Jump to content

Post T Hengelo

Recommended Posts

Posted

Hier een eerste screenshot van Post T Hengelo "in the making".

Wat voor features zal Post T Hengelo hebben:

Naast alle functionaliteit van Post T Arnhem bovendien:

- overwegen en overwegmeldkastjes (en dus de storingen, als de zaak te lang dicht ligt).

- vrijgave rangeren

- stop/door schakelingen

- CTA bakken bedieninrichting (met de ponskaarten!), als expert optie

- CTA bakken met rolband

- TNV schermen (nabootsing van oude DOS schermen)

- TNV scherm "meekijk-tool". Een apart programmaatje, zodat je TNV scherm op andere oude computer kunt zetten, of je beste vriend kunt laten meekijken. (of VL spelen!)

- meer rangeeropdrachtmogelijkheden

- RET machinisten

- Wisselgrendels

- telerail (jippie!)

- CPZ kast (telefoonkastje)

- VCVL (Vereenvoudigde Centrale Verkeersleiding)

- CVL bediening (met zendknoppen)

en nog een paar zaakjes "op de achtergrond"... vertel ik meer over later.

hengelo1.jpg

• Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• signalsoftRC

31

• Dre

10

• wouter31

10

• Digger57

6

Posted

Ik verwacht 'm voor Kerstmis uit te brengen. Waarschijnlijk beetje vroeger.

Kostprijs: 29.95 Euro, met introductieprijs voor een korte tijd voor huidige klanten van ons.

• 2 weeks later...
Posted

Ik kijk ernaar uit, lijkt me zeer moeilijk in het begin, ook ivm de stop door schakelingen, en niet alleen station hengelo maar ook almelo enzo zit erin. ....

• 1 month later...
Posted

Is het al een beetje bekend wanneer het wordt uitgebracht?

Ik gok voor de Kerst, misschien ietsje vroeger. ;)

Posted

hoi, een goed en een slecht bericht.

Slechte maar eerst: het wordt niet klaar voor de kerst. De reden is het goede bericht: We hebben wat tijd verloren met het inbouwen van multiplayer.

Omdat het paneel zo groot is, is het heel erg leuk om er met meer dan een persoon aan te kunnen werken. We hebben al urenlange sessies met de testers gehad om diverse probleempjes eruit te vissen. En op het ogenblik is het heel erg stabiel.

Ik werk nu aan een install programmaatje voor de multiplayer. Dat zal klaar zijn voor de kerst. In de periode 19 December tot 4 Januari gaan we diverse "meespeel sessions" doen, waarin we mensen vragen om zich in de server simulatie aan te melden en mee te spelen bij het testen. Je kunt dan live meewerken aan het Hengeloose paneel "in test".

We ronden net een bugronde af rondom het vrijgave rangeren. Dat werkt heel leuk nu.

En de programmeur heeft zich vandaag uitgeleefd in een kleine leuke optie, die de werkelijkheid nog beter nabootst. Wat het is, laat ik nog even een verrassinkje, totdat Hengelo uitkomt.

Als de test over de kerstvakantie goed loopt kunnen we een duidelijke datum aangeven voor de release. De grootste "ophanger" aan de onzekerheid is op het ogenblik het bewerken van de dienstregeling. da's nog steeds een hele hoop data werk.

en volgende week kondig ik ook de 2 volgende versies aan. een andere nederlandse en een duits station. :-)

Posted

Fijn om te horen hoe het ermee staat. Verhoogd natuurlijk wel weer de spanning, het langere wachten, maar een volledig goed werkend product is altijd beter dan opgescheept worden met een product dat in een verre beta-status uiteindelijk toch maar gereleased is (à la MSTS 1).

Voor de tests die dus de komende tijd zullen plaatsvinden. Is er ook de mogelijkheid daar mee te kijken (en dus niet verder zelf aan de knoppen te zitten)? Kan me namelijk voorstellen dat de belangstelling vrij groot is (en je toch met maximaal 6 man aan de knoppen kunt zitten).

