Jump to content

Mechanische post

Recommended Posts

Posted

In het kader van "documenteren van de technische geschiedenis" zou een mechanisch seinhuis een mooie aanvulling zijn. Tegelijkertijd besef ik me ook dat het bouwen van een dergelijke simulatie een groot probleem heeft: bij mechanische beveiliging ging veel meer op zicht: gewoon uit het raampje van het seinhuis kijken of een trein sluitseinen heeft, of een trein vrijgelopen is, een armgebaar of een schreeuw als toestemming om te rijden, etc. Natuurlijk is het wel leuk als er een compleet seinhuis met inrichting (mét Wagon Lits koppen op de kachel voor de koffie ;)) en 360 (of minstens 180) graden panorama-view over het complete emplacement met rijdende treinen (en irritante, zichtbelemmerende stoomwolken) en de aangrenzende stad te hebben, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dat er snel zal komen.

Als iemand een bestaande simulatie van een mechanisch seinhuis weet, dan houd ik me ook aanbevolen. Uiteraard ben ik bekend met de simulaties op seinarm.nl (zonder treinen), pcrail.co.uk en de best wel geinige mini-simulatie van Guettingen, maar dat is het toch net niet helemaal.

Posted

Als Gerard zou willen meewerken... heb ik geen probleem ermee iets te maken.

Echter: een "zicht naar buiten" betekent niet alleen een 3D wereld te hebben, maar ook all 3D modellen van alle treinen die voorbijkomen.

We zouden wel kunnen koppelen aan iets al Open Rails Train Simulator (www.openrails.org) maar dat duurt nog een poosje.

Maar als Gerard van seinarm.nl wil meewerken, wil ik best wat doen.

We hebben al een oplossing voor het "naar buiten kijken" op een bijna gelijkwaardige (en tijdrovende) manier. Die blijft gewoon 2D en voldoet dan prima.

Posted

Wanneer je bedieningsvoorschriften, tekeningen van bloktoestellen en emplacementstekeningen nodig hebt van een station, kun je alvast eens kijken op http://www.klassiekebeveiliging.nl onder "Seinhuizen". Ik ken de eigenaar van de BVS'en enzo persoonlijk, en is ook actief hier op het forum. Aangezien ik zelf seinhuiswachter ben in een mechanisch seinhuis, lijkt het mij zeer leuk als deze simulatie uit zou komen. Dus als je iets nodig hebt, je weet m'n e-mailadres.

Posted

@Servé Wouters Als ik even goed ga zoeken kan ik de tekeningen van Maastricht van rond 1983 nog wel vinden. Als ik mij niet vergis heeft Joost (als hij nog bij de ZLSM klust) de tekeningen van de linialen kasten/vensters van post T van maastricht uit de zelfde tijd.

Posted

Dat zou goed kunnen kloppen, weet ik niet uit mijn hoofd. Als ze eventueel een simulatie willen maken, en ze hebben een leuk seinhuis uitgezocht, al ik eens wat navraag gaan doen.

Posted

Als er suggesties zijn voor een bepaald station in Nederland wil ik wel eens in mijn verzameling BVS'n kijken of ik van dit station een BVS heb; als ik het BVS niet in mijn bezit heb weet ik wel een manier om de gegevens te achterhalen.

Ook heb ik een groot aantal foto's van klassieke seinhuizen in Nederland en ook van een aantal klassieke posten in West-Duitsland.

De meeste BVS'n bevatten doorgaans een emplacementstekening en toestelaanzichten.

Ik zou het erg leuk vinden als er een dergelijke simulatie zou komen.

Posted

Maastricht lijkt me leuk omdat het een 4-knoppen seinhuis was.

ECHTER... dan moet er wel ergens een bedienvoorschrift zijn en welke knop waarvoor was en wanneer bedient moest worden.

Het zou wel passen in het "documentatie van technische geschiedenis".

ook leuk: Post H in Utrecht (al die motorposten...) wel weinig verkeer.

Nijmegen klassiek zou ik 't leukste vinden. Dat ken ik zelf nog.

Zwolle klassiek?

Roosendaal?

IJsselmonde?

Posted

Nijmegen lijkt mij ook wel een leuke seinpost. Maastricht is natuurlijk leuk omdat ik daar zelf woon, maar ik heb zelf geen idee hoe het Bouman-knoppentoestel werkt...

Misschien is het mogelijk om als oefen-seinpost station Simpelveld maken in de huidige situatie... Daarvan zijn alle BVS'n beschikbaar van alle seinposten. Vooral de kant van Wijlre is erg interessant met het nog werkende blokstelsel A naar tussen Spv en Wij.

Posted

Ik heb zowel van Maastricht als van Nijmegen een uitgebreide fotoreportage waarop vele details van de toestellen zichtbaar zijn.

Van Nijmegen heb ik ook een emplacementstekening.

Ik wil deze documentatie graag beschikbaar stellen.

