Jump to content

Treinen nummeren niet om te KKNW

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Mijn duits is verre van goed dus vandaar dat ik dit hier plaats in de hoop dat iemand het draadje oppakt..... :blink:

Zondags om 6:29 zou trein 98942 moeten omnummeren naar de 98903. Trein keert wel te KKNW maar nummert niet om. Daardoor blijft hij ook netjes voor het rode sein wachten. Ook de trein die daarna komt (ben ff het nummer vergeten) doet precies hetzelfde.

Ik werk met versie 2.3.045 met de ingebouwde dienstregeling (geen eigen) wat, naar ik begrijp, de laatste en goede dienstregeling is.

Groet,

Posted

Hallo,

Mijn duits is verre van goed dus vandaar dat ik dit hier plaats in de hoop dat iemand het draadje oppakt..... :blink:

Zondags om 6:29 zou trein 98942 moeten omnummeren naar de 98903. Trein keert wel te KKNW maar nummert niet om. Daardoor blijft hij ook netjes voor het rode sein wachten. Ook de trein die daarna komt (ben ff het nummer vergeten) doet precies hetzelfde.

Ik werk met versie 2.3.045 met de ingebouwde dienstregeling (geen eigen) wat, naar ik begrijp, de laatste en goede dienstregeling is.

Groet,

Wees gerust, het ligt niet aan jou.

Ik heb even het de laatste drgl zoals deze hier in het Duitse deel staat binnengehaald, en er zit een fout in de Rangeeropdrachten (MO= MovementOrder) voor de trein 98942.

De rangeeropdracht om om te nummeren is op zich wel gedefineerd in de MO-tabel, echter de omnummer-opdracht bevat een verkeerde verwijzing naar de voorafgaande MO.

Als je beschikt over MS Access kan je de laatste drgl Aktueller Fahrplan Köln Hbf hier kunnen ophalen. In de MovementOrder tabel dan het record met ID=521 opzoeken. Wijzig de inhoude van het veld Predecessor_ID in 520 (is nu 508)

Als je het document Zentralstellwerk Köln Hbf_Timetable_SortedByTime_[NL].pdf zou openen, dan zie je dat voor de 98942 maar een rangeeropdracht genoemd wordt

Dit zou je ook in de simulatie zelf terug moeten zien

Ik zal de Fahrplanveredlunghauptaufseher (Nopileos) inlichten over dit mankementje. Hij is wel even im Urlaub

Groet

Erwin

Posted

Ok Erwin,

Danke.... Ik zal het zelf ff aanpassen in mijn bestand.

Posted

Maar dat wil hij dus niet doen.......... :angry: :angry: :angry: :angry:

Wil hem opslaan als map1, kennelijk is het bestand beveiligd tegen wijzigingen?? Of moet ik eerst alle afzonderlijke bladen ontkoppelen en later weer koppelen???

Anders wacht ik wel totdat de hoofd trein dienstregelingmaker weer terug is van zijn verdiende urlaub...

Posted

die MDB bestanden zijn zonder beperkingen toegangelijk...

alleen oppassen dat je je niet zelf vastlegd. (geen sim lopen?)

Posted

Maar dat wil hij dus niet doen.......... :angry: :angry: :angry: :angry:

Wil hem opslaan als map1, kennelijk is het bestand beveiligd tegen wijzigingen?? Of moet ik eerst alle afzonderlijke bladen ontkoppelen en later weer koppelen???

Anders wacht ik wel totdat de hoofd trein dienstregelingmaker weer terug is van zijn verdiende urlaub...

De opties zijn:

- kopieer het orginele mdb bestand in Verkenner (Explorer) naar een nieuw bestand, en hernoem dit naar wens, en ga met deze 'nieuwe' aan de slag

- andere optie: kopie van de tabel MovementOrders (dit behouden als een backup) en de orginele tabel aanpassen. Raakt er ook niks corrupt

Optie 1 is de makkelijkste methode

Je kan bij starten van de sim zelf kiezen welk mdb bestand je wilt gebruiken

Let ook op dat Access kan opstarten in een soort veilige mode. Dan zal je in sommige gevallen de veilige mode eerst moeten uitzetten(wees niet bang, er zitten geen rare enge scripts in de MDB file, dus het kan zonder risico).

Echter, voor het wijzigen van een waarde in een tabel is dat niet nodig

Erwin

Posted (edited)

Nee, sim loopt op een andere computer binnen hetzelfde netwerk, maar niet op de office computer. Maar ik zie het probleem al.... Heb access nodig en dat maakt geen onderdeel uit van Office Home & Students..... :huh: :huh:

Het is me gelukt met Open Office... Wel een hoop gedoe en werkelijk een k*t programma om mee te werken maar uiteindelijk gelukt!