Voorlopig vermaak ik me nog altijd met Arnhem '65. Zo'n tableau ziet er op 2 breedbeeld-beeldschermen toch heel wat leuker uit. Nauwelijks meer heen en weer schuiven :) .

Posted

Fijn om te horen hoe het ermee staat. Verhoogd natuurlijk wel weer de spanning, het langere wachten, maar een volledig goed werkend product is altijd beter dan opgescheept worden met een product dat in een verre beta-status uiteindelijk toch maar gereleased is (à la MSTS 1).

Voor de tests die dus de komende tijd zullen plaatsvinden. Is er ook de mogelijkheid daar mee te kijken (en dus niet verder zelf aan de knoppen te zitten)? Kan me namelijk voorstellen dat de belangstelling vrij groot is (en je toch met maximaal 6 man aan de knoppen kunt zitten).

Voorlopig vermaak ik me nog altijd met Arnhem '65. Zo'n tableau ziet er op 2 breedbeeld-beeldschermen toch heel wat leuker uit. Nauwelijks meer heen en weer schuiven :) .

Het is de bedoeling bij de test, dat iedereen gewoon een rol aan het tableau speelt. het is een beetje een stress test voor het multiplayer. We hebben al gekken dinnen gedaan met 4 man tegelijkertijd als de wilden te gaan zitten drukken en trekken. Liep allemaal prima. Nu willen we graag proberen met mensen die niet belezen zijn in het internet :-). Kijken of we nog bugs kunnen vinden.

De sim gaat lekker vooraan. Het grootste "ophoudertje" voor een release is helaas nog de lekker complexe dienstregeling. Daarmee het bedrijf gesmeerd loopt... nog een beetje teveel handwerk. Over het weekend bedenken we misschien nog een oplossinkje daarvoor.

Ik houd jullie op de hoogte met de multiplayer test. misschien in het weekend.

• 2 weeks later...
Posted

Is er inmiddels al meer bekend omtrent de tests?

Posted

Is er inmiddels al meer bekend omtrent de tests?

Hier wat gegevens voor de test:

Vindt plaats tussen nu en 3 Januari 2010 op overeengekomen tijdstippen. (Vrijwel dagelijks tussen 1800-2400 Uur Nederlandse tijd)

aanmelden graag aan het bekende feedback email adres (zie gebruiksaanwijzing)

Wat heb je nodig:

- windows XP/Vista of 7

- Graag Arnhem geinstalleerd (zodat we zeker weten dat je .NET geinstalleerd hebt

- Internetverbinding (kabel/breedband) Met modempje wil ik ook wel testen, maar werkt waarschijnlijk niet

- SKYPE geinstalleerd en werkend. (om spreekverbinding te hebben!)

- enige kennis over je router. (instellingen wijzigen is niet nodig, tenzij je rare zaken ingesteld hebt)

- beetje tijd om met Hengelo te spelen.

de testers wordt dan de multiplayer versie ter beschikking gesteld waarmee ze mee kunnen spelen op de server die van hier uit loopt.

En nog wat extra's aan het einde. ;-)

Posted

Op het randje van het oude jaar heb ik gisteren nog even de kans gehad om te testen (in totaal zo'n 3 kwartier) in de multiplayer omgeving. Zoals het een echte test betaamt, gebeurden er een aantal dingen die niet zouden moeten gebeuren, en ben ik dus twee of drie keer opnieuw ingelogd. Maar dat is met de officiële versie ongetwijfeld opgelost. <_<

Verder ziet het er mooi en veelbelovend uit: een groot en ingewikkeld tableau. Het leuke aan de multi-player is dat je de taken dus eerlijk kunt verdelen. Voor een beginneling als ik was wierden-almelo en vrienzenveen-almelo al moeilijk genoeg om in de gaten te houden ;) . Ook de VCVL is even wennen. Vooral mooi is de TNV. daarmee zie je heel makkelijk waar alle treinen rondhangen. Het treinenvolgvenster (waarmee ik nu altijd arnhem speel ;) ) heb je dan eigenlijk niet meer nodig.

