Jump to content

Flank protectie


Recommended Posts

Posted

Ik probeer iets te begrijpen met betrekking tot flank protectie voor Bonn Hbf simulatie.

De situatie:

Stel een rijweg in vanaf sein A902 naar spoor 204 (of 206 of 207).

Rijweg loopt in, waarbij wissel 203 in afbuigende stand wordt vergrendeld, functionerend als flank protectie voor tov wissel 14.

Functioneel snap ik de functie van wissel 203 in deze situatie, echter gezien de lengte van spoor 202 ook weer niet.

En ook niet vanwege hetgeen wat ik verderop zal schetsen

Goed, we stellen vervolgens een rijweg in van 401 naar 201.

Rijweg loopt in, wissel 203 (daar is hij weer) wordt nu ontgrendeld en donker getoond, nu zal wissel 204 in afbuigende stand vastgelegd worden.

Ook dit gedrag denk ik te begrijpen, omdat ongewenste treinbewegingen vanaf Hbf richting wissel 14 hiermee nog altijd worden voorkomen.

In ieder geval is door de actieve flank protectie een rijweg vanaf 202 naar bijv 403 niet mogelijk.

Dus, als er nog een trein op 202 binnengenomen moet worden op 403, en er vanaf 902 een goederentrein naar bijv 206 moet, dan kunnen beide rijwegen niet gelijktijdig ingesteld worden.

Nu een omgekeerde situatie:

Rijweg van 403 naar 221. Loopt prima in, maar waarom is in deze situatie geen flank protectie, door wissel 050 te laten afbuigen?

Rijweg van 902 naar 204 (of 205 of 206) loopt hier ook volledig in, sein 902 gaat veilig.

Brengt me bij het laatste:

als ik een rijweg heb ingesteld van 202 naar bijv 403, dan kan ik daarna best een rijweg instellen van 902 naar 206.

Deze laatste loopt gedeeltelijk in, want de (blijkbaar) gewenste flank protectie van wissel 203 is nie beschikbaar.

De vraag hier: Hoe herroep ik een niet-volledig ingelopen rijweg? Krijg het niet gedaan

Posted

er zit een bekend probleem bij rijwegen vanaf Roisdorf naar 203 en hoger. Dan MOET spoor 202 vrij zijn!

Het systeem zoekt een flankwissel achter het tussensein op spoor 202, omdat er GEEN sein staat aan de rechter (noord) kant van spoor 202.

Flankbeveiliging bestaat uit:

- seinen moeten rood zijn, die naar de rijweg leiden

- sporen moeten VRIJ zijn, die naar de rijweg leiden

- wissels moeten afliggend zijn, die naar de rijweg zouden kunnen leiden.

(dat laatste is alleen zo, als het wissel al niet in een andere rijweg als flank is gevraagd. indien ja, wordt ie "donker" (vrijliggend) en worden een verdere flankbeveiliging gezocht (vrije sporen en andere wissels omgelegd.)

Als je een rijweg instelt, moet je dus eerst kontroleren of de "flankruimte" vrij is!

Da's best een klus en doe ik ook nog wel 's fout (braunschweig!)

Een rijweg loopt echter altijd in... eerst op veiligheidsniveau "rangeren". in dat geval kun je de rijweg herroepen met de FRT.

zodra alles lekker inloopt komt de rijweg in op veiligheidsniveau "trein". als dat het gval is, kun je de rijweg alleen herroepen met FHT.

in de praktijk betekent dit:

eerst proberen met FRT (ook als individuele herroepen!)

als dat geen effekt heeft: dan pas met FHT proberen.

Dit omdat FHT een tellertje heeft en je je baas moet vertellen, wat je nu weer zat te klunsen.

Posted

Dank voor deze uitleg.

Het hoort dus zo te werken begrijp ik.

Een rijweg loopt echter altijd in... eerst op veiligheidsniveau "rangeren". in dat geval kun je de rijweg herroepen met de FRT.

zodra alles lekker inloopt komt de rijweg in op veiligheidsniveau "trein". als dat het gval is, kun je de rijweg alleen herroepen met FHT.

in de praktijk betekent dit:

eerst proberen met FRT (ook als individuele herroepen!)

als dat geen effekt heeft: dan pas met FHT proberen.

Dit omdat FHT een tellertje heeft en je je baas moet vertellen, wat je nu weer zat te klunsen.

Wat mijn voorbeeld betreft is dit een gevalletje JA en NEE:

als ik een rijweg heb ingesteld van 202 naar bijv 403, dan kan ik daarna best een rijweg instellen van 902 naar 206.

Nogmaals getest: rijweg loopt bijna volledig in, echter: de horizontale indicaties tussen Wissel 014 en Wissel 050 lichten dan niet op, wat ik interpreteer als zijnde dat rijweg hier niet inloopt.

Het klopt bij nader inzien dat je de allereerste keer met FRT de rijweg 902 naar 206 kan herroepen.

Ben je toch eigenwijs en stel je nogmaals de rijweg 902 naar 206 in, dan is deze echt met geen mogelijkheid meer te herroepen, niet met FRT en niet met FHT

(ook hier genoemde rijweg "onvolledig" tussen W014 en W050 )

Groeten

Erwin

Posted

ah... je stelt dus een rijweg in over een deels ingelopen rijweg... mja...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.