Jump to content

Treinenloop Bepalen

Recommended Posts

Posted (edited)

Stel, van de 7900 serie heeft van twee even nummers de eerste ± 20 minuten vertraging en de tweede (die er achteraan rijdt) geen vertraging. Stel deze twee nummeren straks als volgt om (en maken kop) in Enschede:

7953 -> 7966

7955 -> 7968

Om deze vertraging goed te maken is het nu in de simulator mogelijk, d.m.v. het opgeven van rangeeropdrachten, om deze omnummeringen om te wisselen naar:

7953 -> 7968

7955 -> 7966

En dit de 7953 (de tweede) vervolgens te Hengelo te laten doen, i.p.v. Enschede. Deze rijdt dan dus niet meer heen en weer naar Enschede, alwaar een stoptrein komt te vervallen.

Maar, mijn vraag is nu: Is dit realistisch? Is het wel aan de treindienstleider om een dergelijke beslissing te nemen?

Edited by Josbert
Posted

nee, dat doet een verkeersleider, die beslist uiteindelijk.

Posted

Overigens zaten de verkeersleiders in Hengelo direct achter de treindienstleiders, dus in principe kun je beide rollen op je nemen en de treindienst naar eigen inzicht aanpassen (biedt de reizigers uit Enschede dan wel een trein om de 7968 die nu vanuit Hengelo vertrekt te halen).

Posted

Overigens zaten de verkeersleiders in Hengelo direct achter de treindienstleiders, dus in principe kun je beide rollen op je nemen en de treindienst naar eigen inzicht aanpassen (biedt de reizigers uit Enschede dan wel een trein om de 7968 die nu vanuit Hengelo vertrekt te halen).

Tja. Je hebt alleen als je alleen speelt wel weinig tijd er over na te denken.

De reizigers Hengelo-Enschede kunnen wel met de ongeveer tegelijk rijdende intercities mee. Alleen de stoppen in Drienerlo vervallen den in feite.

Posted

En voor hen is er altijd nog buslijn 1 naar de UT (vanaf station Enschede) of buslijn 3 naar Glanerbrug (vanaf station Hengelo). :P (over realistische simulaties gesproken)

Posted

En voor hen is er altijd nog buslijn 1 naar de UT (vanaf station Enschede) of buslijn 3 naar Glanerbrug (vanaf station Hengelo). :P (over realistische simulaties gesproken)

Ja, ik wilde bijna een topic beginnen: 'Hoe zet ik bussen in?'

Is niet eens gek als er een trein vast staat tussen Almelo en Hengelo, je maar 1 spoor kan gebruiken en daar geen stoptreinen meer over wilt laten rijden.

Posted

Wat ik tegenwoordig doe is wanneer ik de 7900 in Hgl ophef de 1600/1700 in Hgl laten omnummeren+drgl (in de dienstregeling tijdpad Hgl-Es gemaakt) waardoor de 1600/1700 het laatste stuk als stoptrein rijdt. Wanneer de vertraging beperkt is doe ik soms ook nog de 7900 inleggen als IC op Hgl-Es, zodat er op Es-Hgl gewoon een stoptrein rijdt die redelijk op tijd is.

Geen idee of dat daar aan het perron past trouwens.

Posted

Ja, ik wilde bijna een topic beginnen: 'Hoe zet ik bussen in?'

Is niet eens gek als er een trein vast staat tussen Almelo en Hengelo, je maar 1 spoor kan gebruiken en daar geen stoptreinen meer over wilt laten rijden.

Dat lijkt me meer iets voor een scenario. Je kunt niet zomaar bussen inzetten.

Posted
Geen idee of dat daar aan het perron past trouwens.

De fysieke lengte van de perrons in Esd is 201 meter (zowel op spoor HE als EH). Maximaal passen er dus 7 bakken langs het perron aldaar. 8 bakken zou opzich geen probleem zijn zolang de machinist maar omroept dat reizigers die in Esd willen uitstappen naar voren moeten lopen.

Stoppende intercity's in Esd zijn niet zo heel vreemd. In de huidige dienstregeling stopt trein 1614 's ochtends ook in Drienerlo (die op dinsdag en woensdag om de een of andere reden over linkerspoor naar Hgl rijdt). Voorheen deed trein 1716 dat ook, maar omdat in de huidige dienstregeling al om 5:21 de eerste trein richting Nvd rijdt is dat niet meer nodig (trein 7914 rijdt voor trein 1716 uit, dus reizigers uit Esd kunnen in Hgl op de IC richting Gvc overstappen).

Posted

En midden op de dag stoppen er ook nog wel eens IC's, alleen is dat niet gepland. De perronopzichters te Hgl zijn heus niet te beroerd om een IC naar Es te Esd te laten stoppen als de stopper is opgeheven te Hgl. De woorden van een perronopzichter "Wel stoppen hè!?!?!" zeggen genoeg. Overigens was er in de late avonduren ook nog een IC-stop te Esd: trein 1787 reed een tijd vanaf Dv als stopper.

EDIT: @Dre: trein 7914 rijdt voor trein 1614, maar vanaf Hgl. Voor trein 1716 rijdt trein 7916, deze rijdt vanaf Es.

Posted

Ik bedoelde eigenlijk ook de 7916 vanaf Es (v. 5:21):unsure:.