Jump to content

Braunschweig Hbf

Recommended Posts

Posted

We werken nu erg hard aan het afmaken van de simulation Stellwerk Braunschweig Hbf.

Hier alvast een voorproefje van een van de tests:

Braunschweig Hbf1.jpg

Aan de rechterkant zie je onze nieuwe "observatie" vensters. Daarin kun je naar believen mozaikdeeltjes plaatsen.

Er zijn twee vensters: eentje die zichzelf keurig op een rijtje zet. Dit venster gebruiken we graag voor treinnummervelden waar je een oogje op wilt houden.

Het "vrije venster" toont je de belangrijkste knoppen...

voordeel: je hoeft niet steeds te scrollen/pannen... en natuurlijk kun je de knoppen ook daar bedienen!

Posted

en gelijk nog een paar plaatjes:

Braunschweig Hbf2.jpg

Braunschweig Hbf3.jpg

Braunschweig Hbf4.jpg

• 1 month later...
Posted

Hallo Richard,

Ik zie in het Duitstalige gedeelte van het forum behoorlijk wat nieuws

over Braunschweig (dienstregeling, filmpje) maar niets in dit gedeelte.

Er komt toch hopelijk wel een nederlandse versie ?

Groet,

Rob

Posted

Hallo,

Ik ben hem op dit moment aan het beta testen (met nog wat andere zaken). De taal kan je gewoon naar NL omzetten, net zoals bij Arnhem en Hengelo.

Ik neem aan dat je de simulatie gewoon via hun webshop kan kopen tzt.

Ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben en als dit een voorbode is voor wat Amsterdam ons gaat brengen ziet het er zeer veelbelovend uit!

Groet,

Posted

Amsterdam wordt nog veel spannender... echter de duitse publisher wilde iets klaar hebben.. daarom werd Braunschweig even ertussen geschoven.

Amsterdam heeft nog veel meer mogelijkheden. vooral wat betreft de periferie.

Posted

Is de handleiding al klaar toevallig? Vind het altijd leuk om zulke dingen alvast te lezen.

Posted

nee, daar hangt 't aan.

nederlandse gebruiksaanwijzing komt sowieso iets later.

Posted

Ach... met een beetje school Duits, beetje oefenen, door schade en schande en natuurlijk een beetje logisch nadenken kom je er ook wel.... :rolleyes: :rolleyes:

Groeten,

Posted

Dan wacht ik wel op de handleiding. Ik lees het nu pas.

Posted

Ik heb de demo van Brunswijk gespeeld, maar ik ben er helaas niet zo enthousiast van geworden als bij Hengelo.

Om te beginnen is het station weinig interessant. Vergeleken bij Hengelo is er veel minder variatie. Bij Brunswijk bestuur je één station en heb je nauwelijks invloed op wat er op de vrije baan gebeurt. Hengelo heeft kleinere, maar minstens zo interessante stations gecombineerd met een hele spoorlijn die je mag besturen. Ook bij Amsterdam kun je de treinenloop aan weerszijden van het CS beïnvloeden. Bij Brunswijk stuur je treinen gewoon weg over de vrije baan.

Ook de dienstregeling is vrij karig. Vergelijk het begin van de demo van Brunswijk eens met het begin bij Hengelo. Waar het allemaal om gaat - treinen - hebben ze minder in Brunswijk.

Daarnaast vind ik de besturing vervelend op twee punten. Bij iedere simulatie die ik ken, betekent scrollen het bewegen van het scherm. Maar hier is het inzoomen. Een leuke functie, maar het komt zo vaak voor dat ik inzoom terwijl ik wil bewegen. Dan moet het scherm eerst weer scherpstellen en als dat vaak gebeurt is dat irritant. Het andere puntje: als je van de ene kant naar de andere kant van het tableau wilt gaan, moet je de muis indrukken en schuiven. Gegarandeerd dat je dan een paar keer een knop indrukt: vervelend.

Posted

probeer 't scherm "bedieningstableau" / "vergrotingsfuncties" eens?

knopjes 1--5--0 laat je vlot scrollen. In uitzoom is echt niet zo vaak nodig.