Veel succes

Wim Vos

Posted

Ik heb zelf een knop van het vier-rijen toestel van Maastricht. (ooit is op een rommelmarkt op de kop getikt voor 3 gulden)

Simpelveld is goed, omdat het nog in dienst is. Belangrijk: geluidopnames van de hendels, krukjes en blokvelden. Zo'n seinhuis moet klikken, ratelen, krieken, rammelen.

Fotos van Mt en Nm: heel graag.

Ik heb hier net een beschrijving van het klassieke emplacement van nijmegen gevonden...

Dienstregeling uit de 70. jaren?

Posted

Beste Richard,

Wil jij even aangeven op welke manier ik de foto's van Mt en Nm naar je moet toezenden; ( het zijn wel zwart-wit foto's ).

De foto's zijn gemaakt in de jaren 1970.

Ik hoor het wel

Wim Vos

Posted

Ik ken nog iemand die veel praktijk-ervaring heeft op Post 1,3,4 en T te Nijmegen. Post 1 zat aan de noordkant richting Arnhem. Post 3 zat op de splitsing Wijchen, Mook, en Groesbeek. Post 4 in het verlengde van post 3 richting Mook en Groesbeek. Hij kan je dus met eventuele praktische kennis te Nijmegen helpen.

Posted

Beste Richard,

Wil jij even aangeven op welke manier ik de foto's van Mt en Nm naar je moet toezenden; ( het zijn wel zwart-wit foto's ).

De foto's zijn gemaakt in de jaren 1970.

Ik hoor het wel

Wim Vos

Kun je ze inscannen? (en dan Skype?)

Posted

Ik ken nog iemand die veel praktijk-ervaring heeft op Post 1,3,4 en T te Nijmegen. Post 1 zat aan de noordkant richting Arnhem. Post 3 zat op de splitsing Wijchen, Mook, en Groesbeek. Post 4 in het verlengde van post 3 richting Mook en Groesbeek. Hij kan je dus met eventuele praktische kennis te Nijmegen helpen.

Oh, dat is heel belangrijk... Die persoon moet zo snel mogelijk zijn "verhaal" dokumenteren. (want hij zal niet jong meer zijn)

En als we Nm maken dan ook alle posten... lekker mee samenwerken...

Posted

Beste Richard,

Ik zal de komende dagen alle foto's die ik van Nijmegen heb inscannen en daarna aan je toesturen ( hoe doe ik dat ( WE transfer o.i.d. )??? ).

Ik zal proberen om ook de toestelaanzichten uit het BVS te verzamelen zodat je de toestellen exact kunt nabouwen.

Ik heb ook de beschikking over het complete nieuwe BVS van Simpelveld omdat ik daar seinhuiswachter ben.

Graag een reactie.

Wim Vos

Posted

Als je geluiden kunt opnemen in simpelveld:

- wissel omhoog / omlaag / als grendel erop is / als kap erop is

- seinhandel omhoog/omlaag / als grendel erop is/ als kap erop is

- krukje naar links/krukje naar rechts / als grendel erop is / als kapje erop is

- gelijkstroomveld opkomen/afvallen

- wisselstroomveld opkomen/afvallen

- kruk draaien (overseinen) en ratelen van velden aan de tegen kant

- aankondigingsklepje afvallen/handmatig optrekken

is systeem simpelveld gelijk aan nijmegen? (ik geloof 't wel)

Ik zou dan eerst simpelveld doen. is wat kleiner...

goed dat je aan de bron zit :-)

en als de ZLSM mee werkt, wil ik ze graag iets aanbieden. (maar dan moet ik met baasje spreken)

Posted

Heel mooi dat een mechanische post in overweging genomen wordt, ik kijk er naar uit!

• 3 weeks later...
Posted

Hallo,

Ik zie ineens m'n naam op dit forum verschijnen. Tijd voor mij om lid te worden.

Ik heb een aantal antwoorden op diverse vragen en reacties

Vormgeving simulator

Zelf ben ik voorstander om het eenvoudig te houden. Zicht naar buiten kost ontzettend veel tijd om te programmeren en wat als je zelf een dienstregeling wilt maken. Een bovenaanzicht van het emplacement wat enigszins grafisch is getekend zou naar mijn menig al een aardige indruk geven naast het aanzicht van de toestellen.

Maastricht. Daar heb ik het BVS van met de toestelaanzichten. Helaas was iemand me voor met het meenemen van de bijbehorende emplacementstekening zodat ik dit station nog niet op m'n eigen website kan beschrijven. www.klassiekebeveiliging.nl Ik ben zelf de maker van al die toesteltekeningen.

Van Maastricht heb ik wel al een aantal toestellen getekend alleen post T moet nog. Maar dat is ontzettend veel werk vanwege tekst die oer pixel getekend moet worden. Het eerste resultaat van Maastricht staat al een jaar op het net alleen nog niet gekoppeld. Via de onderstaande links kunnen jullie eens kijken.

Post I www.klassiekebeveiliging.nl/bloktoestel/BloktoestelMtI.gif

Post II www.klassiekebeveiliging.nl/bloktoestel/BloktoestelMtII.gif

Post IV www.klassiekebeveiliging.nl/bloktoestel/BloktoestelMtIV.gif Kleur wordt nog aangepast.

