Jump to content

Status van de patches voor Hengelo en Amsterdam

Recommended Posts

Posted

Mag ik vragen wat precies de status is van de beloofde updates voor zowel Amsterdam als Hengelo? Het is al een paar weken angstvallig stil op dit gebied. Ik heb nl. nog steeds het probleem dat post singelgracht zo nu en dan volledig in de fout gaat, met als gevolg dat ik nooit langer als 4 á 5 speeluren uit de sim kan halen voordat de boel compleet in het honderd loopt. (ik dus nog nooit een dienstregeling afgespeeld).

Hetzelfde geld voor post Hengelo, na een paar uur heb je zo veel goederen treinen overal staan dat het geen zin heeft verder te spelen (ja, ik weet het je kan zelf de dienstregeling kan aanpassen, maar daar heb ik nou niet elke keer zin in)

Om het maar even heel cru te stellen: Ik heb 3 simulaties gekocht waarvan ik verwacht dat ze doen wat op het doosje staat. Helaas hebben alle 3 de sims nu nog zodanig veel gebreken dat het 'uitspelen' van de dienstregeling nagenoeg onmogelijk is omdat je op een gegeven moment onherroepelijk tegen on oplosbare problemen komt te staan. Aangezien er geen 'delete train' of cheat menu in het programma zit wil ik eigenlijk dat de door mij gekochte software nu eens gefixed wordt... (of van mijn part wordt er een cheat menu toegevoegd zodat je in ieder geval verder kan spelen).

Ik bedoel dit niet al te lullig, maar het voelt voor mij langzamerhand een beetje alsof ik een defect product heb gekocht. Ik weet dat er achter de schermen hard gewerkt wordt, maar ik heb de indruk dat er vooral aan nieuwe producten wordt gewerkt en niet aan het afmaken van gereleasde producten. Hengelo zou een update krijgen direct na de release van amsterdam, maar ondertussen zijn er al een antal duitse boxen uitgekomen (en komen er nog meer) en heeft hengelo nog steeds geen functionerende goederen dienstregeling.

Posted

Even wat achtergrond-informatie:

De simulatie is gemaakt als een platform voor professionele doeleinden. Dit betekend dat we sinds 2007 met 3 personen in voltijd bezig zijn met het opbouwen van dit platform. Tot 2009 hebben we daar niets voor betaald gekregen en hadden we dus helemaal geen inkomsten. Alles betaald uit het eigen zakje. Doen we graag, daar niet van. Dit omdat we overtuigd zijn een heel goed produkt te maken.

In 2009 is ons gevraagd om een "publieks-versie" te maken. Vonden en vinden we heel leuk en bracht een beetje inkomsten. De rest komt van de canadese regering als subsidie.

Zo'n platform maken is verdraaid ingewikkeld. Nu we het platform min of meer goed draaiend hebben, zijn er nog veel kleinere zaakjes waaraan we werken. Soms zijn echter die kleine zaakjes helemaal niet zo klein.... voorbeeldje:

Direkt na de release van Hengelo zijn we gestart met Amsterdam (Mei 2010). In Amsterdam kun je soms net voor een sein doorwisselen. DAT had een geweldige impact op de code. In positive zin. Door het herschrijven van hele stukken van de code konden we een geweldige stapel functies toevoegen. Op de voorgrond verschijnt alleen maar "je kunt een lastgeving STS geven". Omdat de trein een andere set gegevens nodig heeft om "door rood te kunnen", moest deze code toegevoegd worden. Daar we echter "platform" zijn, moet het echter OOK in de andere sims lopen. Dus een test gestart met Braunschweig voor een duits tableau. Daar we DAAR moesten testen of die code ook loopt. Dan Hengelo updaten MOET wachten totdat dat ook loopt. Echter die code had als effect dat de tractieterreinen anders moeten worden opgezet (zoiets als Bovendok). Een boel data meer. Geen probleem, maar de Test van Hengelo slaagde niet. Grootste reden: de drgl krijgt nog wat wijzingen. Als die test dan slaagt... moet ook de multiplayer lopen. Die wacht weer op andere wijzigingen, wegens de duitse tableaus.

We hebben Hengelo nu hier lopen, echter de tractieterreinen werken nog niet naar behoren.... en kan ik nog niet updaten...

