaal volledig te maken: de datum is vr 14 juli 1989.

Posted

Sorry, maar de beschreven situatie heb ik nu 6 keer gestart.

In alle gevallen laat ik de trein stoppen voor sein 110.

Als ik daarna sein 110 bedien gaat de trein weer netjes rijden.

Leo

Posted

Grappig, als ik het doe zoals jij beschrijft, werkt het inderdaad goed. Het verschil tussen wat jij doet en de reproductie, is dat ik sein 110 direct bedien, dus voordat de trein mijn gebied binnenrijdt, is er al een rijweg van V naar 110 én van 110 naar d ingesteld. Loopt de trein dan bij jou ook vast?

Posted

Inderdaad loopt de trein dan een ernstige vertraging op.

Maar een doorgaande rijweg instellen voor een stoppende trein is wel zeer ongebruikelijk.

Hoe deze reactie van de trein tot stand komt is mij dan ook een raadsel.

Leo

Posted

Hallo

Even bezig geweest met de sim.

Ma 06-02-1989 start 05.50 uur ik heb versie 3-2-0-99 geladen met de in programma aanwezige drgl

Te muiderpoort geen auto rijweg voor tr 1617

Daarna nog andere treinen die uit de ri Asd geen auto rijweg krijgen.

Lok 2305 staat nog steeds op spoor 25 i.p.v 23

Weer 0000 nummers in de richting van Haarlem en ri sSoterdijk laag en de Hemtunnel.

Door op het vakje TNV te klikken verdwijnen de 0000 nummers. :)

Ook heb ik de indruk dat daarna het probleem met de auto rijwegen in Muiderpoort verdwijnt. :mellow:

Vanaf 6.30 geen ledig mat meer gekregen van Westelijk Eiland. :unsure:

Ik heb de sim opgeslagen.

Mochten er mensen mee willen kijken, ik ben nu (12.45) begonnen met Wo 08-02-1989 start 15.50 en daarbij de laatst gedownloade drgl aangeklikt om te laden.

Groeten,

Fred

• 4 weeks later...
Posted

Goedenavond

Even een vraagje, als je een simulatie gaat laden dan heb ik gelijk problemen bij Ass. Als er een trein staat richting Hlm of Asd dan komt hij niet van zijn plaats af en bij navraag vertelt de Mcn dat hij staat te wachten tot dat het uitrijsein veilig komt terwijl de rijweg keurig ingelegt is, dit speelt zowel richting Asd als Hw. Rijwegen herroepen doet het niet, trein kop laten maken (doet het wel) en terug zetten naar Asd of Hw lukt ook niet, dus eigenlijk moet je gewoon helemaal stoppen. Als je dan weer een sim helemaal opnieuw begint en dan weer opslaat hen je nog geen probleem het probleem begint dan pas weer als je de opgeslagen sim weer wilt spelen dan zit je gelijk weer met probleem Ass.

Ik heb versie 3.20.99.

Ik heb 2 sim bestandjes die ik even naar Richard stuur.

Groeten,

Martin

Posted

Vanaf 6.30 geen ledig mat meer gekregen van Westelijk Eiland. :unsure:

Groeten,

Fred

Die simpele mededeling heeft mij ruim 2 weken werk bezorgd :)

Maar de door mij bewaarde bestandjes hebben waarschijnlijk geen waarde voor Richard.

Wat is het geval ?

De tweede trein vanuit het W-eiland meldt zich niet gereed.

In plaats daarvan verschijnt een foutmelding op het scherm die zich ook nog eens elke drie a vier minuten herhaalt.

De fout wordt echter niet bewaard in mijn opgeslagen sim-bestand en dan wordt het voor Richard moeilijk zoeken naar waar de fout zit.

Reproduktie van de fout is goed mogelijk:

Start de simulatie om 20.30 op een werkdag.

Om 21.10 uur zou de tweede trein van het W-eiland zich gereed moeten melden.

Er volgt echter een foutmelding.

Start de simulatie opnieuw op het tijdstip 21.00 uur.

Om 21.10 wordt de trein vanuit W-eiland netjes gereed gemeld.

In beide gevallen is de sim om 21.05 uur opgeslagen.

Na het laden van de opgeslagen sim-bestand doet de fout zich niet voor.

Het in detail vergelijken van de 2 sim-bestanden zal vermoedelijk dus niets opleveren, want de fout zit ergens in details die niet in het sim-bestand worden opgeslagen. Bijvoorbeeld in de communicatie opdrachten tussen RET-mcn en Trdl/opzichter W-eiland.

