Jump to content

Spoor 23 en 24, en spoor 20

Recommended Posts

Posted

Er zijn flink wat goederentreinen die naar sppor 23 en 24 geleid worden, daar een tijdje stil staan en dan doorrijden. In real life, gebeurt er dan ook iets met die treinen? Bijvoorbeeld laden en lossen?

En als het om een bepaalde reden niet kan om specifiek op DAT spoor de trein te laten wachten, zijn er dan consequenties (is een algemene vraag, het komt natuurlijk wel eens voor dat door vertragingen e.d. twee treinen op dezelfde tijd naar hetzelfde spoor willen). Wat ik dan meestal doe is een van de twee treinen naar een ander spoor geleiden, om de "flow" erin te houden.

Tenslotte: er zijn treinen (bijv 4765 en 5567 in de avonduren) die volgens de dienstregeling via spoor 20 moeten, maar er staat dan ook een locomotief op 2a. Dus kan dat niet. Ik stuur ze dan meestal via spoor 21 en 5. Maar dezelfde vraag: heeft dat negatieve consequenties?

Posted

Er zijn flink wat goederentreinen die naar sppor 23 en 24 geleid worden, daar een tijdje stil staan en dan doorrijden. In real life, gebeurt er dan ook iets met die treinen? Bijvoorbeeld laden en lossen?

En als het om een bepaalde reden niet kan om specifiek op DAT spoor de trein te laten wachten, zijn er dan consequenties (is een algemene vraag, het komt natuurlijk wel eens voor dat door vertragingen e.d. twee treinen op dezelfde tijd naar hetzelfde spoor willen). Wat ik dan meestal doe is een van de twee treinen naar een ander spoor geleiden, om de "flow" erin te houden.

Tenslotte: er zijn treinen (bijv 4765 en 5567 in de avonduren) die volgens de dienstregeling via spoor 20 moeten, maar er staat dan ook een locomotief op 2a. Dus kan dat niet. Ik stuur ze dan meestal via spoor 21 en 5. Maar dezelfde vraag: heeft dat negatieve consequenties?

Nee, er werd in Arnhem Berg niet geladen of gelost. (buiten "eigen goederen" voor de werkplaats op tractie of de tankwagen voor de tankplaat.)

Dat je besluit treinen over een anders spoor te nemen is GOED. dat is het "plannen" in de simulatie.

Dat werkvoorbereiding spoor 20 neerschrijft is "luiigheid" van de planner. De wetenschap, dat je dan niet 2a/b kunt gebruiken was een van de zwakke puntjes in het emplacement Arnhem.

Negative consequenties doen we niet aan, tenzij je gevaarlijk gaat zitten doen. Je krijgt misschien ietsje minder salaris, omdat de trein niet op het geplande spoor kwam... maar er is toch genoeg te verdienen :-)

Posted

Nee, er werd in Arnhem Berg niet geladen of gelost. (buiten "eigen goederen" voor de werkplaats op tractie of de tankwagen voor de tankplaat.)

Dat je besluit treinen over een anders spoor te nemen is GOED. dat is het "plannen" in de simulatie.

Dat werkvoorbereiding spoor 20 neerschrijft is "luiigheid" van de planner. De wetenschap, dat je dan niet 2a/b kunt gebruiken was een van de zwakke puntjes in het emplacement Arnhem.

Negative consequenties doen we niet aan, tenzij je gevaarlijk gaat zitten doen. Je krijgt misschien ietsje minder salaris, omdat de trein niet op het geplande spoor kwam... maar er is toch genoeg te verdienen :-)

Bedankt voor de verduidelijking. Ik vind het nog steeds een prachtige sim! Nog even een paar weekjes Arnhem oefenen en ik ben klaar voor Hengelo. En ik zag dat Amsterdam ook op komst is, geweldig!

Posted

En om terug te komen op de beginvraag. Treinen worden op spoor 20, 23 of 24 aan de kant genomen omdat ze moeten wachten op een zogenaamd 'pad' (= de mogelijkheid om een bepaald baanvak af te leggen zonder ander verkeer daarbij te hinderen). Je kunt namelijk niet zomaar lukraak al het verkeer achter elkaar aan sturen. Zou je dat wel doen dan zou in het ergste geval in de Arnhemse situatie een sneltrein achter een hippel (loc 600) kunnen belanden. Zo'n hippel gaat maar maximaal 30 km/u en zou voor de achteropkomende sneltrein dus betekenen dat deze ontzettend in de plus gaat rijden (vertraging krijgt).

Speciaal daarvoor moeten zogenaamde LLT (losse loctreinen) met beperkte snelheid of goederentreinen (die trager optrekken en een lagere maximumsnelheid hebben) op Arnhem Berg een pad afwachten zodat zij het overige (personen)treinverkeer niet hinderen.

Aangezien je in de simulatie van Arnhem maar één station onder je hoede hebt (zonder vrije baan daartussen) zul je de gevolgen van zo'n actie nog niet zo snel ondervinden. Daar scheep je je buurpost in zo'n geval mee op. Probeer je echter in de simulatie van Hengelo een goederentrein net voor een intercity van Almelo naar Hengelo te sturen, kijk dan niet verbaasd op als de intercity met vertraging in Hengelo aankomt.