Verder heb ik ook al even een sneak-preview gehad van de volledige versie: met werkende telerail, storingsmeldingen en CTA-bakken, maar dan oude stijl (met richtingfilms en ponskaarten). Dat heb ik nog niet kunnen testen, maar wel even kunnen zien. Erg leuk dus!

Kortom: de test was erg leuk, alleen wel moeilijk. Als je denkt Arnhem onder de knie te hebben: je kunt hier compleet opnieuw beginnen ;) . Ik kan dus niet wachten tot de officiële release, en dan het echt spelen, zowel in de multi-player als in mijn eentje.

Posted

Net even ruim een uur mogen test, sjonge wat leuk, echt alles helemaal alleen! met de nodige meldingen van machinisten dat rijwegen toch de verkeerde kant op staan.

Het is in het begin enorm je hoofd erbij houden over waar welke trein staat en wat ie doet, hoelaat ie waar moet vertrekken en aankomen. ook de vertraging wordt direct in hele minuten weer gegeven. VCVL is even wennen maar na 2x fout doen en een paar keer oefen is het mij inmiddels gelukt het vlekkeloos te doen. inloggen in de multiplay is een eitje, even 2 dingen invullen, firewall vertellen dat het safe is en klaar.

Ervaring en doen, leert het snelst. dus als het misgaat gewoon proberen door te gaan, anders toch ff de simulatie opnieuw starten.

Volgende ronde een nieuw verhaal als er weer wat nieuws te melden is!

grtz

M.Modderman

Posted

zijn er nog mensen nodig voor die test, zo ja wil ik me gelijk aanmelden voor die testen. 't lijkt me heel leuk om jullie te kunnen helpen er bij.

Groetjes, Chris.

Posted

Als je je bij Richard meldt op het e-mailadres (feedback[at]signalsimulation.com, [at] vervangen door @). Dan wordt verder wel uitgelegd hoe je deel kunt nemen. De tests vinden nog altijd plaats.

Dat gezegd hebben natuurlijk ook even een beschrijving van mijn testsessie. Ik heb het bij de Skype-historie moeten nakijken, maar uiteindelijk hebben we (ik (Es/Odz), Richard (Hgl) en Chris uit Duitsland (Aml, Wdn en VCVL, alias de komische Nebenbahn) gisteravond 3 uur en 20 minuten de simulatie gespeeld. Die vlogen werkelijk voorbij, want het werkt echt zeer verslavend. :) Mooi detail is overigens dat het originele tableau uit 1969 zichtbaar is, en dat de sporen welke tussen 1969 en 2000 verwijderd zijn, nog vaag te herkennen zijn op het tableau (bijv. spoor 5a, 6-9, 11 en 19 in Oldenzaal, spoor naar Enschede-Noord)

In de simulatie nam ik dus Oldenzaal en Enschede voor m'n rekening (en af en toe poogde ik om het treinverkeer op het station van Hengelo in goede banen te leiden (of lijden ;) ) als Richard even weg was). Nadat Richard me even bekend had gemaakt met de nieuwe systemen (vooral hoe je de TNV-schermpjes moest lezen) kon ik aan de slag. En ik moet zeggen, zelfs voor iemand die dagelijks in het bedieningsgebied reist, en dus zo ongeveer weet hoe de stations er in de realiteit uitzien én welk materieel er schuil gaat achter de meeste treinnummers werd het nog een aardig lastige klus. Zo krijg je aardig wat rangeerbewegingen voor je kiezen als je een reizigerstrein binnen neemt op spoor 5, i.p.v. spoor 1 omdat je even vergeten bent op het TNV scherm te kijken (en ze dus maar op goed geluk binnenneemt, wat natuurlijk genadeloos wordt afgestraft ;) )

Verder is belangrijk dat je treinen niet vergeet. Zo had ik nogal eens de neiging om trein wel netjes binnen te laten in Es, maar 'em daarna vergeten omdat Odz op datzelfde moment ook om aandacht vroeg en de machinist daardoor weer eeuwen moet wachten voor hij met z'n trein weer richting Zwolle kan... :unsure: Bij de volledige versie zal ik me dan in 't begin ook beperken tot een nachtdienst (v.w.b. singleplayer), dat lijkt me 't beste om er eens rustig in te komen.

