Jump to content

Verdwijnende posttreinen & te vroeg stoppende treinen

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Wij zijn sinds een tijdje Post t Amsterdam aan het spelen. Daarbij zijn de posttreinen soms een beetje vervelend: ze hebben namelijk de neiging om te verdwijnen nadat ze zijn begonnen aan hun rangeeropdrachten.

Voorbeeld: trein 50312 komt vanaf Haarlem naar Asd-PTT 54. De loc ontkoppelt (wordt mp>50133) en wil via 56 en 3b terug naar 54 om te koppelen. Dat lijkt niet te passen, want wissel 293 blijft bezet. Daarnaast is de trein uit het treinenoverzicht en de rangeeropdrachten verdwenen, maar hij staat nog wel op het tableau. Soms belt hij ook nog ff dat ie voor paal staat (weet niet meer met welk treinnummer hij belde), maar als we hem veilig zetten gaat hij niet rijden.

We zijn gaan zoeken in de dienstregeling, en onze theorie is dat het te maken heeft met de koppelopdrachten. Zodra de mp>50133 weer op spoor 54 is gaat die koppelen met de 50133w die daar nog staat en nummert om in de 40133 (zie screenshot), maar die trein komt nergens in de drgl voor. Moet dat niet de 50133 zijn en zo ja, waarom crasht de trein daar gedeeltelijk op? Er staat ook een screenshot bij van hoe het op het tableau eruit ziet. Daar hebben we al twee treinen die gedeeltelijk verdwenen zijn: op spoor 3a en op spoor 54. Vooral die eerste staat erg in de weg.

Ik weet niet of het zin heeft, maar we kunnen een .sim sturen naar het feedback adres. In die sim staan er ondertussen 2 treinen met dit probleem. Is er nog enige kans dat we ze weg kunnen krijgen?

Groetjes,

Servé en Pijke.

2017-01-19 19_07_30-Access - 20151103_amsterdam_timetable _ Database- C__Users_pijke_Downloads_PostT.png

2017-01-19 18_15_15-Post T Amsterdam CS.png

Posted

In de 6 jaar dat ik Amsterdam speel heb ik dit nog nooit meegemaakt.

Maar ik ga het uitzoeken.

Zonodig wordt de dienstregeling aangepast.

Groetjes,

Leo

Posted

Hallo Servé en Pijke,

De clou zit 'm in het bezet blijven van wissel 293.

Dat betekent namelijk dat de mcn de rangeeropdrachten niet kan uitvoeren als hij nog in de wissels staat.

Om dat te verhelpen dient een tweetal instellingen gewijzigd te worden :

Start de simulatie.

Ga naar "Instellingen"

Klik met de muis op het + teken bij "Simulatie"

Kies "Opties voor gevorderden"

kies "Bekijken"

Kies het tabblad "Rangeeropdrachten"

Zorg ervoor dat de optie "Machinist kan rangeeropdrachten uitvoeren terwijl hij nog op wissels staat" is aangevinkt.

Ook de optie "Machinisten kunnen keeropdrachten negeren als ze moeten koppelen" moet aangevinkt zijn.

Met deze instellingen zal mp>50133 zijn koppelopdracht wel gaan uitvoeren.

Daarna zal 40133 de trein doordrukken naar spoor 54 en stoppen op 20 meter voor het sein, kopmaken en omnummeren naar 50133.

40133 fungeert als een soort tussennummer en is dan drager van de noodzakelijke rangeeropdrachten.  Dat nummer behoeft niet opgenomen te zijn in de Timetable-tabel, omdat de rangeeropdrachten voor alle dagen en uitsluitend voor dit treinnummer altijd het zelfde zijn.

Je kunt dat wel terugvinden in de tabel MovementOrders.

Laat aub even weten of het probleem hiermee is opgelost.

Groetjes,

Leo

Posted

Hoi Leo,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb het even gecontroleerd en die vinkjes stonden al aan. Ik heb ze opnieuw uit en weer aan gezet en daarna zijn we weer een potje gaan spelen. Deze keer moest de posttrein +- 20 min wachten op 3 i.v.m. een storing (legitiem) en daarna kon die beginnen. Wonder boven wonder deed die het nu wel goed! Geen idee of het de vinkjes uit en aanzetten was, of de vertraging. We zullen het binnenkort nog eens proberen. Als het dan nog steeds werkt, lag het aan die vinkjes.

Groetjes,

Pijke

Posted

Tijdens de test zijn er nog een aantal dingen opgevallen:

- Trein 402965 staat op spoor 24a in het Westelijk Eiland (gestopt ]-o )en is met geen mogelijk daar weg te krijgen. Nieuwe rangeeropdracht geven (rijopdracht naar 24) werkt niet, aanwijzing rijopdracht 24a ->24 werkt niet, aanwijzing met 10km/u naar het volgende sein rijden werkt niet. Lastgeving STS gaat niet, want ik weet niet voor welk sein hij staat...