Bijbehorende foto's van een goede kennis ook op dit forum: Maastricht

Trouwens van de toesteltekeningen heb ik ook een vergrote versie met meer details. deze is 2x zo groot. Momenteel heb ik alleen deels Simpelveld getekend maar op mn site staan kleine toestellen volgens deze manier van tekenen:

http://www.klassiekebeveiliging.nl/bloktoestel/BlokkastII.gif

Proefversie:

Ik zelf ben voorstander er van om klein te beginnen. Simpelveld klinkt simpel maar vergeet niet hoeveel rangeermogelijkheden je hebt. Een gebied met Rouwbrief gaat over vele sporen. Daarnaast heb je ook 3 posten medewerking van de post in Wijlre en de VL in Maastricht bij treinen ri Kerkrade en Valkenburg.

Ik heb een aantal seinhuizen opgezocht die wellicht een mooi begin zijn. Ook hier wordt wel eens gerangeerd.

http://www.klassiekebeveiliging.nl/seinhuizenKrw.htm Zijspoor met losweg

http://www.klassiekebeveiliging.nl/seinhuizenWs.htm Zijsporen met rouwbrief. Toch 2 posten

http://www.klassiekebeveiliging.nl/seinhuizenVk.htm Maakt rangeren makkelijker omdat elk spoor een sein heeft.

Kijk maar eens rond op mijn site voor inspiratie.

Maar als er een definitieve versie komt dan mag het best een groot station zijn. Maastricht en Nijmegen zijn een best mooie keuze zeker omdat ze beide qua soort beveiliging van elkaar verschillen. Maastricht met rangeerseinen (vaantjes en rouwbrieven) en Nijmegen met rangeerseinpalen (rood-witte seinpalen). Keus genoeg in ieder geval.

Voor de gene die niet kan wachten is er een andere site welke de door mij getekende toestellen via Java werkend heeft gemaakt. Helaas werken ze niet allemaal correct.

http://www.seinarm.nl/

Ik hoor graag jullie reactie.

Joost

Posted

Joost,

Ik ben de gene die de emplacementstekeningen heeft. Ik ben echter net verhuisd dus moet opzoek waar de tekeningen zijn. Ik heb op mijn werk toegang tot een A0 kopieer machine, ik zal ze daar eens doorhalen. Hoe ik de tekeningen dan in Spv krijg zien we dan wel weer ;).

Posted
Zelf ben ik voorstander om het eenvoudig te houden. Zicht naar buiten kost ontzettend veel tijd om te programmeren en wat als je zelf een dienstregeling wilt maken. Een bovenaanzicht van het emplacement wat enigszins grafisch is getekend zou naar mijn menig al een aardige indruk geven naast het aanzicht van de toestellen.
Ik snap dat het een beetje eenvoudig moet blijven, maar zicht, en vooral het gebrek daar aan door weersomstandigheden, stoomwolken, materieel, etc. was een belangrijk onderdeel van de dienstuitvoering bij mechanische beveiliging. Slecht zicht heeft meerdere keren ongevallen veroorzaakt, bijvoorbeeld in Sauwerd in 1886. Hier werd een wissel omgelegd onder de laatste wagen van een trein. Deze wagen was vanaf de seinpost niet te zien door een andere trein welke er voor stond. Bij een bovenaanzicht zijn dergelijke situaties wel te herkennen, wat de simulatie anders zou maken dan de werkelijkheid vroeger.
Posted

Ik snap dat het een beetje eenvoudig moet blijven, maar zicht, en vooral het gebrek daar aan door weersomstandigheden, stoomwolken, materieel, etc. was een belangrijk onderdeel van de dienstuitvoering bij mechanische beveiliging. Slecht zicht heeft meerdere keren ongevallen veroorzaakt, bijvoorbeeld in Sauwerd in 1886. Hier werd een wissel omgelegd onder de laatste wagen van een trein. Deze wagen was vanaf de seinpost niet te zien door een andere trein welke er voor stond. Bij een bovenaanzicht zijn dergelijke situaties wel te herkennen, wat de simulatie anders zou maken dan de werkelijkheid vroeger.

Als je daadwerkelijk zicht naar buiten wil hebben ben je een stuk langer bezig met programmeren, waardoor de software veel duurder wordt. Daarbij komt dat een simulatie sowieso anders is dan de werkelijkheid vroeger: je legt met één muisklik een wissel om, dat vereist op een echte klassieke post toch wel wat meer spierkracht.

• 1 year later...
Posted

Is er nog iets gebeurd op dit gebied? Het lijkt mij in ieder geval nog steeds heel leuk om een mechanische post te maken. We hebben toen al veel gefilosofeerd over hoehet e.e.a. Gerealiseerd kan worden en ook al wat geluiden opgenomen.

Posted

Het platform laat het al wel toe als zodanig... echter het maken van de graphische toestanden is erg erg veel werk. Zeker een maandje of 2 werk voor 2 man.

Posted

Als jullie hierbij nog hulp nodig hebben hoor ik het graag.

Ik heb al enige kennis van programmeren en zal graag helpen.