Jump to content

Wissels in storing te Wierden

Recommended Posts

Posted

Dag allemaal,

Mijn eerste posting en het is meteen een lange geworden ;) .

Bij een onlangs gestarte simulatiesessie had ik op een bepaald moment een bezetspoorlampje op wissel 25A te Wierden welke bleef branden.

Tevens bleek een bepaalde rijweg al vast te liggen (ik vermoed van sein 28 naar sp 102) omdat wissel 23 kon ook niet handmatig worden omgelegd.

Hierdoor kon

1) ik alleen nog maar treinen op zicht vanaf 28 naar 102 leiden en

2) de stoptrein van Nv voor sein 6 kon ik niet via spoor 102 leiden om zo iets los te rijden omdat er al een rijweg was vastgesteld.

Na een aantal tips uit het Wissels in storing topic te hebben geprobeerd en onder meer diverse treinen van sein 28 via 102 ROZ naar Dv te hebben gedirigeerd (ook met een lastgeving voor de overweg te Wierden)heb ik de seintechneut maar eens opgeroepen omdat het probleem bleef bestaan. Alle treinen stonden stil in/bij Wierden.

Wat al direct opviel was dat er in het window "Even wachten A.U.B. terwijl de techneut naar de" staat en de zin "there is no one here", terwijl de ingestelde taal Nederlands is, maar dat was denk ik bekend.

Na een tijdje gaat de groene lamp "wissels vrijmaken" branden. Als je erop klikt dan hoor je wel het klikgeluid maar de lamp gaat niet uit. Ook komt de techneut niet terug in het plaatje. Ik heb uiteindelijk hetzelfde eens gedaan op de andere stations, en daar werkte het wel.

Ik heb een geregistreerde versie 1.6.1.9925.

Enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik had al in het forum gezocht naar niet iets gezien dat erop leek.

Groet,

Iwan

Posted

Hoi Iwan,

om te beginnen een stukje uit de handleiding (blz.36):

De “kerstboom”

Misschien gelooft u het niet, maar het is toch echt waar: we hebben een kerstboom ingebouwd! Met “een kerstboom” werd een stroomstoring aangeduid. Zodra de voedingsspanning wegvalt, gaan

ALLE wisselvergrendelingslampjes en bezetspoorlampjes aan. Ook werken alle aankondigingen. (omdat de sporen als “bezet” worden gezien. Het rode lampje “stroomvoorziening” is aan. Alle seinen buiten zijn gedoofd, alle beginknoppen donker. Omdat alle lampjes aan zijn ziet het eruit als een “kerstboom”... vandaar de naam. Alle treinen zullen stoppen voor de rode/gedoofde seinen.

Wat moet u doen als de “kerstboom” verschijnt? U moet zich onmiddellijk herinneren welke treinen aan het rijden zijn. Ze zullen stoppen bij de eerstvolgende gedoofde seinen, echter zullen niet bellen

(telefoon werkt ook niet meer!) Schrijf die bewegingen direct op een notitieblokje. Onthoud waar de treinen stonden! Bedenk ook welke treinen door de wissels reden met wat voor rijweg!

U moet alle beginknoppen die gedraaid waren, terugdraaien naar de normale stand. Nu kunt u wachten totdat de stroom terugkomt. Dit is te zien aan het rode lampje “stroomvoorziening”. Als het dooft, heeft

u weer stroom. De bezetspoorlampjes zullen allemaal weer uit gaan, tenzij het spoor is bezet door een voertuig. In de knop “Wissels Vrijmaken” brandt een groen licht. U kunt nu de knop “wissels vrijmaken”

bedienen. De bediening is werkzaam indien alle beginknoppen in de normale stand stonden.

Na 120 seconden zullen de wisselvergrendelingslampjes allemaal doven, behalve van de secties die bezet zijn door voertuigen en waar de ingelopen rijwegen gedeeltelijk door treinen zijn bereden. U kunt

daarna het tableau weer normaal bedienen. Bedenk wel dat alle “ingelopen rijwegen” blijven staan!

Ook kun u de seintechneut erbij halen om storingen op te heffen. Meestal doet hij dat op de meest rigoureuze wijze: even de spanning eraf trekken. De kerstboom komt dan en de oplossing is hetzelfde als

hierboven beschreven.

Het probleem dat jij hier meldt is voor een ieder die dit forum bezoekt lastig te reproducren, simpelweg omdat dit soort storingen op basis van toevalligheid wordt gegenereerd.

Hoewel het bovenstaande niet geheel te vergelijken is met datgene waar jij tegen aan gelopen bent, zitten er misschien wel wat nuttige feiten in.

Bijvoorbeeld:

- stond, tijdens het wissels vrijmaken, alles in Wierden in de uitgangspositie. Dus geen seinknoppen in de ROZ stand etc etc

- zijn alle bezetmeldingen weg na het vonkjes-trekken van de seintechneut

Begrijp me goed. Een ieder hier wil je natuurlijk graag helpen met jouw probleem. "Ons" probleem zal waarschijnlijk zijn dat reproductie een heel lastig geval zal zijn.

