Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dag allen,

Even een situatie die ik zojuist tegenkwam.

We hebben de treinen loc>Akzo en 56411 die officieel voor enkele minuten na middernacht op de rol staan, maar in de praktijk standaard met ongeveer +60 door de sim worden ingeladen. Trein loc>Akzo (een Bakkie) gaat naar de Akzo en haalt daar trein 56411 op. Voor trein 56411 staat op spoor 311 een 1600 gereed die deze trein van Hengelo naar het westen moet brengen. Wat opmerkingen:

• Trein "loc>Akzo" (officieel mag een treinbeweging niet met zo'n naam door het beveiligingsgebied maar daar gaat het even niet om) komt uiteindelijk ergens na 01:00 uur van Tc2 om via Hengelo-Opstel naar de Akzo te gaan. Zoals eerder gezegd is trein loc>Akzo samengesteld uit een 600, terwijl trein 56411 vanaf Akzo met een 6400 komt (en die treinen zijn aan elkaar gekoppeld in de database dus volgens mij zou trein 56411 met een Bakkie van de Akzo moeten komen.
  • Trein 56411 kwam dus met een 6400 van de Akzo, en omdat ik de 1600 die voor trein 56411 op spoor 311 gereserveerd stond niet zonder werk wilde laten staan heb ik die maar (handmatig) de opdracht gegeven om zich te verplaatsen naar spoor 321. Trein 56411 rijdt vanaf Akzo binnen op 306b en daar laat ik 'em ontkoppelen om de 6400 te verwisselen voor de 1600 die op 321 staat. De 6400 geef ik nummer 415611 en laat ik naar 306a gaan om 'em de rijrichting te laten wisselen en naar Tc2 te sturen. Nu komt echter het probleem. Nadat ik van Tc2 toestemming heb gekregen om trein 415611 en die trein een rijweg gegeven heb begint de machinist z'n tocht naar Tc2. De trein is allang op het tractieterrein, maar op de een of andere manier blijven de wissels 177, 179, 187, 189 en 193 geklemd vastliggen. Seinwezen is erbij geweest, maar dat mag allemaal niet baten. Die wissels blijven vastliggen. Hieronder heb ik daarom even een simbestandje bijgevoegd.
  • Link naar Sim-bestand

Posted

Die spontane storingen zijn altijd erg vervelend.

De vertragingen nemen steeds meer toe. :angry:

Meestal blijft er ergens een relais hangen (of kleven de contactvingers).

De situatie buiten is dus nooit onveilig en kan zelfs anders zijn als op het NXpaneel wordt weergegeven.

Maar dat is dan ook de uitdaging voor de ware treindienstlei(ij)der.

Methode 1

Niets doen en hopen dat de storing vanzelf oplost.

Methode 2

Nogmaals dezelfde rijweg instellen en daarna herroepen.

In de hoop dat het relais dan wel afvalt en de rijweg weer vrij komt.

Methode 3

Als het mogelijk is een lok of een trein over dezelfde rijweg sturen of in tegengestelde richting.

Zonodig met seinbeeld ROZ.

Mogelijk komt de rijweg daarna normaal vrij.

Tenslotte kun je natuurlijk nog overwegen om de simulatie opnieuw te starten.

Maar dat is natuurlijk niet voor de echte treindienstleiders.

Groetjes,

Leo

Posted

Zoals eerder gezegd is trein loc>Akzo samengesteld uit een 600, terwijl trein 56411 vanaf Akzo met een 6400 komt (en die treinen zijn aan elkaar gekoppeld in de database dus volgens mij zou trein 56411 met een Bakkie van de Akzo moeten komen.[*]

Dat heb ik imiddels al gecorrigeerd, maar die wijziging van de database heeft, als ik het goed heb, nog niet de status van een update gehaald.

Dat wordt dus pas zichtbaar bij de grote update die in voorbereiding is.

Dan komt ie ook met een rangeernummer van de Akzo af.

Groetjes,

Leo

Posted

Methode 2

Nogmaals dezelfde rijweg instellen en daarna herroepen.

In de hoop dat het relais dan wel afvalt en de rijweg weer vrij komt.

Deze methode heeft me geholpen. Vrij simpele oplossing dus. Dank daarvoor!;)