Jump to content

Rotterdam CS

Recommended Posts

Posted

Hallo, in het kader van grote en drukke stations lijkt mij Rotterdam CS ook wel een leuke. Aan de ene kant de treintjes van uit Rotterdam (Rtd) via Schiedam Centrum (Sdm)naar Maassluis (Mss) en Hoek van Holland (Hld) en de treintjes van uit Rotterdan (Rtd) naar Schiedam centrum (Sdm) door naar Den Haag HS (Gv) en de treintjes vanuit Rotterdam (Rtd) naar Gouda (Gd) en door naar Utrecht CS (Ut) en dan hebben we de andere kant op vanuit Rotterdam (Rtd) via de Willemspoortunnel (sinds 15 sept 1993 in gebruik, voor die tijd rijden over het luchtspoor) richting Dordrecht (Ddr).

Tegenwoordig natuurlijk ook nog de Fyra treinen (NsHispeed) welke vanuit Rotterdam (Rtd) via de HSL Noord rijden naar Schiphol (Shl) en vanaf Schiphol (Shl) via het normale spoor naar Amsterdan CS (Asd), vanuit Rotterdam (Rtd) via de willemsspoortunnel en bij Rotterdam Lombardijen (Rlb) de HSL Zuid op gaan naar Breda (Bd) en de Thalys naar Antwerpen (Atw)/Brussel Zuid (Brusz) en Parijs.

Lijkt mij toch ook een druk station vooral als er bij voetbalwedstrijden van Feijenoord ook nog eens extra voetbaltreinen rijden van Rotterdam CS (Rtd) naar Rotterdam Stadion (Rtst) en na afloop ook weer terug.

En natuurlijk niet vergeten, vroeger de internationale treinen die via de Westelijke splitsing vanuit Rotterdan Noord via Schiedam Centrum naar Hoek van Holland gingen.

Groetjes

Martin

Posted

Hmm, in mijn ogen zou Rotterdam een van de saaiste 'grote' stations zijn. Er zijn daar sporen te over en het is ook geen kruisingsstation (de treinen uit Maassluis/R'dam Alexander keren allemaal, terwijl de treinen op de as Den haag/Dordrecht allemaal doorrijden). Ik zou eerder benieuwd zijn naar r'dam Feijenoord tot Dordrecht in dat geval aangezien er dan nog wat interessant goederen spul bij zit.

Posted

Ik ben het eens met Broodje. Rotterdam is natuurlijk qua perrons net zo groot als Amsterdam, maar hoewel het in Amsterdam gezellig druk is, heb ik in Rotterdam nooit het gevoel dat er te weinig sporen zijn. Ik denk dat er veel werk in gaat zitten (groot emplacement), om uiteindelijk een niet al te spannende simulatie te krijgen.

Bovenaan mijn lijstje zou Zwolle staan: interessant station met treinen uit een stuk of zes richtingen; stoptreinen en intercity's; twee enkelsporige lijnen; en vooral een groot gebied om te besturen.