Ik zal deze sim-bestanden met een uitgebeide beschrijving toch ook nog aan Richard verzenden.

Groetjes,

Leo

• 1 month later...
Posted

En dan hebben wij weer een leuke vastloper.

Ik heb de schuifregelaars voor de onregelmatigheden een paar streepjes opgeschroefd.

Trein 825 meldt zich voor stoptonend sein SGRA876P.

Als ik een lastgeving stoptonend sein wil uitreiken kom ik pas echt in de problemen:

Na het invullen van "SGRA876P" kan ik de lastgeving niet uitreiken.

Na het invullen van "876P" kan ik de lastgeving niet uitreiken.

Na het invullen van "876" kent de software het sein wel en kan ik de lastgeving uitreiken aan de mcn.

Dan gaat de software de melding van de mcn "SGRA876P" vergelijken met de ingevulde tekst op de lastgeving "876".

Die zijn niet identiek en dus meldt de mcn dat hij niet weet waar sein 876 zich bevindt.

De trein komt dus nooit meer in beweging.

• 3 weeks later...
Posted

Na het openschuiven van de regelaars voor de onregelmatigheden gaat er nog wel eens wat meer fout.

En uiteraard weer een fatale fout zodat je niet meer verder kunt met de simulatie. :angry:

Na een bedieningsfout mijnerzijds blijven de wissels van een ingestelde rijweg vergrendeld.

Het sein aan het begin van de rijweg is al afgereden, dus herroepen van de rijweg is niet de oplossing.

De enige oplossing is dan de hulp inroepen van de seintechneut.

Nadat de seintechneut aan de oostzijde aan het werk is gegaan, gaat het rode lampje van de stroomvoorziening aan.

De bezetspoorlampjes en de rode lampjes in de andere wissels gaan echter niet aan.

Na verloop van enige tijd gaat de groene lamp wissels vrijmaken branden.

Na het drukken van de knop komen de wissels van de ingestelde rijweg niet vrij en de rode lampjes blijven branden.

Dan maar eens naar de westzijde kijken.

Nadat de seintechneut aan de westzijde aan het werk is gegaan, gaat het rode lampje van de stroomvoorziening aan.

Alle bezetspoorlampjes aan de westzijde en aan de oostzijde gaan aan.

De rode lampjes die aangeven dat het wissel is vergrendeld gaan niet branden.

Na verloop van enige tijd gaat de groene lamp wissels vrijmaken branden.

Na het drukken van de knop komen de wissels van de ingestelde rijweg niet vrij.

Ook de overige wissels kunnen niet meer omlopen.

Alleen de rijwegen waarvoor de wissels toevallig in de juiste stand liggen, kunnen nog ingesteld worden.

Posted

als er wissels blijven vastliggen, gewoon een nieuwe rijweg eroverheen stellen en weer herroepen... 2 minuutjes wachten en voila. net als in het echt.

de seintechneut: heb ik zelf nog niet getest onder NX tableau....

Posted

Ah ah, ik wist dat ik wat vergeten was van de bediening van het NX-paneel, ik kon er maar niet opkomen hoe ik die wissels kon vrijmaken.

Uit je reactie maak ik op dat er naast de seintechneut en de lastgeving STS mogelijk dus nog meer zaken niet zijn getest in de nieuwe software.

Dan ga ik dus vrolijk verder met testen en het opsporen van foutjes in de simulatie, waarbij nu ook de schuifregelaars voor de onregelmatigheden wat verder open staan.

Ook in de dienstregeling breng ik nog vele kleine verbeteringen aan.

Groetjes,

Leo

• 2 years later...
Posted
Op ‎6‎-‎4‎-‎2014 om 22:33, Pierre zei:

Als je treinen naar Wgm krijgt, let dan even op de volgende stoptrein in die richting, die wordt ook naar Wgm geleid. Echter is de machinist wel slim genoeg om te blijven staan, wachtend op een nieuwe rijweg.

Je houdt het niet voor mogelijk, maar ik heb nu een heel klein typevaudje ontdekt in Pathtemplate 18.

512AT moet gewijzigd worden in 522AT.

En ziedaar de verkeerd ingestelde rijweg zal niet meer voorkomen.

Een update van de Timetable gaat naar Charlie en staat inmiddels op de server.

Groetjes,

Leo