Jump to content

Dienstregeling zomer 1985 of winter 1985/1986

Recommended Posts

Posted

Voor post T Hengelo ga ik dienstregeling voor zomer 1985 of winter 1985/1986 bouwen. Waarom zomer 1985 of winter 1985/1986?

• Ik wil graag een dienstregeling waarin nog gerangeerd wordt met koersrijtuigen te Hengelo (de periode voor de elektrificatie Odz-Bh in 1976 met locwissels te Hgl en Odz is vermoedelijk nog interessanter, maar ik kan niet goed inschatten hoe goed de locwissels Odz te simuleren zijn met de infra te Odz zoals deze in de simulatie zit, dus daar begin ik op dit moment niet aan. Mocht iemand iets hierover kunnen zeggen, dan hoor ik het graag, mogelijk dat ik me dan ga richten op 1970-1975).
  • Beschikbare bronnen. Ik heb diverse relevante documenten uit de jaren '80 in mijn bezit of kan deze (op termijn, na de corona-lockdown) raadplegen. De meeste bronnen hebben betrekking op 1985, vandaar de keuze voor dit jaar. Zomer 1985 of winter 1985/1986 is afhankelijk van de ingangsdatum van een aantal documenten, daar heb ik op dit moment geen zicht op. Waar nodig zal ik documenten uit omliggende jaren gebruiken, zodat het mogelijk niet een exacte omzetting van de 1985 wordt, maar het "gevoel" moet in ieder geval wel kloppen (en het aantal beschikbare bronnen voor de periode 1970-1975 is mogelijk zelfs nog wat beter).
  • Het paneel klopt grotendeels. Wat klopt er (mogelijk) niet, gebaseerd op de foto's van Wim Vos van Post T Hengelo genomen op 5 maart 1982, gepubliceerd op https://www.klassiekebeveiliging.com/
    • Wdn: losweg (achter een grendel) was nog aanwezig, sein 20 stond nog na de overweg naar het tweede perron (naast sein 22). Verwachte invloed op de simulatie: nihil tot minimaal. In de jaren '80 zal het goederenvervoer naar/van Wdn weinig meer voorgesteld hebben en er moet nog steeds een stop/door bediend worden.
    • Aml: geen wijzigingen, maar volgens de gebruiksaanwijzing zijn de sporen vanaf de seinen 32 en 36 "buiten gebruik". Verwachte invloed op de simulatie: nihil tot minimaal. Als deze sporen gewoon functioneren dan bouw ik misschien nog wel een treintje in en anders niet. 
    • Hgl: de tweede wisselverbinding van sp5B/sp6B naar RSP ri Es was nog aanwezig. Verwachte invloed op de simulatie: nihil tot minimaal. Misschien moet een treintje naar of van Enschede enkele minuten verlegd worden. En met vrijgave sp7 moet je wat voorzichter zijn, destijds ging dat dus wel nog samen met rijden naar/van Es.
    • Esd: geopend op 22 november 1996. Verwachte invloed op simulatie: nihil. Esd kent geen stop/door-knoppen en kan dus overgeslagen worden zonder het invloed heeft.
    • Es: het spoor naar Noord en de haven, de aansluiting van de losweg (vrijgave) en een kopspoortje aan de oostzijde waren nog aanwezig. De grendels tussen sp4 en sp5 en tussen sp6 en sp7 waren mogelijk nog functioneel. Verwachte invloed op de simulatie: minimaal tot best wel wat. De reizigersdienst kan wel zonder deze voorzieningen, loc omlopen op sp4 is mogelijk via de lijn naar Gronau. Als dat tot problemen (kan) leiden, dan zal ik een wisselloc moeten gebruiken (zoals in Zvt). Het goederenvervoer stelde vermoedelijk ook hier niet veel meer voor, bovendien is er enig goederenverkeer te simuleren op de sporen 5-10.
    • Odz: sporen 6A/B, 7, 8, 9 en het kopspoortje aan de westzijde bij sp1 waren nog aanwezig. Verwachte invloed op de simulatie: nihil tot minimaal. Ook hier zal het goederenvervoer niet heel veel meer hebben voorgesteld, eventueel kan er nog een wagen weggezet worden achter seintje 256.
    • Indien het 1970-1975 wordt: Aml-Mrb komt er dan extra bij, maar is nog wel te overzien. Ik weet niet in welke mate treinverkeer Es-Gronau te simuleren valt. Het lokale goederenvervoer zal meer voorgesteld hebben maar is niet helemaal te simuleren: bediening van Wdn, Vz en Vhp is in ieder geval niet mogelijk, bediening van Es en Odz deels. Wat voor een gevolgen dat heeft, zal dan wel blijken.

