Jump to content

Een Post T met Meer Spanning

Recommended Posts

Posted

Een Post T met MeerSpanning ... daarmee bedoel ik dus een emplacement waar omschakelbare bovenleiding aanwezig is.

En dus waar verschillend materieel komt, geschikt voor slechts één soort spanning, maar dan wel voor verschillende spanningsniveau's bij 1,5 kV DC of 15 kV AC. Meerspanning-materieel mag natuurlijk ook.

Geeft de trdl weer extra hoofdbrekens, want bij foutje-bedankt-situatie stijgen er rookwolken op uit de machinekamer.

[en extra hoofdbrekens voor de Heren Programmeurs om dit te implementeren ;-) ]

In Nederland hebben we daar Venlo voor, en in de directe nabijheid Bad-Bentheim en Emmerich.

Weet alleen niet of deze interessant genoeg is qua-hoeveelheid verkeer.

(Hoewel Bad-Bentheim wel weer aan kan sluiten op Hengelo, in het kader van Line Ops.)

Als de steen iets geworpen wordt komen we in Aachen Hbf, daar zit ook omschakelbare bovenleiding als ik het wel heb.

Posted

In Nederland hebben we daar Venlo voor, en in de directe nabijheid Bad-Bentheim en Emmerich.

Weet alleen niet of deze interessant genoeg is qua-hoeveelheid verkeer.

(Hoewel Bad-Bentheim wel weer aan kan sluiten op Hengelo, in het kader van Line Ops.)

Als je dit in een Nederlandse simulatie wil houden (of één direct aan de Nederlandse grens) dan is het Integra-tableau van Venlo uit de periode 1988-2000 veruit het meest interessante. Nemen we de dienstregeling 1993/'94 dan krijgen we:

Serie 1500: IC Den Haag CS - Venlo (1x per 2 uur)

Serie 1800: IC Den Haag CS - Köln Hbf (1x per 2 uur)

Serie 1900: IC Den Haag CS - Venlo (1x per uur, rijdt als stopper tussen Vl en Ehv)

Serie 6200: ST Roermond - Nijmegen/Arnhem (1-2x per uur)

Daarnaast natuurlijk veel goederenverkeer tussen de Rotterdamse haven en het Duitse Roergebied, er was nog geen Betuweroute, dus het goederenverkeer ging veelal via Venlo.

Buiten het eigenlijk station Venlo werden de stations Blerick en Horst-Sevenum ook door Post T Venlo bediend, alsmede Venlo-Swalmen (op een apart tableau).

Bad Bentheim en Emmerich kennen qua verkeer niet echt veel drukte. Bad Bentheim is wellicht een leuk klein tableau waar je het werken met SpDrS60 onder de knie kan krijgen, want buiten de treintjes die Post T Hengelo daar de grens over stuurde moest de trdl zich daar vermaken met de RegionalBahn richting Bielefeld/Paderborn, het verkeer naar de Bentheimer Eisenbahn (enkele treinen per dag)en het rangeren voor de 2300 (in Bentheim gingen drie rijtuigen van de trein uit Berlijn af, die gingen er dan weer bij de eerstvolgende trein náár Berlijn aan).

Emmerich was vrijwel hetzelfde. Sinds 24 oktober 2000 was het daar gedaan met het rangeerwerk voor de EC-treinen. Daarnaast bestond het werk enkel uit de RegionalExpress naar Koblenz en de diverse goederentreinen.

Als de steen iets geworpen wordt komen we in Aachen Hbf, daar zit ook omschakelbare bovenleiding als ik het wel heb.

Yep, sinds 1966 wordt daar omgeschakeld van de Belgische 3 kV= naar de Duitse 15 kV~. Qua verkeer ook wat interessanter.

Posted

Wat is met Aachen Hbf? die is veel leuker.... Daar moet de mcn medewerking verlenen bij het omschakelen van de spanning.

Luxembourg is non-ultra plus.... 3 systemen komen daar bij elkaar.

Bentheim is leuk als aansluiter naar Hengelo. Echter weinig treintjes....

Venlo: ja leuk! Ik zou graag integra willen doen :-) Maar ik denk dat Utrecht of Zwolle leuker is als Integra?

Posted

Luxembourg is non-ultra plus.... 3 systemen komen daar bij elkaar.

