Jump to content

Bezetspoorlampjes / vrijgave rangeren

Recommended Posts

Posted

Bij het starten van een simulatie op 25-5-2000 om 13:00, begint op spoor 209 trein 95108 naar Hengelo. Eenmaal aangekomen vraagt hij om vrijgave rangeren sp8-19, die ik hem geef, en hij gaat braaf spelen. Even later is hij klaar en omgenummerd in 55441, en hij geeft vrijgave rangeren terug.

Tijdens het vrijgave rangeren ging het bezetspoorlamje op 307a en 307b uit, waarschijnlijk omdat hij wagons aan het halen was op sp8-19. Voordat trein 55441 ontstaat, komen de lampjes weer aan, want hij staat weer op 307a/b.

Als trein 55441 van spoor 307 vertrokken is, blijven de lampjes op spoor 307 tot in de eeuwigheid branden. Rijwegen naar spoor 307 zijn niet meer mogelijk, en in het treinenvenster is niets te zien van los materieel achtergelaten op spoor 307. Is dit een foutje in de software of in mijn handelen? Ik heb versie 1.6.1.9925.

Om hier nog even op door te gaan, als 55441 in Almelo aankomt heeft hij geen opdrachten, maar wel bestemming Aml. Dus ik geef hem een rangeeropdracht om de aansluiting Amlbpa te nemen. Sein 74 op groen en gaan met die banaan. Maar nee, hij zit weer te wachten totdat ik hem de goede kant opstuur, en zijn rangeeropdracht is ook verdwenen.

Posted

Dat de lampjes op 307a/b blijven branden is mij ook overkomen, volgens mij kun je die weer uit krijgen door een losse loc o.i.d. van Almelo richting spoor 340/Enschede te sturen, als de loc bij de wisselstraat aan de oostzijde is beland zullen de bezetspoorlampjes weer doven.

Voor 55441 heb ik sterk het vermoeden dat deze een vervolg kreeg in trein 54430. Daar zal ongetwijfeld (al dan niet facultatief) wat vanaf het bedrijvenpark bijgekomen zijn. Dat gezegd hebbende, als je een trein naar het bedrijvenpark zou willen sturen, dan moet daar natuurlijk wel een pad voor aanwezig zijn (aangezien het stukje tussen Almelo en Bedrijvenpark aansluiting onderdeel is van de vrije baan Vriezenveen-Almelo). Standaard is er geen pad aangemaakt om treinen naar Amlbpa te sturen (die zitten niet in de tabel 'TimeTablePathTemplates', die je in de externe database kunt vinden). Wat je kunt doen is het pdf-bestand 'Post_T_Hengelo_Tijdtafels_Treinen.pdf' raadplegen voor alle nummers van treinen richting het Bedrijvenpark (er zijn heel wat paden in de 59400-serie reeds aangemaakt).

• 1 year later...
Posted

Ik kwam het probleem van de lampjes een paar dagen geleden weer tegen. Toen het spel maar opgeslagen, en nu verder gegaan. Loc van Tc1 gehaald, gekeerd op Hengelo west, via 307 naar oost. Maar de lamjes op 307 gingen niet uit nadat de loc eroverheen geweest was. Moet dit in dezelfde sessie gebeuren?

Posted

Het blijven branden van de bezetspoorlampjes in 307a is al langer bekend.

Het kan een toevallige fout zijn, maar dat is niet aannemelijk omdat de lampjes ook na verloop van tijd niet uitgaan.

Het is dus waarschijnlijk een bug in de software.

Een rijweg instellen naar 307 is dan wel mogelijk, maar uitsluitend met het seinbeeld ROZ.

Dat de bezetspoorlampjes dan niet doven na het passeren van de trein, heb ik nog niet meegemaakt.

Als het echt niet lukt, blijft er maar een manier over:

De simulatie beëindigen en op dat tijdstip weer opnieuw starten.

Groetjes,

Leo