Al met al een zeer positieve ervaring. Met echte grote hinderlijke bugs heb ik niet te maken gekregen. Het TNV schermpje gaf er wel een keer de brui aan (maar dat zal de TNV in de oude DOS-systemen in het echt ook wel eens hebben gedaan) ;) , maar dat was vrij eenvoudig door uitloggen en weer inloggen verholpen. Persoonlijk zou ik zeggen: Als je Arnhem al aardig vond, dan kun je je helemaal vermaken met Hengelo.

Posted

Hier een paar gegevens van Hengelo:

5 stations

6 stopplaatsen op de vrije baan

8 gebieden met Vrijgave Rangeren

23 CTA Bakken

32 perronsporen

50+ Overwegen

153 seinen

162 wissels

225 km totale spoorlengte

381 bezetspoorsecties

481 treinen in de dienstregeling

600+ rangeeropdrachten.

610 rijwegen

Posted

Ik begin nu toch wel erg benieuwd te worden :-) Is er al meer bekend over een release-datum?

Posted

Ik begin nu toch wel erg benieuwd te worden :-) Is er al meer bekend over een release-datum?

nog niet 100% zeker. Laatste beetjes wegen het zwaarst. Even hardop gedacht:

- gebruiksaanwijzing klaar maken

- schakelplan bovenleiding klaar maken

- dienstregeling uitprinten met tool

- intensief debuggen over de volgende 10 dagen.

Of we "Eind Januari" halen weet ik nog niet. Nog een beetje veel bugjes die hard te vinden zijn. (er zijn een paar hardnekkige die pas na een 30-40 minuten optreden. die zijn hard te vinden.)

Posted

Vanmiddag tot mijn verrassing kunnen deelnemen aan een mutiplayer versie van Hengelo.

Dat is wel even slikken, volkomen onvoorbereid, onbekend met de geografie en de infrastructuur.

En er komt wel erg veel op je af van dingen die je nog nooit in het echt hebt gezien laat staan dat je er mee gewerkt hebt. Als rechtgeaarde hobbyist ben je wel op de hoogte van de systemen, maar er mee werken is toch van een andere orde.

Zoals altijd met een nieuw station, pure stress, zodat je zelfs vergeet dat je een trein naar Zwolle zeker niet over Deventer moet sturen. Als je eenmaal je weg een beetje kunt vinden is het een zeer fraai geheel en voor je het weet, ben je ruim 1 1/2 uur verder ! Ik zal Hengelo dan ook zeker aanschaffen. Het is de prijs dubbel en dwars waard !

Petje af en een diepe buiging voor de ontwikkelaars van de simulatie.

Groetjes,

Leo

Posted

Vanmiddag tot mijn verrassing kunnen deelnemen aan een mutiplayer versie van Hengelo.

Dat is wel even slikken, volkomen onvoorbereid, onbekend met de geografie en de infrastructuur.

En er komt wel erg veel op je af van dingen die je nog nooit in het echt hebt gezien laat staan dat je er mee gewerkt hebt. Als rechtgeaarde hobbyist ben je wel op de hoogte van de systemen, maar er mee werken is toch van een andere orde.

Ik heb vorige week nog even de mogelijkheid gehad een half uurtje te testen, toen was ik alleen en inderdaad krijg je dan bovenstaande impressie. Aangezien ik de patronen van alle stations tezamen nog niet ken (doordat ik uit de regio kom en ze in pakweg 10 jaar nog niet zo heel erg veranderd zijn ken ik ze voor elk station apart redelijk) kreeg ik het gevoel constant achter de feiten aan te lopen, mede omdat ik niet precies weet hoelang een trein er over doet een bepaald baanvak af te rijden).

