Jump to content

Trein 31013

Recommended Posts

Posted

Deze trein kwam uit Hengelo Tractie 1, en ging via 305a naar 204b, om om te nummeren naar 31013, volgens dienstregeling (die beweert dat het in 1 minuut moet kunnen :S). Vervolgens blijkt deze trein via 203a naar 203b te moeten, volgens rangeeropdrachten. Maar helaas ligt wissel 71 de andere kant op, zodat van spoor 204 naar 203 gaan lastig wordt. Dus ik stuur hem maar vast richting Mariënberg vanaf 204. Vervolgens loopt meneer of mevrouw te klagen dat hij/zij daar niet heen moet, en dat het een duur grapje wordt. Hoe had ik dit moeten aanpakken? Had ik al van tevoren moeten weten dat ik deze trein beter via 202 had kunnen laten lopen, om zo makkelijk 203 op te komen, of had ik hem moeten laten keren op Almelo-Wierden?

31013.jpg

Posted

had ie een keeropdracht voor dat spoor?

31013 had 2 opdrachten: kopmaken op spoor 3a en kopmaken op spoor 3b, en de dienstregeling voor de originele trein vanaf Hengelo tractie 1 had spoor 4b als binnenkomstspoor in gedachten. Dan is binnenkomen op spoor 2b, en door over spoor 2a en wissel 73 naar spoor 3a veel makkelijker, tenzij er treinen uit het westen komen.

Posted

Ik heb even de database bekeken en zie al wat de fout is:

Zondags begint de dienst tussen Aml en Mrb pas om 11:35. Daarvoor wordt het materieel (1× Blauwe Engel) om 11:22 uit Hgl aangevoerd middels trein 82702. Die zou je (net als de 82700 doordeweeks) op 202b aan moeten laten komen om 'em naar 203a te krijgen. In de MovementOrders in de database staat echter dat trein 82702 de opdracht heeft om in Almelo op een niet nader gedefinieerd spoor (dus 'ieder spoor') om te nummeren tot 31013.

Daar zit voor deze trein ook meteen de fout, want als je in de tijdtafels (of in de database) kijkt zie je dat trein 31013 niet rijdt op zondag (ook niet op zaterdag overigens, maar daar gaat het hier niet om) en daarom kent dat treinnummer niet als een treinnummer uit de database en diengevolg wordt de bestemming van trein 82702 (Aml) overgenomen. In de database is een klein foutje geslopen. Trein 82702 zou in Almelo op 203a moeten omnummeren tot 31031, dan gaat alles het eenvoudigst. Als je 'm namelijk op 'ieder spoor' laat omnummeren loop je de kans dat 'ie dit op 202a of -b gaat doen en zit je waarschijnlijk de 7931 onnodig in de weg (aangezien trein 31031 muurvast langs het perron blijft staan tot de vertrektijd van 11:35.

Posted

In de rangeeropdracht omnummeren moet treinnummer 31013 inderdaad veranderd worden in 31031.

De rangeeropdrachten kopmaken zijn al langer niet meer aanwezig in de database.

De beschikbare tijd in de dienstregeling is niet voldoende om de trein tweemaal om te bouwen.

In de dienstregeling moeten dus nog twee foutjes gecorrigeerd worden:

Trein 82702 moet op zondag aankomen op spoor 4a.

Trein 31031 moet op zondag vertrekken van 4a.

Dan past het binnen de beschikbare tijd en blijft 4b beschikbaar voor de serie 7900, die weer als eerste moet vertrekken.

Een en ander wordt verwerkt in de volgende update van de dienstregeling.

Groetjes,

Leo

Posted

De rangeeropdrachten kopmaken zijn al langer niet meer aanwezig in de database.

De beschikbare tijd in de dienstregeling is niet voldoende om de trein tweemaal om te bouwen.

In de dienstregeling moeten dus nog twee foutjes gecorrigeerd worden:

Trein 82702 moet op zondag aankomen op spoor 4a.

Trein 31031 moet op zondag vertrekken van 4a.

Dan past het binnen de beschikbare tijd en blijft 4b beschikbaar voor de serie 7900, die weer als eerste moet vertrekken.

Je vergeet de 7031, die volgens dienstregeling om 11:26 aankomt op spoor 204a. Dat zou niet kunnen omdat daar tussen 11:23 en 11:35 uur een DE-II staat te brommen tot 'ie mag vertrekken. De 7031 kan niet uitwijken zonder eigenhandig de rangeeropdrachten te bewerken aangezien de 7031 expliciet de opdracht heeft te keren op A94T (= spoor 205b).

Enige oplossing is de 82702 aan te laten komen op 202a en de 7931 er via 201a omheen te sturen. Dat kost wel wat meer tijd omdat de trein bij sein 40 een snelheidsbeperking van 40 km/h wordt opgelegd t.b.v. sein 86 (i.p.v. binnenrijden met baanvaksnelheid als trein 7931 over spoor 202a naar 202b wordt geleid). Een andere oplossing is wat rigoureuzer, dan zou je de 7031 binnennemen op 202a en via Almelo-Westzijde naar 205b sturen.

Posted

.....expliciet de opdracht heeft te keren op A94T (= spoor 205b).....

Even een half off topic vraagje: Wat is de exacte betekenis van de codes in de dienstregeling onder MovementOrders/OrderTrack? Ik kan wel raden dat dat het spoor is waar de opdracht uitgevoerd moet worden, en dat leeglaten van dat veld betekent "op ieder spoor". Ik heb 4 vormen gezien: A94T, 186AT, EH8, en X194AT. De getallen zullen seinnummers zijn, hoewel ik sein 8 niet kan vinden op het tableau. Wat A, T, X en EH zijn, is mij een raadsel.

Posted

Dit zijn de technische namen van de sporen. (altijd een unieke naam)

Ze zijn genaamd naar de Track Relays van de spoorbezettingsmelding.

een AT is meestal een spoorrelais. een AxxT een buurmannetje.

Een X is meestal een eXtra relais voor ongecontroleerd spoor. (nodig voor de sim)

Er is een keurig lijstje van. staat in de SDK.

Posted

H.....Hm Hoe is het mogelijk dat ik 7031 over het hoofd heb gezien?

Die vraag zal wel nooit beantwoord worden.

Dus nog dieper graven in de database en de bronbestanden.

Dan blijkt dat 82702 een volkomen onmogelijke dienstregeling heeft:

In 1 minuut van Hgl naar Aml !

Trein 82702 moet dus 10 minuten vroeger vertrekken uit Hgl.

Dan is er ook voldoende tijd voor de volgende rangeeropdrachten:

Binnenkomen in Aml op spoor 2

kopmaken op 203a.

kopmaken op 203b.

Omnummeren naar 31031.

Maar 31031 heeft ook een volkomen onmogelijke dienstregeling.

de trein begint zijn reis in Geerdijk.

Ook dat moet dus gecorrigeerd worden.

Het is allemaal heel mooi te zien in de dienstregelingsgrafiek.

Alles gecorrigeerd en uitgetest.

Het loopt als een trein en dat is ook de bedoeling natuurlijk.

Bij de volgende update wordt het allemaal zichtbaar.

Groetjes,

Leo