Jump to content

Hoe start je?

Recommended Posts

Posted

Wat heb je nodig om een scenario te starten?

- ons SDK document

- kennis over hoe je een xml-bestandje bewerkt (We leveren templates met het SDK document)

- hele hoop geduld

- goede fantasie/praktijkkennis om iets leuks te maken.

• 5 months later...
Guest Servé Wouters
Posted

Een vraagje over die scenarios.

Als je een scenario maakt, en deze "speelt", is dat dan alleen dat scenario, of is dat dan gewoon tijdens de normale dienstregeling?

Het lijkt me namelijk wel eens leuk om met die scenarios te gaan stoeien...

Posted

Een vraagje over die scenarios.

Als je een scenario maakt, en deze "speelt", is dat dan alleen dat scenario, of is dat dan gewoon tijdens de normale dienstregeling?

Het lijkt me namelijk wel eens leuk om met die scenarios te gaan stoeien...

Je kunt allebei doen. Het is mogelijk te zeggen: alleen treinen uit dit scenario. Maar je kunt ook toelaten de normale treinen te laten komen.

De scenarios zijn eigenlijk geweldig interessant om komplete situaties op te zetten die je moet oplossen. (bv uitlopende werkzaamheden met een heleboel extra treinen)

Of een open dag scenario... met een hoop stoomgebeuren. kan allemaal! grenzeloos!

Guest Servé Wouters
Posted

Aha, klinkt goed!

Je hebt mail ;)

EDIT:

Nog 1 vraagje:

Stel, je gaat iets met stoomgebeuren doen. Je wil dan graag, dat als de stoomlok met "lok" voorop aankomt, die dan ook weer met "lok" voorop vertrekt, en niet met tender voorop. Is het ook mogelijk om zoiets te maken dat die naar Tractie gaat om te draaien, en dan niet veel later weer, gedraaid, terugkomt?

Posted

Aha, klinkt goed!

Je hebt mail ;)

EDIT:

Nog 1 vraagje:

Stel, je gaat iets met stoomgebeuren doen. Je wil dan graag, dat als de stoomlok met "lok" voorop aankomt, die dan ook weer met "lok" voorop vertrekt, en niet met tender voorop. Is het ook mogelijk om zoiets te maken dat die naar Tractie gaat om te draaien, en dan niet veel later weer, gedraaid, terugkomt?

Ja, je kunt 'm naar tractie sturen en dezelfde loc laten "opkomen" (spawning) vanaf tractie. dan heeft ie meteen keurig gedraaid en een slokje water gekregen.

Guest Servé Wouters
Posted

Hallo,

Zou je een beetje kunnen uitleggen wat je allemaal moet doen/maken om een scenario te krijgen?

Ik snap, je moet een xml bestand maken, dat lukt nog wel.

Maar verder?

Moet je zelf een .MDB bestand maken?

Die Engelse handleiding is alleen voor het .xml bestand, maar voor de rest niet...

Ik hoor het wel.

Posted

Hallo,

Zou je een beetje kunnen uitleggen wat je allemaal moet doen/maken om een scenario te krijgen?

Ik snap, je moet een xml bestand maken, dat lukt nog wel.

Maar verder?

Moet je zelf een .MDB bestand maken?

Die Engelse handleiding is alleen voor het .xml bestand, maar voor de rest niet...

Ik hoor het wel.

De engelse handleiding is voor zowel het .xml bestand als voor de dienstregeling .MDB bestand. Beide zijn gelijk opgebouwd. Als je het ene snapt, zou je het andere ook moeten snappen.

Kijk ook naar de scenario's die bij de simulatie zitten. dat is een goed voorbeeld.

De rest is veel proberen en fouten maken.

Waarschuwing nogmaals: deze simulatie is een "high fidelity" simulatie met een geweldig aantal data/gegevens/regelaars/opties/etc... Enig ontwikkelaar kennis is nodig om het allemaal te snappen. (en een bundeltje spoorkennis is ook niet weg)

Weten hoe je een XML bestand opzet en correct houdt is ook handig.

We gebruiken hier Notepad ++. Verdraaid handig en kost niks.

Het probleem is dat, als ik nu een gebruiksaanwijzing in detail ga zitten schrijven voor jan-en-alleman, we een boek krijgen van 500-800 paginas.

Een beetje "proberen" is belangrijk. een bestaande scenario nemen en verder op werken is het goede begin. Stukje bij beetje iets toevoegen. 30 miljoen versie op je schijf als backup gebruiken. ELKE KEER als je een stapje gedaan hebt, keurig testen in de sim.

start sime niet / Crash: terug naar laatste werkende versie, XML doorkijken. We vangen veel fouten af, maar niet alles. en weer sim starten...

en zo voort...

Bugs helpen we graag bij. Maar dan moeten het onze programmeerbugs zijn. We kunnen niet de scenario-code van iedereen op fouten doorpluizen.

Het systeem is goed doorgetest en ons belangrijkste testtool.

Guest Servé Wouters
Posted

Sorry dat ik zo lastig ben :unsure: , maar ik snap het toch nog niet helemaal met het .MDB bestand.

Het .XML bestand maken is geen probleem, dat luk me wel, maar dat .MBD bestand kom ik niet uit. Ik heb MC Access 2007, ik open het .MDB-bestand van Arnhem, en ik zie heel veel :P Echt waar, hulde voor wie dit allemaal heeft ingevoerd ;):blink: Maar toen, hoe verder?

