Jump to content

Zijn er al Scenario's gemaakt?


Servé

Recommended Posts

Zijn er al Scenario's gemaakt door deze of gene, en deze graag wil publiceren?

Lijkt me leuk om de creativiteit van anderen te zien :P

Link to comment
Share on other sites

Zijn er al Scenario's gemaakt door deze of gene, en deze graag wil publiceren?

Lijkt me leuk om de creativiteit van anderen te zien :P

Ik ben wel met scenario's bezig, maar voorlopig nog niet voor Ah '65. Voor Hengelo wordt het waarschijnlijk een combinatie van de open dag van 1999 en "Mijn Openbaar Vervoer" uit 2007. Daar moet het alleen in de treinpaden van 2000 worden ingepast, omdat het de bedoeling is dat er van een gewone zaterdagsdrgl uit de standaard-database gebruik wordt gemaakt (al ontbreekt het voor Hengelo 2000 materieel zoals SGM-II/III, DD-IRM-III/IV, DD-AR, DDM-1 en SM'90 dat op zo'n open dag altijd het speciale tintje geeft.

Op de achtergrond loopt nog de DRGL2010 voor Hengelo (wellicht met de verschillende wijzigingsbladen, maar i.i.g. met de vakantiedrgl van de 7000). Daar zit het vast op de omlopen van de 1600/1700, wat mede door vermelding van de omlopen van de Olympische ICM-IV's op Somda redelijk voorspoedig verloopt.

Daarna komt wellicht nog iets voor Arnhem '65.

Link to comment
Share on other sites

Aha, oke.

Ik heb wel al verschillende pogingen gedaan om iets te maken, maar meestal gaan het mis in het .mdb-bestand, om daar iets te veranderen. Maar ik blijf proberen! :D:P

Link to comment
Share on other sites

Voor alle softwarebewerking geldt natuurlijk de gouden regel: regelmatig backuppen.;)

Als je fouten in de database maakt wordt bij het laden van de simulatie aangegeven wat je fout hebt gedaan (met welke informatie de simulatie niets kan).

Link to comment
Share on other sites

Aha, oke.

Ik heb wel al verschillende pogingen gedaan om iets te maken, maar meestal gaan het mis in het .mdb-bestand, om daar iets te veranderen. Maar ik blijf proberen! :D:P

Je hoeft niet persé het access bestand te bewerken om een scenario te maken.

Ook met de meegeleverde dienstregeling van Hengelo 2000 kan je door een xml-scenario al de nodige creativiteit kwijt. De SDK voor Arnhem 1965 geldt in grote mate ook voor Hengelo 2000, het enige wat extra benodigd is de spoorbenaming (voor buitendienststellingen wegens werkzaamheden etc)

Een officiele SDK voor Hengelo is er nog niet, misschien kan Richard de spoorbenamingen ten bate van scenarios ergens op het forum plaatsen, dan kan je al een heel eind komen.

Zelf heb ik voor Hgl een probeer-scenario gebakken met een buitendienststelling in Wierden Sp 103 en in Hengelo Sp 101, compleet met voorbehangen Gevaar labels. Niet spannend, maar geeft een leuke uitdaging om de treinen in Wierden en Hengelo in de juiste volgorde binnen te loodsen danwel weg te sturen, zonder dat je helemaal vast komt te zitten

Op mdb gebaseerde scenario's vind ik persoonlijk meer geschikt voor "eigen" dienstregelingen, bijvoorbeeld datgene waar Dre mee bezig mee is. In dat geval praat je over een compleet ander drgl, en dat is in een xml-scenario eigenlijk nauwelijks te doen. (Los van het feit wat Dre al aangeeft, dat het bouwen van een compleet nieuwe drgl al een hele klus op zich is)

Wat ik zelf wel interessant vindt om te weten is of een "eigen" dienstregeling op basis van een mdb bestand gecombineerd kan worden met een xml-scenario. een mdb bestand bevat namelijk alleen de dienstregeling en rangeerbewegingen etc. Echter, in een mdb kan je geen bijzondere situatie genereren, bijv spoor buiten dienst of bovenleiding spanningsloos. Dat laatste kan in een xml-scenario wel.

Link to comment
Share on other sites

Een officiele SDK voor Hengelo is er nog niet, misschien kan Richard de spoorbenamingen ten bate van scenarios ergens op het forum plaatsen, dan kan je al een heel eind komen.

Vergeet daarbij ook niet de vernieuwde functionaliteiten van Hengelo t.o.v. Arnhem. De extra rangeeropdrachten (machinist wisselen, een aansluiting ingaan, optrekken naar/afstand houden tot een bepaald sein, etc) moeten ook nog even uitgelegd worden (hoe deze in een xml-bestand gedefinieerd moeten worden).

Wat ik zelf wel interessant vindt om te weten is of een "eigen" dienstregeling op basis van een mdb bestand gecombineerd kan worden met een xml-scenario. een mdb bestand bevat namelijk alleen de dienstregeling en rangeerbewegingen etc. Echter, in een mdb kan je geen bijzondere situatie genereren, bijv spoor buiten dienst of bovenleiding spanningsloos. Dat laatste kan in een xml-scenario wel.

Je kunt in een xml-bestand definiëren óf er en zo ja welke database gebruikt moet worden.

Link to comment
Share on other sites

Er zijn ook "startup" scenario's mogelijk, waar je een gegeven .sim bestand gebruikt om de scenario te starten (daar in kun je bv een bevroren situatie tonen met alle gevaarbordjes en treinen e.d.)

Dit past ook in de xml.

ik zal de programmeur 's effe aan zijn jasje trekken, dat ie dat documentje even uitbreidt. (zal in 't engels zijn!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.