Jump to content

Tips & Trucs voor Kleinstadt

Recommended Posts

Posted

Een paar kleine tips voor diegenen die met de Kleinstadt simulatie kennis willen maken met de Sp Dr S60 Stellwerk simulatie series.

Allereerst staat er al veel beschreven over hoe een Sp Dr S60 Stellwerk functioneert beschreven in de SignalWiki.

Kijk in het hoofdstuk Handleiding En Tips SpDrS60 voor nog meer uitleg als de basis uitleg nog niet voldoende voor u is. En verder geldt: veel oefenen en proberen.

Toch een paar aanvullende tips:

Aanbieden van treinen naar Unterberg:

treinen naar Unterberg (vertrekken van Kleinstad spoor 4) dien je aan te melden bij de treindienstleider van Unterberg. Gebruik hiervoor het ZNP801 paneel. Om bijvoorbeeld trein 47731 aan te melden toets je het volgende in : 47731 UB 303 ANB , sluit deze code af ZNS. In het venster A303 begint het aangemelde treinnummer te knipperen. Na enige tijd zal het knipperen stoppen, de trein is dan geaccepteerd en de treindienstleider van Unterberg heeft rijrichting naar hem toegedraaid.

Aannemen van treinen uit Unterberg:De treindienstleider zal zijn treinen naar Kleinstadt ook aanbieden met behulp van ZNP801.

Een aankondiging kan er als volgt uit zien: "47730 KS 303" .

Om de trein aan te nemen druk je op het ZNP801 paneel op de ANN-toets gevolgd door de ZNS-toets.

Tevens moet je ook de rijrichting voor het spoor naar Unterberg naar je toe zetten (met behulp van de EaGT knop op het groepenpaneel in combinatie met de EaT knop uiterst recht op spoor 303)

Rangeerbeweging rondom treinen van/naar Unterberg:

Sommige treinen uit Unterberg eindigen in Kleinstadt op spoor 4. Vervolgens koppelt de locomotief af en zal naar spoor 14 willen, om daarna terug naar spoor 24 te willen. Op spoor 24 staat echter een locomotief klaar om aan te koppelen om de wagens van de zojuist aangekomen trein over te nemen voor de retourtrein naar Unterberg.

Dus pas als de trein naar Unterberg weer weg is, loopt de loc op spoor 14 weer terug naar spoor 24. Het ritueel herhaalt zich later weer met een volgende trein uit Unterberg.

Geen bovenleiding op sporen 14 en 24:

Belangrijk om te weten is dat sporen 14 en 24 NIET van bovenleiding zijn voorzien. (Rangeer)rijwegen naar deze sporen dien je in te stellen met behulp van de Ffrt-knop op het Groepenpaneel. Eerst de Ffrt knop en dan de begin en eindknop drukken

• 6 months later...
Posted

Hallo, sinds kort ben ik i/h bezit van Stellwerk Simulator Vol. 4 met daarin het "oefen" station Kleinstadt. Ik heb de uitleg gelezen, maar als totale leek op het gebied van dit soort simulatie's kom ik in de knoop met de treinen naar en van Unterberg. Vraag: moet de maschinist opddracht worden gegeven om naar spoor 14 te rijden en af te koppelen of doet hij/zij dit zelf? Als ik opdracht geef om naar spoor 14 te gaan, doet de maschinist dit braaf, maar dan beginnen voor mij de problemen, want ik krijg wel telefoontjes dat hij/zij weg wil, maar ik ben de trein kwijt? Het zal voor de geoefende operator wel gesneden koek zijn, maar voor mij is dit voorals nog "hogere wiskunde". Ik heb de boeken er al op na geslagen, en ik begin!!! het te snappen ;-) Ik heb zeer veel gehad aan de uitleg op dit forum, maar nu zit ik vast. Ik hoop dat iemand mij (en m'n treinen) verder kan helpen, i.i.g. alvast hartelijk dank.

alchemist.

Posted

in hoeverre ben je dan de trein "kwijt"?

Allereerst bedankt voor uw reactie, ik ben er inmiddels al uit...vergat even naar de rangeer-opdrachten te kijken, waarschijnlijk een beetje te haastig (het is allemaal nieuw voor me) en een beetje te bang om fouten te maken. Er komen n.l. onderaan de pagina opdrachten te staan...stom, stom.

Nomaals hartelijk dank voor uw reactie,

Alchemist

Posted

het leuke is aan de simulatie: GEEN angst hebben iets fout te doen...

Als je vast loopt: gewoon opnieuw starten :-)