Jump to content

Rangeeropdrachten einde reizigersdienst Enschede

Recommended Posts

Posted

Dag allen,

Ik heb een simulatie gestart op dinsdag 13 juni 2000 om 0:01. Na middernacht komen er nog drie intercity's uit het westen binnen in Enschede. Een deel daarvan overnacht in Enschede, maar een ander deel overnacht in Hengelo en komt 's ochtends voor de eerste twee intercity's naar Enschede.

Als ik echter de dienstregeling/rangeeropdrachten van deze treinen en het opstelplan einde reizigersdienst naast elkaar leg vallen er toch een aantal verschillen op.

1783:

Samenstelling: ICM-III+ICM-III

Komt om 00:32 binnen op spoor 403b en gaat volgens de tijdtafel op dinsdag als 80181 naar Hengelo. Gezien de samenstelling van trein 80181 (eveneens ICM-III+ICM-III) kloppen de ingestelde rangeeropdrachten.

1685:

Samenstelling: ICM-IV+ICM-III

Komt om 01:02 binnen op spoor 404b en heeft volgens de tijdtafel de opdracht om om te nummeren tot 441722. Trein 441722 is een rangeerdeel dat zich bij trein 431722 (ICM-III) op spoor 406 voegt en tezamen worden deze stellen trein 451722. Als we echter naar het opstelplan kijken moet alleen de ICM-IV uit trein 1685a naar 406 om de volgende ochtend als 1722m weer te vertrekken.

In tegenstelling tot de rangeeropdrachten geef ik dus de opdracht om op spoor 404b te splitsen in treinen 441722 <-- en trein 80182 <--. Echter blijft 80182 nu staan op spoor 404b en wacht tot z'n vertrektijd (01:52). Niet helemaal de bedoeling, want spoor 404b zou 'k graag vrij houden voor de 1787. Bovendien hoort de 80182 te vertrekken van 414 (want de trein moet in Enschede nog een half uurtje wachten tot ook de 1787 binnen is, aangezien de ICM-III uit 1787v als 80182a mee moet naar Hengelo).

Is er een mogelijkheid om de machinist van trein 80182 te vertellen dat 'ie van spoor 404b naar 414 moet en daar z'n vertrektijd mag afwachten?

Posted

Ik weet niet of het kan, maar zou dit een oplossing zijn? :

- Mcn eraf

- RET-mcn erop

- Omrangeren naar 414

- RET-mcn eraf

- Mcn erop

- Wachten tot vertrektijd

Kan dat?

Posted

Hebt 't inmiddels al opgelost door ná vertrek van rangeerdeel 441722 vanaf spoor 404b de machinist van de 80182 een trap onder z'n kont te geven (of in diplomatieke termen 'hem gevraagd of 'ie wilde vertrekken) en een rijweg naar 414 gegeven. Daar een half uur laten wachten tot de 1787 binnen was. Rangeerdeel 471722 via 413 erlangs gestuurd naar Enschede-Westzijde en daarna het stel uit 1787v de opdracht gegeven met de gereedstaande 80182 te koppelen.

Vervolgens kon het zaakje naar spoor 305b in Hengelo vertrekken, alwaar het staat te overnachten om de 's ochtends vroeg weer als 80116 richting Enschede te vertrekken.

Al met al is het voorlopig dus nog effe uitkijken met de rangeeropdracht van de treinen die 's avonds aankomen. Je kunt er niet blind op varen. (Overigens is me de bedoeling van de stellen die als 401734 op 407 staan ook niet helemaal duidelijk. Moet dat ergens heen? Ik gebruik het altijd als 'vertragingsreserve*' en stel het op 337 op).

*) aangezien er in Oldenzaal en Enschede kort gekeerd wordt laat ik de treinen uit Zwolle en Zutphen bij een vertraging van meer dan 10 minuten in Hengelo keren (anders zou de trein richting Zwolle/Zutphen ook met een aardige vertraging rijden). Om de reizigers uit Enschede/Oldenzaal toch hun trein te kunnen laten halen rijdt er dan een extra pendeltje naar Hengelo. Eventueel pendelt het stel daarna nog een keer naar Enschede/Oldenzaal voor de reizigers die de vertraagde 7900/7200 in Hengelo heeft achtergelaten.

Posted

De samenstelling van de 1685 is net andersom.

Bij aankomst staat ICM4 dus voorop.

Na kopmaken op 4b staat ICM3 voorop.

Met dat 3tje voorop gaat de hele trein als 441722 naar het opstelterrein.

Daar wordt gekoppeld met 431722 en 451722 wordt weer gesplitst.

De ICM3 gaat nu weer naar zijn vertrekspoor en wacht daar op zijn metgezel die van 1787 afkomt.

Tja die luie RET mcn zijn ook niet dom, want op deze manier kun je veel meters rijden en weinig meters lopen !

En ja met 1787 moet dat kunstje nog een keer gedaan worden.

Dan ontstaat er dus een 1722 ICM 4+4+3

en een 80181 met ICM 3+3.

Dat 1685 gesplitst moet worden is dus juist, maar dat gebeurt pas op het opstelterrein :)

En daar kom je pas achter als je de rangeeropdrachten van 441722 laat uitvoeren.

Ik zal eens kijken of ik dat beter kan vermelden in de opmerkingen in het venster van de dienstregeling.

401734 bestaat uit ICM 3+4 en wordt volgens zijn rangeeropdrachten tijdig verplaatst naar spoor 14.

Daar wordt gesplitst.

ICM4 gaat mee met 1734

ICM3 gaat mee met 1754

Groetjes,

Leo