Ook is er een functie: "gebruik CTRL" om te verschuiven. dan is dat probleem met "per ongeluk knopje gedrukt" ook voorbij. is optioneel... kun je in of uitschakelen.

En ja... er rijden minder treinen... Dat kan ik ook niet helpen... als je er meer wilt hebben: met de database kun je er vrolijk een paar honderd bij kopieren :-)

Bedenk dat in Duitsland "CVL" heel erg onbekend is (was)... eerst met de Betriebszentralen en ESTW werd dit mogelijk. Totdan was het altijd ieder stationnetje zijn eigen postje.

(in duitsland zou Wierden en Almelo tesamen gepakt zijn, Hengelo en Enschede zelfstandig, en Oldenzaal of zelfstandig of bij Hengelo eraangeplakt)

Posted

Hallo,

Ik ben nu een paar dagen (af en aan) bezig mt Braunschweig en het gaat steeds beter

bevallen. Ik moest wel even een manier vinden om te scrollen (zeg maar) maar dit werkt

nu uitstekend. Ik gebruik de standaard instellingen en scroll desgewenst vanuit 1-perrons,

2-west of 3-oost. Nadat je wat meer wegbekendheid hebt werkt dit goed. Zelfs via Parallels

op mijn iMac prima.

Ik vind het fantastisch dat je nu scherp kunt inzoomen op het tableau, iets wat ik erg mis

bij Hengelo en vooral Arnhem (die ik daardoor nog maar zelden speel).

Ik heb wel steeds iets raars na ongeveer 3 kwartier spelen; dan gaat het geluid uit zijn dak

en is er alleen nog maar heel erg hard ruis te horen. Met de speakers uit is het dan nog wel

mogelijk door te spelen maar dus niet erg ideaal.

Ik zal ook wel erg blij zijn wanneer de nederlandse gebruiksaanwijzing klaar is (hoewel

mijn duits nu wel een stuk beter wordt). Ondanks dat ik Treindienstleider ben geweest moest

ik hier wel weer even nadenken :-)

Rob

Posted

Hallo,

Als je na ongeveer 3 kwartier spelen een zoemer hoort die maar niet wil afgaan staat er waarschijnlijk een trein stil voor een rood sein. B) B)

Kijk eens links bij de aftakking Okerbruecke, waarschijnlijk heb je daar een trein vanuit HRUE stilstaan voor een rood sein (als ik me niet vergis...) Is mij nl. ook een keer gebeurt. En ik maar denken wat is dat nou weer... :angry: Toen zag ik een trein stilstaan voor rood en zodra ik de rijweg had ingesteld ging de zoemer weer uit. :)

Veel plezier!

Posted

als je een zoemer hoort afgaan is ergens de "Selbststellbetrieb" (de automaat) in de storing en kan geen rijweg instellen... de "D" melder knippert dan bij 't sein.

Zoemer gaat alleen maar uit als je met SBRT en seintoets (ST) de automaat uit zet. ("O" = ortsbetrieb, "D" = Durchgangsbetrieb).

Bekijk de zaak, stel evt. rijweg in en zet met SBET de automaat weer aan.

Posted

als je een zoemer hoort afgaan is ergens de "Selbststellbetrieb" (de automaat) in de storing en kan geen rijweg instellen... de "D" melder knippert dan bij 't sein.

Zoemer gaat alleen maar uit als je met SBRT en seintoets (ST) de automaat uit zet. ("O" = ortsbetrieb, "D" = Durchgangsbetrieb).

Bekijk de zaak, stel evt. rijweg in en zet met SBET de automaat weer aan.

Zoals ik al melde; ik zal blij zijn als de gebruiksaanwijzing klaar is :blink:

Posted

Beste Richard,

Elke keer als ik de simulatie start is de starttijd 8.05 uur. Bij Hengelo en Arnhem onthoudt de computer mijn laatst ingestelde tijd wel; misschien is dit iets om te wijzigen bij de volgende update.

Wanneer komt de nederlandse vertaling van de handleiding.

Groeten uit Simoelveld,

Wim