Jump to content

Model van simulator als DLL

Recommended Posts

Posted

Kan het dynamische model achter de simulator ook als losse module beschikbaar komen? Deze moet dan alleen:

1) Gestart en gestopt kunnen worden;

2) Bezetmeldingen, omlopen en vastliggen van wissels en seinen stop / niet-stop doorgeven;

3) Communicatie met machinisten faciliteren.

Zo kunnen we dan ons eigen CVL systeem proggen, dus met TNV, sporenplanweergave, dienstregeling, ARI, etc.

Dit is maar een ideetje. Komt omdat ik mijn automatiseerneiging nooit kan onderdrukken bij de NX simulatoren. Helaas zou ik er zelf geen tijd voor hebben :(

Dit zou trouwens ook een betere scheiding in binnen jullie systeem aanbrengen. Of wordt daar al aan gewerkt. Wat ik nu zie en wat b.v. in het echt niet zou kunnen, is dat het TNV scherm soms nummers verplaatst, zonder dat daarbij tegelijkertijd lampjes op het tableau aan of juist uit gaan. Dat kan voorkomen worden als het TNV schermpje geheel werkt aan de niet-model kant van het systeem.

Posted

Dit is nu al het geval :-) Echter voor het "normale publiek" niet toegangelijk. Bewust niet. Daar het maken van een eigen sporenplan waanzinnig ingewikkeld is voor zelfs ervaren spoortechneuten.

Als ik dat dan beschikbaar zou maken, betekent het ook dat ik een volledige dokumentatie moet schrijven. En dat zou meerdere manjaren werk zijn.

Als er iemand dat wil betalen.... graag... doe ik alles.

Voor de "gewone gebruiker" overkill en niet nodig.

En ja hoor, er kan een verschil zitten tussen TNV en de weergave buiten. TNV en de relaisschakeling zijn net zo erg gescheiden bij ons als in de realiteit. Als een seintje afvalt, wordt nummertje getransporteerd.

Het VKL scherm kan langzamer updaten omdat dat ook weer een ander systeem is!

Posted

En ja hoor, er kan een verschil zitten tussen TNV en de weergave buiten. TNV en de relaisschakeling zijn net zo erg gescheiden bij ons als in de realiteit. Als een seintje afvalt, wordt nummertje getransporteerd.

Ok, maar wat ik ook zie, stel ik stuur een trein de vrije baan op en het 'middelste' lampje brand al door een trein die onderweg is. Trein rijd eerste blok op: Lampje gaat aan, TNV systeem verplaatst nummer. Maar later, wanneer de trein het tweede blok oprijdt, TNV verplaatst weer maar beide lampjes blijven aan. Later gaat het lampje van het eerste blok weer uit, maar het nummer is dan al verplaatst. Dat kan dus niet.

Posted

ik heb je even verloren in de volgorde die je beschrijft...

Posted

Relevante stappen:

1) Trein rijdt sein bij perron voorbij;

2) Lampje eerste blok vrije baan gaat aan;

3) Trein rijdt sein tussen eerste en tweede blok voorbij;

4) Lampje eerste blok vrije baan gaat weer uit.

Stel het bezetmeldlampje van de vrije baan (zeg 10 blokken) is en blijft dus aan. Dan kan het TNV systeem, als het niets anders kan zien dan de lampjes, het nummer alleen verplaatsen op stappen (1) en (4), maar dit gebeurt nu op stappen (1) en (3). Dit kan niet want bij stap (3) veranderen de lampjes op het tableau dus nog niet.

En waar haalt het CVL systeem eigenlijk zijn informatie vandaan over aankomsten en vertrekken van stoptreinen in stations op de vrije baan??

Posted

als een sectie achter een sein wordt bezet, valt het sein af. (dus bij 3) En veranderen dus ook de lampjes...

Posted

als een sectie achter een sein wordt bezet, valt het sein af. (dus bij 3) En veranderen dus ook de lampjes...

Ja, dat snap ik. Maar dan moet dat lampje daar direct achter dus niet al branden. Maar kan het TNV systeem dus wel meer 'lampjes' zien dan op het tableau staan?? Zoals die val alleen het tweede blok op de vrije baan?