Concrete vragen:

• Zijn de volgende elementen in de simulatie te gebruiken zonder dat er onverwachte storingen optreden, of zijn er daadwerkelijk storingen ingebouwd zoals ook in de gebruiksaanwijzing gesuggereerd wordt?
    • Te Aml gebruik van de sporen achter de seinen 32 en 36?
    • Te Es het gebruik van de grendels 317, 345 en 347? Over grendel 317 wordt niets gezegd dus ik er vanuit dat dit gewoon mogelijk is. Bij grendels 345 en 347 wordt gewaarschuwd voor storingen, dus die zal ik niet gebruiken. En kan er zonder meer gerangeerd worden via het spoor naar Gronau of vereist dat bijzonderheden? Mogelijk nog afstemming met TRDL Gronau of iets anders?
    • Te Odz gebruik van het spoor achter sein 256?

En tenslotte: ik heb geen Access en ik ga geen abonnement afsluiten op Office. Vooralsnog ga ik het proberen met LibreOffice. Hier in het forum zijn wisselende ervaringen met LibreOffice te vinden, dus ik hoop dat het lukt. De ontwikkeling van LibreOffice heeft in ieder geval niet stilgestaan, dus zal meer mogelijk zijn dan voorheen. Mocht het echt niet lukken, dan zal ik dat hier aangeven. In dat geval ben ik best bereid om een ontwerp-dienstregeling te maken in Excel of zo, die dan door iemand anders omgezet zou moeten worden in Access.

• 3 weeks later...
Posted

De (reizigers)dienstregeling heb ik inmiddels helemaal geïnventariseerd op basis van het spoorboekje en daarbij ook een poging gedaan om tot materieelovergangen te komen, maar dat gaat hem helaas niet worden zonder omloopgegevens. Deze zijn op dit moment, i.v.m. de huidige beperkingen, helaas niet te raadplegen. Dit geldt ook voor een aantal andere bronnen. Ik ben met dat inventariseren wel een aantal leuke dingen tegengekomen die ik met jullie wil delen:

• Algemeen: het totaal aantal treinen is minder dan in 2000, zo zijn de series 7000, 7200 en 7600 uurdiensten met vooral in de ochtend wat spitstoevoegers en reden in de avond duidelijk minder intercity's dan in 2000. Of de dienstregeling daarmee voor een treindienstleider ook minder intensief is, durf ik niet te zeggen. In de ochtendspits kan ik bij de stoptreinseries nauwelijks enige structuur ontdekken. De dienstregeling lijkt vooral gebaseerd te zijn op de behoefte vanuit de reizigers en/of wat maakbaar was. Voor de rest van de dag geldt dat afwijkingen van enkele minuten eerder of later regelmatig voorkomen, en er zijn ook nog genoeg grotere "opletmomentjes":
  • Internationaal en serie 1600: de internationale treinen zijn geïntegreerd in de serie 1600 (net als in de periode 2007-2012). Voor reizigers uit Es rijdt aan een aansluitende 7000 naar Hgl, maar in de tegenrichting rijdt niets (net als de serie 10140 in de periode 2009-2012, ook hier dus niets nieuws onder de zon). Met een drietal treinen vanuit het westen wordt te Hgl gerangeerd: in de ochtend arriveren twee treinen met 4 rijtuiggroepen die in 3 treinen (naar Duitsland, naar Es en weer naar Duitsland) vertrekken, in de avond is het eenvoudiger als een trein gesplitst wordt in deel naar Es en een deel naar Duitsland. Verder zijn er een paar internationale treinen welke te Hgl beginnen c.q. eindigen waarmee ook gerangeerd wordt (hetzij loc omlopen en leeg terug naar Duitsland, hetzij afrangeren en opstellen, maar ook hiervoor heb ik omloopgegevens nodig). Tenslotte stoppen de meeste internationale treinen ook nog in Odz.
  • Serie 1700: in ieder geval in de ochtend is er eentje vanaf Es die als stopper rijdt (let dus op de stop/door-knoppen!). En de 1783 reed toen ook al als stopper (dat was dertig jaar later nog het geval).
  • Serie 7000: rijdt normaal naar/van Es, met in de ochtend eentje die Wdn overslaat en in de avond eentje die Amri en Bn overslaat (weer stop/door!). Verder zijn er een 17013 en een 7098 (en die laatste niet op het tijdstip dat je hem zou verwachten) en natuurlijk de al genoemde ritten van Es naar Hgl in aansluiting op de trein uit Duitsland.
  • Serie 7200: reed in die tijd naar/van Es (met mogelijk materieelovergang op de serie 7900), maar ook hier weer een opletmomentje: in het weekend rijdt de laatste naar Odz. En op zondag rijdt de trein richting Es structureel in een andere tijdligging (en andere treinnummers).
  • Serie 7600: pendeltje Hgl-Odz v.v. in een soort-van-halfuurdienst (zondag uurdienst) en altijd stoppend te Hglo, maar ik denk dat deze serie Odz een aantal opletmomentjes krijgt i.v.m. wisselend gebruik van spoor 1 en spoor 2 (i.v.m. internationale treinen).
  • Serie 7900: bevat vooral in de ochtendspits een aantal opletmomentjes: een trein uit Zl die tot Aml rijdt en vanaf daar teruggaat naar Zl en een andere trein die te Aml door een (eveneens stoppende) intercity wordt ingehaald.
  • Serie 8400, Aml-Mrb: gróót opletmomentje in de ochtend als de spitstrein uit Vhp doorrijdt naar Es. Het wordt niet gewaardeerd als je die te Aml binnen neemt op spoor 3 (ik heb altijd ruzie met de machinisten van de serie 31100 die te Aml uitlopen en die structureel een half uur later dan gepland in Hgl zijn 😉).