:D :D

Edited by PeteEHAM
Posted

Maar ik zie het probleem al.... Heb access nodig en dat maakt geen onderdeel uit van Office Home & Students..... :huh: :huh:

Volgende heb ik niet zelf geprobeerd, maar het schijnt ook goed te werken, en werkt direct zonder tussen oplossingen als OoO.

Zie Freeware .mdb-Dateien lesen : MDM-Viewer-Plus

Staat wel een belangrijke aanwijzing in dit topic bij (in het Duits), maar denk zelf voor jou begrijpbaar wat daar gezegd wordt

Posted

Ok, zal eens kijken naar de MDM viewer.

Nog ff een vraagje om het te begrijpen en in het vervolg zelf aan te kunnen passen: ik moest de waarde van de Predecessor_ID veranderen in 520. Hoe kom je op 520???

Alweer bedankt! :rolleyes:

NB: noot aan Signalsoft: Voortaan bij verkoop van zo'n mooie sim svp een waarschuwing aangeven vlak voor de koop:

"Deze software kan behoorlijke schade toebrengen aan uw huwelijk of relatie. Daarnaast is het mogelijk dat de software u niet in staat stelt op tijd naar bed te gaan en de nodige slaap te krijgen. Deze software kan zeer verslavend werken. Weet u zeker dat u door wil gaan met de koop?"

:lol: :lol: :lol: :lol:

Posted

Ok, zal eens kijken naar de MDM viewer.

Nog ff een vraagje om het te begrijpen en in het vervolg zelf aan te kunnen passen: ik moest de waarde van de Predecessor_ID veranderen in 520. Hoe kom je op 520???

Alweer bedankt! :rolleyes:

NB: noot aan Signalsoft: Voortaan bij verkoop van zo'n mooie sim svp een waarschuwing aangeven vlak voor de koop:

"Deze software kan behoorlijke schade toebrengen aan uw huwelijk of relatie. Daarnaast is het mogelijk dat de software u niet in staat stelt op tijd naar bed te gaan en de nodige slaap te krijgen. Deze software kan zeer verslavend werken. Weet u zeker dat u door wil gaan met de koop?"

Niet schrikken: het is heel eenvoudig. :rolleyes:

In Predecessor_ID staat het record ID van de voorafgaande Rangeeropdracht (MO)

Dat is in dit geval de Rangeeropdracht met ID=520, waar de opdracht voor deze trein staat om te keren.

De allereerste rangeeropdracht per trein heeft als Predecessor_ID de waarde -1

Wel een kanttekening hierbij: Het ID van de voorafgaande rangeeropdracht moet altijd lager zijn dan de opvolgende.

Je kunt dus niet volgens een snel-thuis-methode de volgorde van de MO's veranderen door te zeggen dat record 521 de eerste is door in Predecessor_ID = -1 in te vullen, en voor record 520 bij Predecessor_ID = 521 in te vullen. Heb ik al eens geprobeerd, dat gaat niet werken.

Meer info over de Access data en deze bewerken staat hier : Signalwiki - Timetables

Erwin

Posted

...

Er zijn mensen die huwelijksgenoot met succes inzetten als assistent. Werkt prima.

Vele mensen vinden het beter als 3-5 uur televisie kijken...

En verslavend: inderdaad. Als je het eenmaal in je vingers hebt werkt het zo...

Er is zelfs een officiele spoorwegorganisatie die de sims verboden heeft buiten de lunch uren. Omdat die lunch-sessies eindigden in middag-sessies.

Posted

Er zijn mensen die huwelijksgenoot met succes inzetten als assistent. Werkt prima.

Ik begrijp er helemaal niks meer van ... wat is er nou mis met mijn 'geluk' ... :rolleyes:

Eerst Diego (uit Italië) die van zijn vrouw zomaar wat Euros toeschoven krijgt voor een extreme videokaart waarmee hij een eigen seinhuis-inrichting kan verwezenlijken, ongeveer gelijk als aan dit voorbeeld.

En nu zeg jij er dat er ook nog gelukkigen zijn die hun levenspartner kunnen inzetten als assistent!!

... wat is de tactiek hier ... hoe doet men dat toch ... :unsure:

Vele mensen vinden het beter als 3-5 uur televisie kijken...

Ik val in deze groep, nu de wederhelft nog :D:)

En verslavend: inderdaad. Als je het eenmaal in je vingers hebt werkt het zo...

... ook als je het nog niet in je vingers hebt. Juist dan is er de uitdaging om het helemaal in de vingers te krijgen :)

Er is zelfs een officiele spoorwegorganisatie die de sims verboden heeft buiten de lunch uren. Omdat die lunch-sessies eindigden in middag-sessies.

Je maakt me nieuwsgierig

Posted

En ik heb er nog eentje gevonden.....