- Trein 7358 komt binnen op 4b. Deze rijdt echter niet ver genoeg door en houdt wissel 235 bezet, terwijl deze makkelijk op 4b zou moeten passen. Voor de kerende trein 7367 moet ik dus wissels 239 en 241 handmatig vergrendelen met de wisselsleutels en vanaf sein 280 een rijweg instellen.

- Bovenstaande gebeurt ook bij trein 1856/1867 op spoor 5b. Spoor 5b is 152 meter lang en de trein is 150 meter lang. Gevolg hiervan is dat wissel 231 bezet blijft en ik wissel 267 met de wisselsleutel handmatig moet vastzetten. (screenshot toegevoegd)

- Het valt me op dat ik een wissel niet kan vergrendelen met de wisselsleutel als er een rijweg overheen is ingesteld. Dat ik 'm niet kan omleggen, is logisch, maar als ik heb in dezelfde stand als dat hij al ligt wil vergrendelen, gaan de rode vergrendelingslampjes niet branden. Hoort dit zo?

Ik weet niet wat hiervan al bekend was en wat niet, maar ik denk ik meld het even...

Schermafbeelding 2017-01-20 om 11.22.06.png

Posted

Het bedrijf op het W-eiland blijft wat problematisch.

Daar is op dit forum ook al heel wat over geschreven.

Toen ik het gelazer helemaal zat was heb ik voor alle losse loks de rangeeropdrachten gewijzigd zodat deze nu allemaal kopmaken onder de kap.

Meestal op spoor 3a.

Sindsdien verloopt de zaak gladjes en zonder echte problemen.

Maar er zijn wel enkele regeltjes die ik in acht neem:

De treinen op W-eiland laat ik alle wissels alleen in de recht-stand berijden.

Dus van 24 naar 24a en nooit in de afbuigende stand naar een afwijkend spoornummer.

Als je wel naar een ander spoor gaat, loopt de zaak bij een volgende trein gegarandeerd in het honderd, omdat die speciale rijopdrachten ook niet altijd correct werken. Vooral kopmaken op de a-sporen en daarna weer terugrijden en aankoppelen werkt niet.

Voor de geschetste situaties op spoor 4 en 5.

Dat is geheel overeenkomstig de werkelijkheid.

Er is zelfs een voorschrift dat de mcn verplicht om in deze situatie vóór vertrek contact op te nemen met de treindienstleider.

Ik geloof dat het in het handboek machinist van NS staat, maar dat zoek ik nog op.

Het is echter niet geprogrammeerd in de simulatie.

Een uitmuntende treindienstleider zal de wissels vóór het uitrijsein handmatig vergrendelen alvorens hij het uitrijsein veilig zet.

Ook in Utrecht cs bestond zo'n situatie bij spoor 9 (zuidzijde).

´De regelgeving wordt uiteraard welens een keer niet gevolgd en op beide locaties zijn dan ook ongevallen ontstaan.

Door zijdelingse aanrijdingen dan wel vertrekken over een niet bedoelde rijweg met een frontale botsing als gevolg.

Groetjes,

Leo

Posted

Uit het Handboek machinist van NS:

1.8 Vertrekken als de trein voorbij een lichtsein staat

Als de trein gedeeltelijk voorbij een lichtsein staat en er zich tussen de

voorzijde van de trein en het voor de trein geldende uitrijsein een wissel

bevindt:

• licht u de treindienstleider in;

• volgt u de instructies op.

Posted

Dank voor de toelichting! Dan heb ik het altijd goed opgelost, eerst wissels vergrendelen en dan sein uit de stand stop brengen. 

De situatie op spoor 5 kan ik begrijpen, er is maar 2 meter extra ruimte. Maar op spoor 4, waar er zo'n 60 meter extra ruimte is, daar moet het toch lukken om binnen de seinen de stoppen?

Het enige dat ik kan bedenken, is dat de trein met zijn neus bij de achterkant van het stopplaatsbordje met cijfer 4 stopt. Daar zou hij normaal niet naar moeten luisteren, aangezien hij van de achterkant komt, maar het zou wel verklaren waarom hij niet binnen de seinen past...

Posted
32 minutes ago, Servé said:

Het enige dat ik kan bedenken, is dat de trein met zijn neus bij de achterkant van het stopplaatsbordje met cijfer 4 stopt. Daar zou hij normaal niet naar moeten luisteren, aangezien hij van de achterkant komt, maar het zou wel verklaren waarom hij niet binnen de seinen past...

Hmm, klinkt eigenlijk erg plausibel. Zou een hoop verklaren. Moeten we dan eigenlijk ook ff testen door op andere sporen de borden "van achteren" te benaderen.

Posted

Ik denk dat de verklaring veel eenvoudiger is.

Een mcn kan de trein ook wel eens te vroeg  tot stilstand brengen.

En dat is dan iets dat heel geschikt is om in te bouwen en ad random te laten gebeuren.

Het benadert dan gewoon de werkelijkheid.

Ook vaak gehoord in Utrecht cs over de omroep:

"Wil de  mcn van trein xxxx terugkeren naar zijn trein. U staat achter niet vrij"

Posted

Ik denk niet dat het random is, want het gebeurt alleen op spoor 4b en het gebeurt daar altijd.