Posted

Succes met het maken! Ik kijk ernaar uit. Hoe was het spoorgebruik in die tijd? Zijn de rijtijden van de stoptreinen beter te halen dan in 2000?

Posted

Over het spoorgebruik heb ik geen informatie, dat is wordt een afgeleide van de dienstregeling. Overigens verwacht ik alleen grotere wijzigingen te Hgl en Es, op de overige stations zijn de mogelijkheden niet zo heel groot en/of heeft afwijken van dienstregeling 2000 weinig zin. Te Hgl verwacht ik meer afwijkingen, zo zullen de 1600/buurlandtrein naar Es/Duitsland op sp2A/B staan, dit omdat de 7200 naar Es ook rond die tijd in Hgl is (en de reizigers van Asd naar Es overneemt) en het dan logischer is dat die op sp3A/B staat. Te Es is ook wat meer gaande: series 1600 (rijdt deels met getrokken materieel, dan is sp4 wel handig, en keert lang), serie 1700 (kan goed op sp3 als de 1600 lang op sp4 staat te keren) en de stoptreinseries 7000, 7200 en 7900, waarvan de 7200 en 7900 mogelijk in elkaar over gaan die dan de ruimte op sp1 en sp2 moeten delen. Ik ben genegen om de (vertrekkende) 7900 op sp1 ter zetten, maar de enige reden die ik daarvoor heb is dat het in 2000 ook zo was. Met het verder uitwerken van de dienstregeling zal het wel duidelijk worden, ik denk dat ik wel een basisspooropstelling zal maken om ergens vanuit te kunnen gaan.

Over de haalbaarheid rijtijden van de stoptreinen heb ik geen idee: de serie 7000 (mat'54) krijgt van Aml naar Hgl 15 minuten (terug 14 minuten) en de serie 7900 (plan U) krijgt van Aml naar Hgl en terug beide 16 minuten, maar ik weet zo snel niet hoe lang DM'90 er in 2000 over mocht doen.

Posted

Inmiddels toch iets van omlopen boven water gehaald, de informatie is afkomstig uit Op de Rails 1985-7:

• Plan E trek-duw met 2200 op ma-vr:
    • 7943-7962-7959-7978 (set rijdt 's ochtends een slag Zl-Emn v.v. dus duikt pas in de loop van de dag op in de 7900).
    • 7009-7926-7939-7958-7955-7974 (set rijdt 's ochtends leeg van Zl naar Dv om in de 7009 te starten).
  • Plan T rijdt (geheel tot mijn verrassing):
    • 1616 op ma-vr.
    • 1669 op ma-za (en wordt 1616 di-vr, 7082 vr en 7056 zo).
    • 7082 op vr.
    • 7056-7255-1668-1681 op zo (en wordt 1616 ma).

Verder weet ik nu van een aantal treinen serie 1600 dat ze met getrokken materieel reden, maar dat is nog te wazig om echt iets over te kunnen zeggen.