Jump to content

AR tableau

Recommended Posts

Posted

Ach, het lijkt me gewoon leuk. Een AR-tableau. Mede omdat in Nederland hier ooit de nodige posten mee voorzien waren. Noord-Holland had er genoeg.

Bijna NX, maar net even anders. En omdat het anders is, uitdagingen voor de Heren Programmeurs.

Een van de meest opvallende afwijkingen tov NX, de gelijktijdige bediening van begin- en eindknop. Dat principe is terug te vinden in de Sp Dr S 60 simulaties.

Maar voordat je de rijweg in laat leggen door het systeem wel eerst de wisselknoppen naar de juiste stand draaien.

Laat ik het maar gewoon zeggen: het liefst zou ik het AR-tableau van Heerhugowaard ooit eens in een simulatie zien verschijnen. Zit heel veel in:

* het is een AR-tableau.

* overwegen

* brug over het kanaal (ringvaart)

* VCVL van Obdam

* enkelspoor (toen nog wel) naar Schagen/Den Helder, met de rijrichting-draaiknop

* dat ene enkele sein dat dubbel-geel kon tonen, komend uit de richting Alkmaar

* CTA bediening met een heel simpel bedienings-eenheid, voor spoor 1 en 2: een soort teller-kastje met een plus en min knop. Er op drukken, en hup, buiten ging de rol aan de haal.

Van mij mag de hele lijn Alkmaar - Heerhugowaard - Den Helder nagebouwd worden, in de AR-tablaux tijd. Ook leuk voor de Line Operations functie (meerdere trdl's in een netwerk met hun eigen paneel)

Waarom nou. Ach, ik was vroeger jong. Heel jong. Stond vaak door het raam over de schouder van de trdl Post Hwd mee te kijken. Uren kon ik er mee zoet zijn :)

Posted

Is dan Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna en Den Helder?

Bijna beetje te rustig, of niet? (als ik mijn tijd uit 1995 kan herinneren mit de IC's van Hdr naar Ah...)

Posted

Rond '95 had je daar:

Serie 3000 Nijmegen/Arnhem - Den Helder (2x per uur)

Serie 3100 Amsterdam CS - Den Helder (2x per uur, alleen in de spits, in de middagspits werd tot Schagen gereden)

Serie 3400 Den Haag CS - Hoorn (via Alkmaar) (2x per uur)

Serie 4700 Amsterdam CS - Alkmaar (2x per uur).

Op zich niet héél erg druk, maar aan de andere kant, waar vond je nu een AR-tableau dat een relatief groot gebied bediende én waar aardig wat treinen langskwamen? Volgens mij niet, want daarvoor was het AR-systeem niet bedoeld. Drukkere emplacementen werden voorzien van GRS-NX óf vanaf de jaren '70 met Integra.

Posted

Is dan Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna en Den Helder?

Bijna beetje te rustig, of niet? (als ik mijn tijd uit 1995 kan herinneren mit de IC's van Hdr naar Ah...)

Ja, veel te rustig voor een bruisende 'stad' als Hwd.

Anno 2011 niet veel veranderd, behalve dan dat de lijn Hwd-Hn, wat beter bedient wordt.

De drgl die Dre noemt is in al die tijd niet significant gewijzigd in de zin van drukte.

Als AR paneel zou Uitgeest wat spannender kunnen zijn, drukker aldaar en nodige kruisingen der rijwegen. En vast het nodige rangeerwerk ten bate van goederen van/naar (toen nog) Hoogovens IJmuiden.

Alkmaar zou mooi aansluiten op het geheel, echter daar was geen AR. Integra heeft daar volgens mij gestaan. Ben er ooit eens op de Post T geweest tijdens een Open Dag. Herinner me een hele groot wand met vierkante blokje met heel veel lampjes.

Maar goed, in het kader van de wens van het “documenteren van de technische geschiedenis” met als doel het bewaren van een speciale techniek in de wereld van beveiligingstechniek van de spoorwegen, is een AR tableau wat mij betreft een prima kandidaat.

Maar ben het met jullie eens hoor, je wordt bij dit type tableau waarschijnlijk niet gek van de drukte.

Aan de andere kant, zoals gezegd, met Line Operations, maken de losse paneeltjes het misschien juist leuk.