Mocht je per ongeluk jouw situatie hebben opgeslagen in een .sim-bestand. Stuur dat bestand dan op naar het feedback-adres wat in de handleiding staat.

Groeten

Erwin

Posted

Hallo Erwin,

Dank voor het antwoord tot zover! Ik had inderdaad de handleiding gelezen. Uit mijn ervaring als tester voor een geheel ander soort verkeersleidingssysteem :-) weet ik dat het bij de eindgebruiker daar wel eens aan schort :-) .

Nadat de beschreven situatie niet op te lossen was volgens de methodes uit het andere forumtopic had ik dus de seintechneut gebeld. Toen kwam ik er dus achter dat de groene knop niet dooft als je hem indrukt.

Om je vragen te beantwoorden:

- stond, tijdens het wissels vrijmaken, alles in Wierden in de uitgangspositie. Dus geen seinknoppen in de ROZ stand etc etc

Ja, alles was in uitgangspositie.

- zijn alle bezetmeldingen weg na het vonkjes-trekken van de seintechneut

Nee, bezetmelding van wissel 25A brandt nog steeds na vonkentrekken.

Geheel toevallig heb ik deze situatie opgeslagen omdat ik er niet uitkwam en er een nachtje over wilde slapen. Ik zal het sim bestandje doorsturen aan het feedbackadres.

Verder heb ik net even getest met een "schone" situatie en de volgende dingen zijn te reproduceren:

1. het verdwijnen van de seintechneut

2. In het techneutenwindow verschijnt een onvolledige zin: "Even wachten A.U.B. terwijl de techneut naar de"

3. In het techneutenwindow staat ook "there is no one here", terwijl de ingestelde taal Nederlands is.

4. het blijven branden van de groene knop na indrukken

5. het niet terugkeren van de techneut en de rode wisselvergrendelingslampjes die niet doven

Ik heb hiervoor als uitgangspositie genomen:

ma, 5 jun 2000, 04 40

0 vertragingen, buitendienststellingen enz. enz.

Er zijn nergens treinen bij Wierden, alle knoppen staan normaal.

Bel de seintechneut voor Wierden. Hij gaat aan de slag, de kerstboom brandt. Als die uit is en de groene lamp is aan, druk hem maar in. Wel geluid, maar de lamp gaat niet uit.

Doe je dit bij Almelo, dan kun je wel op de groene knop drukken. Die gaat ook uit, en dan zijn na 120 seconden de wisselvergrendelingslampjes gedoofd, de techneut weer in het plaatje (kantoor) en kun je Almelo weer bedienen.

Nog even terug naar de situatie die ikzelf had. Ik heb daar inderdaad een sim-bestandje van opgeslagen, juist omdat ik er niet uitkwam.

Als je even niet lacht om de puinzooi die elders op het tableau is ontstaan (het was een van mijn eerste sessies) dan kun je, nadat je de seinen van Vroomshoop en Vriezenveen ook even in de uitgangspositie hebt gezet, het probleem ook reproduceren.

Bezetmeldingslampje in wissel 25A gaat niet uit,

Overigens valt me ook net op dat de wisselsleutel voor wissel 25A/B een L heeft i.p.v. een R. Ik weet niet of dat zo hoorde, aangezien deze normaal en rechtsleidend zijn.

Hopelijke kunnen jullie hier wat meer mee.

Groet,

Iwan

Posted

Waarom het bezetspoorlampje aangegaan is, kan ik niet meer vervolgen. Dit komt uit de toevals-onregelmatigheids-generator. Dat de seintechneut 'm ook niet meer wegkrijgt kan voorkomen (we laten dat toe).

Wanneer de toevals generator de storing weer weg maakt, weten we ook niet... kan tussen nu en een hele hoop uren zijn. (max is 24 uur geloof ik).

En eigenlijk komt het wel aardig overeen met de werkelijkheid. Geweldig lastig daar...

Ik heb 's een uurtje zitten puzzelen als Trdl om alles weer aan het lopen te krijgen. Gaat wel, maar heb je wel 2 man voor nodig.

25 A/B heeft juiste beschrifting.

Waarom het groene lampje niet uitgaat, weet ik niet direkt. da's een andere puzzel. (het kan zijn dat 't met Vzn of Vhp te doen heeft (daar staan ook wat seinen veilig)

eerst moeten we Keulen eruit hebben, voordat we met Hgl verder kunnen. (Heb net mijn hoofd diep in de duitse relais...)

Het was wel een leuk bestandje om te gaan zitten oplossen. Was leuk weer even Hengelo te "genieten".

Posted

Beste Richard,

Waarom het bezetspoorlampje aangegaan is, kan ik niet meer vervolgen. Dit komt uit de toevals-onregelmatigheids-generator. Dat de seintechneut 'm ook niet meer wegkrijgt kan voorkomen (we laten dat toe).

Wanneer de toevals generator de storing weer weg maakt, weten we ook niet... kan tussen nu en een hele hoop uren zijn. (max is 24 uur geloof ik).