Tegelijkertijd moeten we verder ontwikkelen (wegens de subsidie!) om simpelweg niet zonder geld te komen! Enne... 3 kinderen hebben hier ook honger :-).

Een van de problemen is dat heel erg veel aan mij persoonlijk hangt. Ik werk graag, daar niet van. Ook 18 uur per dag maakt me niets uit, omdat het leuk is! Echter met de "business-kant" ervan en bugtracking en forum en gebruiksaanwijzing (in 3 talen) en email support komt het best regelmatig voor dat een dag zo voorbij is.... zonder dat ik een lijntje code kon schrijven.

Er zijn een setje heel erg lieve mensen (Leo, Erwin, Edwin, etc) die heel erg veel tijd als vrijwilliger erin steken. Daarvoor ben ik ze ontzettend dankbaar. Een grote ophouder in het maken van de sims is simpelweg de dienstregeling. Leo weet er alles van!

Amsterdamse drgl is geen poezeplas! Hengelo heeft ook zo zijn uitdagingen.... met de gdr-treinen was het het moeilijkst... omdat er geen echte gegevens meer beschikbaar waren...

Begin Mei was ik voor 3 weken in Nederland/Duitsland onderweg wegens de simulaties. Een duitse universiteit gaat een set van de simulaties gebruiken voor laboratorium/opleidingsdoeleinden. Het worden dan 4 gekoppelde simulaties.

En dat is ook iets waar we aan werken: Deventer aan Hengelo koppelen (en Bentheim?) Daarvoor moet OOK weer de code van Hengelo gewijzigd worden. En 3 weken "eruit" betekend niet "niksdoen" maar 3100 km rijden in 16 dagen. Maar geen tijd om aan de code te werken.

In juli heb ik mijn eerste weekje vakantie sinds 2006 geloof ik. Met de kinderen. Eindelijk!

Zo, nee, je hebt geen kapot ding gekocht. Je hebt een professioneel platform gekocht, dat nog veel verder ontwikkeld wordt. En dit kost heel veel tijd. Als ik 10 extra mensen in dienst zou hebben, lukt dat allemaal veel beter. Maar dan wordt de prijs van een simmetje al gauw een 250 Euro per stuk... en dan vind ik het alleen maar terug bij de piraatjes...

Dat we tussendoor duitse boxjes uitbrengen is noodzakelijk wegens de inkomsten. De nederlandse sims zijn "leuk erbij" maar dekken absoluut niet de kosten. Zelfs de duitse boxjes niet ;-). Maar dat neemt onze lol niet weg.

Er wordt hard aan gewerkt maar is met zijn drietjes en een paar vrijwilligers een langzaam proces. Even geduld aub... het wordt nog mooier dan je denkt!

Posted

Richard, begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij met de sims. Ook de prijs is absoluut niet verkeerd vergeleken met andere (betaalde) seinhuis software. Ook vind ik het geweldig dat jij reageert op een suggestie met 'we gaan eens kijken hoe we dat kunnen toevoegen' ipv. met 'dat kan niet' zoals andere een andere niet bij name genoemde software ontwikkelaar werkt aan zijn sims.

Ga ook gerust op vakantie, ik ga niet meteen brandbrieven sturen naar de consumentenbond ;). Wat de afgelopen weken alleen leek te gebeuren is dat de vrijwilligers alles antwoorden met 'als de update er is' terwijl ik vanuit officiële hoek niks hoor. Met andere woorden, ik heb mijn bovenstaande post vooral geschreven omdat ik bang begon te worden dat Hengelo nooit meer zijn update zou krijgen.

Oh en ik zie er geen probleem in om meer te betalen voor de seinhuizen mits er een volledig werkende 24h. dienstregeling bij zit. Gezien de tijd die je er mee zoet kan zijn zou ik er zo rond de 50 á 60 euro voor betalen. (hoewel dat ongetwijfeld de kosten nog niet dekt)

In ieder geval bedankt voor je uitleg, ik zal me weer een paar weken stil houden ;),

goeie vakantie,

Daan

Posted

Navragen/vragen mag altijd. Het is ook niet als excuus bedoeld. Wat we niet gedacht hadden, is dat we zoveel in detail KONDEN gaan met de sims. Het maakt welhet testen vele malen moeilijker. (zeker bij Amsterdam met zijn buurmannen)