Zover ik weet is Arlon - Luxembourg geëlektrificeerd met 3 kV=, en de rest met 25 kV~, de spanningswissel met Duitsland vind in Wasserbillig plaats (vandaar dat de IC Luxemburg - Norddeich tussen Luxemburg en Koblenz met een BR 181 wordt gereden).

Venlo: ja leuk! Ik zou graag integra willen doen :-) Maar ik denk dat Utrecht of Zwolle leuker is als Integra?

Tsja, Venlo betekent dat je je bezig houdt met die treinseries die ik genoemd heb, de 'spanning' moet komen van Venlo, want daarin zullen Blerick en Horst-Sevenum van weinig betekenis zijn.

Utrecht CS is natuurlijk het leukste en drukste station dat we in Nederland kennen. Neemt niet weg dat het Integra-tableau van Zwolle natuurlijk ook niet verkeerd is. Ligt eraan hoe en wat erin komt, aangezien Post T Zwolle nogal veel te doen had (Grouw-Irnsum/Onnen Zuid - Zwolle, Zwolle - Harderwijk, Herfte - Emmen en Zwolle - Nijverdal als VCVL).

Posted

Utrecht CS is natuurlijk het leukste en drukste station dat we in Nederland kennen. Neemt niet weg dat het Integra-tableau van Zwolle natuurlijk ook niet verkeerd is. Ligt eraan hoe en wat erin komt, aangezien Post T Zwolle nogal veel te doen had (Grouw-Irnsum/Onnen Zuid - Zwolle, Zwolle - Harderwijk, Herfte - Emmen en Zwolle - Nijverdal als VCVL).

Als ik tussen deze twee opties zou mogen kiezen, dan ga ik voor Zwolle. Het takje naar Kampen hoort er denk ik ook nog bij.

Hou wel van een 'beetje' drukte, zeg maar die andere vorm van spanning, maar dan in de bovenkamers om de boel in het gareel te houden.

En Zwolle kan weer mooi aansluiten op Post T Hengelo, middels de takken Herfte - Emmen (Mariënberg ri Almelo) en Zwolle - Nijverdal.

Voor de verdere toekomst misschien de tak richting Post T Deventer (via Wijhe).

En wie weet heeft Richard ook nog Post T Amersfoort in gedachten, kan Zwolle ook mooi op aanhaken.

Ja, dan is Zwolle best druk.

Maar die omschakelbare bovenleiding voor Meer Spanning mag ook nog steeds op het lijstje blijven staan :)

Posted

Als ik tussen deze twee opties zou mogen kiezen, dan ga ik voor Zwolle. Het takje naar Kampen hoort er denk ik ook nog bij.

Zwolle - Kampen is alleen het uitrijden vanaf Zwolle en spoor 310 naar Katwolde, Kampen zelf is beveiligd middels TPRB (ter plaatse bediend relaisblokstelsel). Dat betekent dat de mcn moet sleutelen bij vertrek (of zoals tegenwoordig op bijvoorbeeld Gronau-Enschede en Doetinchem-Winterswijk gepraktiseerd wordt met een lasergun) en het voor de trdl een 'donker' gebied is.

Posted

Dtc-Ww nu ook met Lasergun? Niet meer mcn van zijn stoeltje en even benen strekken?

Het was toch zo'n mooie grote kunst in de druipende regen keurig bij het sleutelkastje te stoppen met je cabinedeur en fluks in en uit de trein...

ach die goeie ouwe tijd.

Posted

Ja, al 'n tijdje. Lintjes (die Syntus hier gemengd met DM'90 inzet) en cabinedeuren zijn dingen die niet zo goed samen gaan.;)

Posted

Zwolle - Kampen is alleen het uitrijden vanaf Zwolle en spoor 310 naar Katwolde, Kampen zelf is beveiligd middels TPRB (ter plaatse bediend relaisblokstelsel). Dat betekent dat de mcn moet sleutelen bij vertrek (of zoals tegenwoordig op bijvoorbeeld Gronau-Enschede en Doetinchem-Winterswijk gepraktiseerd wordt met een lasergun) en het voor de trdl een 'donker' gebied is.

Aha. Ik leer ook elke dag weer wat. Dank voor deze info

Dtc-Ww nu ook met Lasergun? Niet meer mcn van zijn stoeltje en even benen strekken?

Pfjieuw. Die mcn met z'n lasergun was dus onderdeel van een extra bij-functie nl het op heterdaad betrappen van te hard hollende reizgers die nog koortsachtig proberen hun trein te halen.