De 98950, ook te KKNW. Alleen hier is iets anders mee... Geen rangeeropdrachten en niet te vinden in de MovementOrder tabel (daar zou hij wel moeten staan lijkt me, hij moet immers keren en omnummeren).

:blink: :blink:

NB: @ TjoeTjoe: ook ik ben heel erg benieuwd hoe die mensen dat doen met levenspartner als assistent en zomaar geld krijgen voor een nieuwe videokaart... :huh:

Posted

De 98950, ook te KKNW. Alleen hier is iets anders mee... Geen rangeeropdrachten en niet te vinden in de MovementOrder tabel (daar zou hij wel moeten staan lijkt me, hij moet immers keren en omnummeren).

Jep, deze trein mist de rangeeropdrachten om om te nummeren naar de 98955. Dit laatste gegeven haal ik uit het Opmerkingen veld van de 98950

Als je inmiddels genoeg vertrouwd bent met hoe de MO's werken kan je eventueel een de set van de 98952 kopieren, en de TRAIN_ID_SOFT en TRAIN_ID_HARD voor de nieuwe records wijzigen in 98950. Het Renumber_ID veld van de Keer-opdracht wijzigen van 98957 in 98955. EN natuurlijk de Precedessor_ID voor de volgorde van de opdrachten

Als ik dat in de database doet krijg ik de volgende nieuwe records in de MO tabel. De items omsloten met > en < zijn de velden welke aangepast zijn in mijn voorbeeld

ID MovementType Train_ID_SOFT Train_ID_HARD Predecessor_ID OrderTrack OrderLocation MoveToTracks RenumberID
533 1 >98950< >98950< -1 KKNW Wendeanlage
534 0 >98950< >98950< >533< KKNW Wendeanlage >98955<

Extra Edit: Train_ID_HARD is verwijzend veld naar ID in Timetable tabel. ANdere applicaties dan MS Access tonen deze echte ID waarde

In dit geval moet 251 in het veld Train_ID_HARD ingevuld worden !!

In zal deze onvolkomenheid even doormelden via de Bug Tracker. De Chef Fahrplan is nog altijd im Urlaub

Erwin

Posted

Ok, danke Erwin.

Ik hoop dat de Chef Fahrplan nog even geniet van zijn Urlaub zodat hij (als hij terug is) weer hard aan de slag kan... :lol:

Heb toch nog een aantal vragen:

Train_ID_HARD: maakt dat uit welk nummer hier wordt ingevuld?? Alle andere treinen hebben een heel ander HARD nummer dan hun SOFT nummer?

OrderTrack moet OrderLocation zijn volgens mij.

Hij is bij mij aangepast en ga hem vanmiddag ff testen....

Groet,

Posted

De "Hard" nummer is een relatie met de MovementOrders tabel. (zodat je 12345mavr) kunt invullen en het treinnummer (soft) niet hoeft te veranderen. Dit omdat je in de MO tabel niet kunt zien welke trein het is.

Posted

Maar nu het leuke van het verhaal:

Heb alles aangepast zoals hierboven maar hij wil nog steeds niet omnummeren en blijft nog steeds staan te KKNW.... :unsure::blink::lol::angry:

Tsjek tsjek dubbel tsjek... Ja, alles goed ingevuld als hierboven.... :rolleyes:

Posted

Train_ID_HARD: maakt dat uit welk nummer hier wordt ingevuld?? Alle andere treinen hebben een heel ander HARD nummer dan hun SOFT nummer?

Richard heeft natuurlijk gelijk B) (ik durf hem niet tegen te spreken, want de Chef MOET altijd gelijk hebben - zijn zijn eigen woorden :lol: ) maar ....

.... aaauuwwwww. Dat is waar. Jij hebt geen MS Access. Het HARD veld linkt direct aan het ID veld van de trein in de tabel Timetable.

In MS Access wordt deze verknoping heel mooi weer gegeven door ipv het record ID veld (Timetable tabel) de waarde van Train_ID_tech (Timetable tabel) te tonen

Jij werkt met Base (OoO) of de MDB Plus Viewer en blijkbaar zie jij deze fraaie verknoping dus niet.

Het record ID (Timetable) van de 98950 is ID=251. Die waarde zal je dus in het veld Train_ID_HARD (MovementOrders) van de nieuwe MO's moeten invullen.

OrderTrack moet OrderLocation zijn volgens mij.

Helemaal correct. Ik had de data uit de MO tabel geknipt, maar daar kwamen TAB tekens in mee, en toen zag het er even helemaal niet uit.