Zoals altijd met een nieuw station, pure stress, zodat je zelfs vergeet dat je een trein naar Zwolle zeker niet over Deventer moet sturen.

Gelukkig heb je dan weer de TNV schermen om het overzichtelijk te houden, daarin kun je zeer eenvoudig (en zelfs sneller dan in het treinoverzichtscherm zoals we dat ookal van Post T Arnhem kennen) zien welke trein het eerste een bepaald baanvak verlaat. De 7900 is de enige die bij Wierden naar spoor 3 moet, vanaf daar kun je niet meer naar Rijssen en gaat het dus automatisch goed.

P.S. ik zag trouwens dat de afbeelding in de beginpost vernieuwd is. Zien we daar ook het ponskaartensysteem voor de CTA's?

• 2 weeks later...
Posted

Waar kan ik het programma Post T Hengelo vinden?

Ik zo ook graag mee willen doen met het multiplay.

Met respekt.

Rudolf

Posted

Voor Post T Hengelo Multiplayer is een apart programma, dat (voorlopig?) via Richard wordt verstrekt. Met dat programma kun je inloggen op een server. De inhoudelijke informatie (tableau, rijdende treinen, etc.) wordt vanaf de server geladen.

Het singleplayer-programma is zover ik weet nog niet gereleased, maar dat zal gezien de informatie die omtrent de multiplayer wordt vrijgegeven niet meer zo heel lang op zich laten wachten. Maar goed, dat zien we wel komen als het zover is (plaatselijke bekendheid en dienstregeling daarvan zouden overigens ook bij de multiplayer wel erg van pas komen).

Als je met de multiplayer mee wil doen kun je je sowieso melden bij Richard via het feedback-adres (dat zet ik hier vanwege spambots maar even niet neer, je kunt het in de gebruiksaanwijzing van Arnhem '65 vinden op pagina 6 (of pagina 4 van de gebruiksaanwijzing van Lodelo). Ik neem echter aan dat in de nabije toekomst een andere wijze komt van verstrekking van het multiplayerprogramma (openbaar als download).

Posted

Dre,

Dank voor de informatie.

Ik had mij bij Richard gemeld, maar moest iets anders doen, zo is het contact niet doorgegaan.

Rudolf

Posted

Vandaag voor het eerst sinds enige tijd weer eens aan een multiplayer-sessie deelgenomen. De huidige versie is (als ik het goed zeg) de release-versie, zodat er nog een paar kleine dingetjes aangepast waren. Het eerste verschil dat ik merkte, was dat na het herroepen van een rijweg voor een (overigens stilstaande) trein, de rijweg niet meteen vrijkwam, maar netjes 2 minuten gewacht moest worden. Misschien niet zo handig, maar wel realistisch.

Toen ik begon kreeg ik Wierden, Almelo en de VCVL toebedeeld, prima hoor. Die VCVL vind ik echt een tof stukje techniek met die bijzondere bediening. Oh ja, Richard deelde ook nog even mee dat er een seinstoring was en dat er in Vriezenveen niet gekruist kon worden. Dat is dus niet zo tof. En aangezien er al een boemel onderweg was van Vroomshoop naar Vriezenveen, moest de boemel van Almelo naar Mariënberg (het was ochtendspits, dan rijden er 2 boemels) maar even wachten. In de tussentijd kon ik mooi bedenken waar ik de boemel uit Mariënberg zou laten, want het zakspoortje was nu natuurlijk bezet. Gelukkig heeft Almelo 20 perronsporen dus keuze te over. Oh nee, je moet het met 2 sporen doen die je allebei voor de gewone dienst al hard nodig hebt en dan krijg je dit weer. Dus die boemel uit Mariënberg naar spoor 2 tot aan het kruis, de trein uit Zwolle eromheen via spoor 1 en over het kruis naar het andere deel van spoor 2. Direct zodra het mogelijk was de andere boemel naar Mariënberg gestuurd, want die had inmiddels +15. Al met al kan zoiets in de ochtendspits heel grappig worden, aangezien er dan in Vriezenveen gekruist hoort te worden.