En eigenlijk komt het wel aardig overeen met de werkelijkheid. Geweldig lastig daar...

Zag je wel dat het nog aan was? Telkens als ik het sim bestandje laadt, dan is het nog aan.

25 A/B heeft juiste beschrifting.

OK. Het feit dat er een L stond terwijl de wissel alleen rechtsaf kan verwarde me. Bedankt.

Waarom het groene lampje niet uitgaat, weet ik niet direkt. da's een andere puzzel. (het kan zijn dat 't met Vzn of Vhp te doen heeft (daar staan ook wat seinen veilig)

In het simbestandje stonden de seinen daar idd nog wat seinen veilig ja. Die heb ik herroepen en dan lukt het desondanks niet.

En verder gaat óók niet uit als je een schone sim start, op de manier waarop ik hierboven beschreef (dus seinen in Vzn of Vhp en Wdn allemaal stop) want dan blijft de knop ook branden. De andere groene lampen (Aml, Hgl) werken zover ik kan zien naar behoren en het emplacement is daarna gewoon beheersbaar.

Jij en je team hebben een leuke sim neergezet, ik kan niets anders zeggen. En dat, terwijl ik de oude DOS Hvs en Ah al erg geslaagd en interessant vond.

Succes en wie weet kun je na Keulen de boel eens nader bekijken!

Iwan

Posted

Beste Richard,

Zag je wel dat het nog aan was? Telkens als ik het sim bestandje laadt, dan is het nog aan.

OK. Het feit dat er een L stond terwijl de wissel alleen rechtsaf kan verwarde me. Bedankt.

In het simbestandje stonden de seinen daar idd nog wat seinen veilig ja. Die heb ik herroepen en dan lukt het desondanks niet.

En verder gaat óók niet uit als je een schone sim start, op de manier waarop ik hierboven beschreef (dus seinen in Vzn of Vhp en Wdn allemaal stop) want dan blijft de knop ook branden. De andere groene lampen (Aml, Hgl) werken zover ik kan zien naar behoren en het emplacement is daarna gewoon beheersbaar.

Jij en je team hebben een leuke sim neergezet, ik kan niets anders zeggen. En dat, terwijl ik de oude DOS Hvs en Ah al erg geslaagd en interessant vond.

Succes en wie weet kun je na Keulen de boel eens nader bekijken!

Iwan

Ja het bezetspoorlampje was nog aan. Dit is dan dus een "tobs" omdat je de wetenschap hebt, dat het spoor vrij is. Wat je nog moet afvragen is, of het berijdbaar is (geen spoorstaafbreuk). Dat kun je in 't echt een mcn vragen.

Als ook dat in orde is, mag je elke trein zonder verder bericht gewoon met ROZ eroverheen sturen. En daarna de seintechneuten (in 't echt) aan 't werk houden.

Op hele warme dagen kan zo'n storing best wel lang duren. (omdat ze dan het spoor niet uit elkaar kunnen halen)

Wissels in Nederland hebben maar 2 standen: links- of rechtsleidend. Dit wordt bekeken alsof je voor de wisseltongen staat. Achter in de gebruiksaanwijzing van Hengelo staat er een hoofdstukje over. Dit is een uiterst veilig communicatiemiddel.

(In Duitsland wordt graag normaal en omgelegd gezegd. Heel verwarrend soms)

• 3 months later...
Posted

Ik krijg nu ook de wissels van Wierden niet vrij.

De reden dat ik de seintechneuten op pad stuurde, was een rijrichtingsstoring op Aml-Vz (nadat een goederentrein naar Aadorp was gegaan, bleef de rijrichting vastliggen richting Aml, beetje lastig 's ochtendsvroeg als de eerste reizigerstrein naar Mrb nog in Aml staat ;)). Omdat ik niet wist of dat onder Wdn of Aml valt, heb ik in beide plaatsen de techneut aan het werk gezet. In beide plaatsen kwam de kerstboom en de groene lamp wissels vrijmaken. In Aml functioneerde alles prima, in Wdn kan ik wel op de groene lamp drukken (hoor een klikgeluidje), maar de lamp gaat niet uit en er gebeurd niets. De wissels in Wdn en Vhp blijven dus vast liggen. De enige rijdende trein was op de vrije baan tussen Aml en Wdn, de treinen in Aml stonden allemaal stil en in de andere plaatsen waren helemaal geen treinen. Inmiddels wat meer treinen richting Wdn gestuurd, zodat daar nu een file staat. Bij interesse kan ik het .sim-bestandje mailen.

EDIT: als ik treinen over de wissels laat rijden, komen ze wel vrij. De groene lamp blijft echter branden.

• 2 months later...
Posted

*kick*

Helaas ben ik, met de laatste versie, tegen hetzelfde probleem aangelopen te Wierden. Wat mij ook opvalt is dat er onder de knop "Wissels Vrijmaken" ook nog zo'n rode drukknop op het paneel zit, alleen is deze niet te bedienen. Misschien zit de fout daarin? Zal een .sim-bestand sturen naar het bekende adres indien nodig.