Had even wat meer spaties moeten zetten, en dan had de boel goed on de OrderLocation gestaan (heb ik inmiddels aangepast in mijn eerdere post)

Posted

Okay........... Oef...... Ben ik blij dat ik geen Chef Fahrplan ben... Heb wel erge bewondering voor hem :rolleyes: :rolleyes:

Snap nu ook dat er wel eens een foutje of tig in zo'n dienstregeling kan zitten... Wat een werk... Voel me net een tikgeit... :lol:

Goed, heb hem weer aangepast, heb nu ook de ID kunnen vinden op de Timtable tabel. Inderdaad geen verknopingen met OoO niet en ook de MDB Plus Viewer niet.

Ga ff kijken, volgens mij heb ik hier nog een oude computer ergens staan met Office 97 erop. Die heeft wel MS Access. Lijkt me wel handig als ik nog eens een voutje tegen kom.

Ik ga weer opnieuw testen...

Bedankt ALLEN voor de hulp! :D :D

Posted

...... en ook de MDB Plus Viewer niet.

Ahh, je hebt het dus geprobeerd met MDB Plus Viewer. En wat zijn je ervaringen hier tot dusver mee (uitgezonderd de beperking als in het voorbeeld waar je nu tegen aanliep)?

Is er op zich, voor niet Access bezitters wat mee aan te vangen naar jouw mening?

... een voutje tegen kom.

Ik spreek meestal van vergissingen B)

Posted

Erwin,

Ik neem aan dat er nog meer gelinkte en verknoopte gegevens zijn in zo'n omvangrijke dienstregeling. En dat vindt ik dus wel een nadeel dat je die dus niet kan zien (waardoor het dus ook verkeerd ging). Of je moet weten welke gegevens allemaal verknoopt zijn aan elkaar.

Op zich heb je er wat aan om gegevens in te zien. Voor het bewerken van gegevens is het niet echt handig naar mijn mening. Er zit ook niet een duidelijke handleiding bij. Heb wel ff moeten puzzelen hoe ik een set kon kopieeren. Ook kan je niet echt zoeken. En scrollen met de muis naar beneden doet ie ook niet. Misschien ligt het ook aan mij hoor, heb me er nog niet echt in verdiept omdat ik eerst de 98950 wilde aanpassen.

Maar echt een goede vervanger voor Access is het zeker niet. En OoO is gelijk verwijdert, wil de dienstregeling openen als tekst bestand (heel interessant, ongeveer 1200 pagina's met allemaal rare tekens... :unsure: )

Posted
Maar echt een goede vervanger voor Access is het zeker niet.

Ik gebruik het probleemloos om kleine zaken in de drgl te corrigeren maar je moet inderdaad heel voorzichtig zijn.

Vooraf het bestand apart opslaan is zonder meer aan te raden voor als er iets fout loopt.

Of het echt geschikt is voor het "zware werk" kan ik niet beoordelen want daar waag ik me sowieso niet aan maar zaken als omnummeren, treinsamenstelling wijzigen etc zijn er goed mee te doen.

De zoekfunctie is er wel maar werkt wat eigenzinnig en levert niet altijd 100% resultaat.

Maar ja, het is dan ook gratis en voor wie verder niet veel met Access doet (of het geld daarvoor niet -over-heeft) is het afdoende.

grts, Adriaan Meeuse

Posted

Ik neem aan dat er nog meer gelinkte en verknoopte gegevens zijn in zo'n omvangrijke dienstregeling. En dat vindt ik dus wel een nadeel dat je die dus niet kan zien (waardoor het dus ook verkeerd ging). Of je moet weten welke gegevens allemaal verknoopt zijn aan elkaar.

Jazeker, er zijn veel meer verknopingen. PathTemplates, Consists, Vehicles. Het staat wel genoemd in de Wiki. Ben ooit eens aan een grafische afbeeldingen van de onderlinge relaties tussen de tabellen. Zal als ik tijd heb deze eens oppoetsen en in de Wiki plaatsen.

Op zich heb je er wat aan om gegevens in te zien. Voor het bewerken van gegevens is het niet echt handig naar mijn mening. Er zit ook niet een duidelijke handleiding bij. Heb wel ff moeten puzzelen hoe ik een set kon kopieeren. Ook kan je niet echt zoeken. En scrollen met de muis naar beneden doet ie ook niet. Misschien ligt het ook aan mij hoor, heb me er nog niet echt in verdiept omdat ik eerst de 98950 wilde aanpassen.

Ach, het is gratis zeggen we dan, en het werkt voor diegene die geen Access hebben en toch wat willen. Zal zelf ook ooit eens gaan kijken hoe dit functioneert

.... En OoO is gelijk verwijdert, wil de dienstregeling openen als tekst bestand (heel interessant, ongeveer 1200 pagina's met allemaal rare tekens... :unsure: )

Daar heb ik al veel te veel over gelezen. Het is met OoO Base van horen zeggen te lastig om dit werkende te krijgen. En dan is het geloof ik ook nog read-only. Nutteloos dus

Erwin