Heb je niet toevallig een eenvoudig stappenplan mbt het .MDB-bestand? Het hoeft maar heel eenvoudig te zijn.

O, ja, doe dit alleen als je tijd hebt hea!!!, als je geen tijd hebt/te druk bezig bent met Hengelo, dan laat je dit maar gewoon liggen tot dat je meer tijd hebt/Hengelo uit is! Ik vind het al heel fantastisch wat je al allemaal voor me hebt gedaan!

Posted

Sorry dat ik zo lastig ben :unsure: , maar ik snap het toch nog niet helemaal met het .MDB bestand.

Het .XML bestand maken is geen probleem, dat luk me wel, maar dat .MBD bestand kom ik niet uit. Ik heb MC Access 2007, ik open het .MDB-bestand van Arnhem, en ik zie heel veel :P Echt waar, hulde voor wie dit allemaal heeft ingevoerd ;):blink: Maar toen, hoe verder?

Heb je niet toevallig een eenvoudig stappenplan mbt het .MDB-bestand? Het hoeft maar heel eenvoudig te zijn.

O, ja, doe dit alleen als je tijd hebt hea!!!, als je geen tijd hebt/te druk bezig bent met Hengelo, dan laat je dit maar gewoon liggen tot dat je meer tijd hebt/Hengelo uit is! Ik vind het al heel fantastisch wat je al allemaal voor me hebt gedaan!

Als je het xml bestand "snapt", lukt het ook wel met de ms access bestandje. dat werkt min of meer hetzelfde.

Een "eenvoudig stappenplan" is er niet. Basiskennis over MS Access wordt in diverse externe cursussen of leuke boeken gegeven. Het werken met relationele datenbanken IS NIET gemakkelijk! Dat is niet "even" uit te leggen.

Guest Servé Wouters
Posted

Ja, ik snap nu hoe het werkt, je uitleg via Skype wat voldoende!

Nu nog ff uitvoegelen hoe ik van een gecombineerde trein een nieuwe bestemming maak...

Maar het gaat lukken!

• 3 months later...
Posted

Even een vraagje, is er ergens een link waar je de meest recente versie van het .MBD bestand kunt downloaden? (Arnhem)

• 1 year later...
Posted

Wat heb je nodig om een scenario te starten?

- ons SDK document

- kennis over hoe je een xml-bestandje bewerkt (We leveren templates met het SDK document)

- hele hoop geduld

- goede fantasie/praktijkkennis om iets leuks te maken.

Hallo Feedback

Zou je mij het document ook kunnen sturen, de mail is al gestuurd naar het bekende e-mail adres. Wil voor Asd een scenario maken.

Met vriendelijke groeten

Martin

Posted

Hallo Feedback

Zou je mij het document ook kunnen sturen, de mail is al gestuurd naar het bekende e-mail adres. Wil voor Asd een scenario maken.

Met vriendelijke groeten

Martin

Martin,

vergeet ook deze bron niet : Scenario Creation

Nog niet helemaal volledig, aangezien sommige nieuwe functie zijn nog niet beschreven zijn, maar je kan hier heel ver mee komen.

Hengel eventueel een scenario van mijn webserver (bijv Gelsenkirchen) naar binnen, zodat je de ruwe layout eruit kan vissen.

Scenarios

Start ook de Asd simulatie op met de -x optie, zodat je de simulatie kan opstarten in Ontwikkel-mode, en daarmee de optie krijgt om Sim data te dumpen in een tekst bestand. Krijg je gegevens over de sporen etc, in een txt bestand

Groeten

Erwin

Posted

Start ook de Asd simulatie op met de -x optie, zodat je de simulatie kan opstarten in Ontwikkel-mode, en daarmee de optie krijgt om Sim data te dumpen in een tekst bestand. Krijg je gegevens over de sporen etc, in een txt bestand

Erwin

Bedankt voor de info, na wat puzzelen is het gelukt :lol: , sp 2, 3 en 4 + ptt (51, 54, 55) zijn voorzien van gevaarbordjes.

Alleen de simulatie opstarten met de -x optie dat lukt (nog) niet :blink: , misschien een kleine tip van de sluier zou wel helpen. ;)

Heb even moeten zoeken maar is gelukt :D , ik heb de -x optie gebruikt en het werkt. ;)

Groeten

Martin

Posted

Heb even moeten zoeken maar is gelukt :D , ik heb de -x optie gebruikt en het werkt. ;)

Dat is uiteraard mooi. Meer command line opties op de Wiki : Command Line Options

Eenvoudigweg de genoemde/gewenste optie toevoegen in je snelkoppeling of een nieuwe snelkoppeling maken, bijv "Asd Dev" oid

Succes verder en ben benieuwd naar het eindresultaat

Erwin

Posted

Succes verder en ben benieuwd naar het eindresultaat

@Erwin

Waar moet het eindresultaat heen, het is nog niet zover, moet nog werktreintjes er in zien te krijgen, o.a. aan en afvoer van de materialen, hoe ik dat moet doen wordt nog uitzoeken.

Groetjes

Martin

Posted

@Erwin

Waar moet het eindresultaat heen, het is nog niet zover, moet nog werktreintjes er in zien te krijgen, o.a. aan en afvoer van de materialen, hoe ik dat moet doen wordt nog uitzoeken.

Groetjes

Martin

Voorstel over hoe of wat heb ik je inmiddels via PM gestuurd

Groeten

Erwin