In de tussentijd ben je dan bezig met de treinen van en naar Deventer en Zwolle. Uit Deventer is vrij makkelijk, inrijsein Wierden veilig, uitrijsein Wierden veilig. Bij dat uitrijsein wel goed opletten, voor de overwegen na het sein zit een stop-door-knop op het tableau die je moet bedienen. Gelukkig biedt het TNV-scherm uitkomst en dan is het toch wel makkelijk: de serie 7000 stopt, de rest niet. Voor de treinen uit Zwolle geldt dat die in Wierden van spoor 1 moeten vertrekken, dus vóór het station station kruisen ze met de treinen naar Deventer. Volgens de theorie dan. Zoals gezegd liep in Almelo ook niet alles op rolletjes, dus net toen de trein uit Zwolle aangemeld werd, was er een IC onderweg tussen Almelo en Wierden. Gelukkig had ik dit zien aankomen en nog geen rijwegen ingesteld, zodat ik nu snel kon kiezen om de trein uit Zwolle op spoor 3 te behandelen. Ging allemaal prima en ik ben er vanuit gegaan dat de Hc van de trein uit Zwolle nog wel even gewacht heeft op de mensen die bij de overweg op de IC moesten wachten. Op deze manier wordt een "saai" basispatroon iedere keer een heel klein beetje anders.

Eerder had ik ook al eens Hengelo, Enschede en Oldenzaal bediend. Als eerst een beschrijving van Oldenzaal: het patroontje is lekker makkelijk, iedere 30 minuten komt daar de diesel uit Zutphen die kopmaakt en weer teruggaat. Verder komt er zo nu en dan een trein van of naar Duitsland, maar dat zijn er niet zo veel. Lekker gemakkelijk dus! Maar prompt gaat de telefoon: de machinist van die en die trein voor dat en dat sein te Oldenzaal (het uitrijsein op spoor 1 richting Hengelo) meldt zich en wil weten of hij nog een keer mag gaan rijden. Zo gemakkelijk is het dus ook weer niet, wel scherp blijven. Een paar minuten nadat die trein is aangekomen wil die weer terug, dus dan moet wel het uitrijsein veilig staan! En over scherp blijven gesproken: zo nu en dan maar altijd als de diesel Zutphen bij Oldenzaal is, komt er een trein uit Duitsland. Dan moet je er dus wel aan denken dat die diesel dan op spoor 2 moet, want de trein uit Duitsland wil je niet onnodig over het emplacement sturen, dat kost immers tijd.

Enschede is bijna net zo simpel en gelukkig zitten daar minder gekken dingen. De trein uit Zwolle op spoor 1, de IC's op spoor 4 en 's ochtends een paar keer de 7000 op spoor 2 of 3. Ik weet zo niet eens wat het goede spoor is, maar dat maakt me eerlijk gezegd ook niet uit, de mensen lopen toch wel naar het juiste spoor. 2 keer per uur is het een beetje opletten: de IC uit het westen wil graag naar spoor 4, en vlak daarna moet de trein naar Zwolle van spoor 1 vertrekken. Gaat in theorie allemaal goed, heel mooi, maar de praktijk is niet altijd volgens de theorie en dan is die IC wat aan de late kant en dan moet je soms wel eens wat schuiven. Altijd zo proberen te doen dat de treinen zo goed mogelijk door kunnen rijden. Het personeel van de IC wil graag naar de koffie en het personeel van de trein naar Zwolle wil graag op tijd vertrekken want die willen in Zwolle ook graag weer koffie. Gelukkig heb je in Enschede wat meer mogelijkheden en dan komt het allemaal wel goed.