... voel weer een functie aan komen in de simulatie. De sleutelende mcn of hc. Nee niet zeggen dat het al in KK zit. Volgens mij is de functie daar net andersom, of ik vergis me heel lelijk. Ik vergelijk het maar weer met iets uit mijn herinneringen (zucht ben ik al oud aan het worden):

in Alkmaar moe(s)t de hc sleutelen als de trdl een rijweg voor hem klaar gezet had, of hoe het ook mag heten in jargon. Op het perron ging dan een lampje in het sleutelkastje branden, en pas dan ting-ting-ting, sloten de overwegen zich aan het einde van het perron, bij de overwegen van de wegen langs het NH-kanaal. Dit voor de richting Hwd-Hdr/Hn

Ja, al 'n tijdje. Lintjes (die Syntus hier gemengd met DM'90 inzet) en cabinedeuren zijn dingen die niet zo goed samen gaan.;)

... LOL ... moest even nadenken wat hier bedoeld werd, maar foto's zeggen meer dan worden. Neh, dat cabineraampje is net even te lastig om uit te springen en weer terug naar binnen ....

... maar waarom nu een lasergun, en niet iets met een zender-ontvanger-techniek of desnoods GSM-R.

(in de luchtvaart waren ze laatst nog helemaal in paniek vanwege oneigenlijk lasergun-gebruik en een mcn heeft zo'n ding gewoon op zak

Posted

Een lasergun was al in gebruik in Duitsland voor Zugleitbetrieb op Nebenbahnen. (Scheidt&Bachmann)

Voordeel is dat er heel gericht vanuit de trein kan worden "geschoten". zeker bij meerdere sporen.

(technische gezegd: je kunt de positie heel erg duidelijk bepalen)

met zender/ontvanger ben je niet zeker van de positie van de zender. Net zo min met GSM-R. (zou je vanuit thuis een rijweg kunnen instellen.)

Posted

Het sleutelen aan het perron zit inderdaad al ingebouwd in Koeln :-)

Posted

zou je vanuit thuis een rijweg kunnen instellen.

Zoals ik nu al doe .... oh nee, wachten even, het is een simulatie ... :lol:

Maar zou zo'n 'sleutel'-functie als ik beschreven heb voor Alkmaar het ooit gaan halen in de simulatie? (dus trdl zet de rijweg, maar de hc/mcn moet sleutelen om het sein uit stop te laten komen (bijv vanwege achterliggende overwegen)

Volgens mij waren er nog wel meer van dit soort sleutel-kastjes a la Alkmaar in den lande te vinden , maar ja, ik word echt oud geloof ik, hier laat mijn geheugen me in de steek waar dit nog meer aan te treffen was.

Posted

Dat sleutelen vanaf het perron in Koeln, is dat net zo iets als de TRTS (Train ready to start) zoals ze dat op grotere stations in de UK gebruiken? Of kan er ook daadwerkelijk geen rijweg ingesteld worden zonder dat er gesleuteld is?

Posted

Dat sleutelen vanaf het perron in Koeln, is dat net zo iets als de TRTS (Train ready to start) zoals ze dat op grotere stations in de UK gebruiken? Of kan er ook daadwerkelijk geen rijweg ingesteld worden zonder dat er gesleuteld is?

Ja dat is inderdaad het geval. Er gaat een lampje (Zugfertigmeldelampe) op het paneel branden bij het betreffende perron dat aangeeft dat de trein gereed is voor vertrek. Dit wordt gedaan door de zgn Zugaufsicht (perron opzichter zeg maar)

Rijweg instellen is altijd mogelijk, hoeft het lampje niet voor te branden.

Is meer bedoeld voor de trdl dat hij de rijweg niet te vroeg en natuurlijk ook niet te laat instelt.

Koeln is namelijk nogal druk, timing is een kunst hier.

Nog drukker dan Asd, maar het went snel

Posted

Volgens mij waren er nog wel meer van dit soort sleutel-kastjes a la Alkmaar in den lande te vinden , maar ja, ik word echt oud geloof ik, hier laat mijn geheugen me in de steek waar dit nog meer aan te treffen was.

Zevenaar-Doetinchem heeft dat ook. De trdl stelt de rijweg in en de mcn weet middels een bloklamp dat hij het uitrijsein op groen kan 'schieten'.