Hengelo, toch wel het hart van de simulatie, is ieder half uur goed opletten. Er komen dan vier treintjes van alle kanten om massaal hun reizigers op het perron te kieperen die dan vervolgens heel hectisch door elkaar gaan lopen en allemaal weer een andere trein ingaan. Best leuk om naar te kijken vanuit de stationsrestauratie (en in de zomer vanaf het terras op het perron, jammer dat die stationsrestauratie weg gaat/is). Maar geen nu geen tijd voor de stationsrestauratie, er moet gewerkt worden en dat is opletten want het moet vlekkenloos verlopen! Ook zonder vertragingen zijn de reizigers al gestresst. Je kan alle treinen allemaal tegelijk binnennemen, dus die rijwegen kun je van tevoren instellen als je het even rustig hebt (wel opletten dat het aan de westzijde goedgaat, éérst de rijweg uit Zutphen installen, dan pas de rijweg uit Almelo, doe je het andersom dan zet je die uit Zutphen vast en creëer je onnodig vertraging). Echter, zodra die treintjes langs het perron staan en weer ingeladen zijn, willen ze allemaal vertrekken. Die naar Oldenzaal moet even op die naar Enschede wachten, maar de rest kan allemaal zo vertrekken. Alleen kunnen die rijwegen pas ingesteld worden nadat kruisende treinen zijn binnengekomen, dus goed opletten wanneer die rijwegen worden afgereden en daarna snel de nieuwe rijwegen instellen. Als de trein naar Enschede weg is, kan als laatste de rijweg voor de trein naar Oldenzaal ingesteld worden (denk aan de stop-door-knop voor Hengelo Oost!) en dan keert de rust weer terug. De IC's van en naar het westen zijn na de hektiek met de stoptreintjes appeltje-eitje (totdat er weer eens eentje zo nodig vertraging moet hebben en dan natuurlijk net zoveel dat die zich precies door de stoptreinknoop heen wilt wringen *zucht*).

Tsja, wat is er dan verder nog? Er wordt gerangeerd te Almelo (bediening van het bedrijvenpark en wat rangeerwerk voor de omgeving), te Hengelo (bediening van AKZO en omlopen van de treintjes Almelo-Hengelo-Delden en daarnaast is Nedtrain ook niet te beroerd om voor wat rangeerwerk te zorgen) en te Enschede (rangeren met versterkingsstelletjes en de wasstraat) en soms wat te Oldenzaal (meestal parkeren of ophalen van goederenwagens die even kwijt moeten). Voor dat rangeren zijn de nodige sporen beschikbaar (handig!), met de nodige extra knoppen waar natuurlijk vroeg of laat op gedrukt, aan gedraaid, aan getrokken of nog weer iets anders moet worden (onhandig). Nog niet alle rangeerbewegingen zitten simulatie, maar dat gaat vast wel goed komen. En dan heb ik niet nog niet eens gehad over Telerail, waardoor machinisten je ALTIJD lastig kunnen vallen en waarvoor ze niet eens meer hun warme cabine uit moeten (dat oude systeem met telefoonkasten naast de baan had ook wel zo z'n voordelen). Verder kun je ook een poging doen om het gehele tableau in je eentje te bedienen. Je moet dan echt goed opletten omdat er dan op meerdere plekken tegelijk dingen aan de hand kunnen zijn, de treinen moeten immers blijven rijden! En als laatste heb ik ook nog eens keer wat gezien met CTA's, dat zag er heel leuk uit: per stations een afbeelding van alle CTA's naast elkaar, welke je echt kan bedienen. Hoe dat precies werkt en wat de rol daarvan in de simulatie wordt, kan ik echter niet zeggen, dat moeten anderen maar vertellen.

• 3 weeks later...
Posted

Regelmatig speel ik eens Post T Hengelo.

Maar toen ik het gister speelde zaten er weer een hoop extra functies in. Het begint echt schitterend te worden. Als je het al een tijdje hebt gespeeld weet je langzaam maar zeker waar de treinen heen moeten en waar je extra op moet letten. ook hoelaat ongeveer de trein het P-seinen traject heeft afgelegd. Af en toe is het passen en meten op Wierden, dan komen er 2 stoptreinen binnen en daar wil eigenlijk de intercity maar net achterlangs om naar Deventer te gaan. In iedergeval een hele aanrader, zeer verslavend maar toch elke keer weer leuk.

Groet,