Jump to content

Pec in trein 535

Recommended Posts

Posted

Ik geloof dat ik na een paar keer nu begrijp hoe de Pec in trein 535 behandeld moet worden. Als ik eerlijk mag zijn is de handleiding niet heel duidelijk hier.

Correct me if I'm wrong:

- Trein 535 komt aan en splitst in in drie delen

- Het linkerdeel vertrekt weer naar Elst

- Het rechterdeel gaat via Oostzijde naar de berg. Wordt de rest van de avond niet meer gebruikt. Ik heb een voorkeur om hem weg te zetten op spoor 51 omdat de rest van de berg behoorlijk vol staat

- Een rangeer loc komt van tractie om de Pec op te halen. Belangrijk is dat de rangeer locomotief eerst naar Oostzijde moet omdat de koppelwagen aan de westzijde van de locomotief zit. Eenmaal gekoppeld gaan ze weer naar tractie

Klopt dat allemaal??

Posted

Ik geloof dat ik na een paar keer nu begrijp hoe de Pec in trein 535 behandeld moet worden. Als ik eerlijk mag zijn is de handleiding niet heel duidelijk hier.

Correct me if I'm wrong:

- Trein 535 komt aan en splitst in in drie delen

- Het linkerdeel vertrekt weer naar Elst

- Het rechterdeel gaat via Oostzijde naar de berg. Wordt de rest van de avond niet meer gebruikt. Ik heb een voorkeur om hem weg te zetten op spoor 51 omdat de rest van de berg behoorlijk vol staat

- Een rangeer loc komt van tractie om de Pec op te halen. Belangrijk is dat de rangeer locomotief eerst naar Oostzijde moet omdat de koppelwagen aan de westzijde van de locomotief zit. Eenmaal gekoppeld gaan ze weer naar tractie

Klopt dat allemaal??

Ja, helemaal correct!

Treinsamenstelling is IV+PEC+II

(klein detail: er wordt TWEE keer ontkoppelt. eerst IV en PEC+II dan PEC met de II. II via oostzijde naar berg.)

spoor 27 lukt, als het goed is. is reserve voor volgende dag.

pec oppikken via oostzijde op spoor 4. en als je snel bent via oostzijde naar Tc. Anders achter de 535 aanrijden. Scheelt dan een keer zagen via de oostzijde.

De PC zonder tractie en geschuifel met koppelwagen was altijd een moeilijk gedoe.

Posted

Ja, helemaal correct!

Treinsamenstelling is IV+PEC+II

(klein detail: er wordt TWEE keer ontkoppelt. eerst IV en PEC+II dan PEC met de II. II via oostzijde naar berg.)

spoor 27 lukt, als het goed is. is reserve voor volgende dag.

pec oppikken via oostzijde op spoor 4. en als je snel bent via oostzijde naar Tc. Anders achter de 535 aanrijden. Scheelt dan een keer zagen via de oostzijde.

De PC zonder tractie en geschuifel met koppelwagen was altijd een moeilijk gedoe.

Hartelijk dank!!

Voor deze "newbie", wat bedoelen jullie met "zagen"? Is dat eerst de ene kant uit en dan weer omdraaien (kopmaken) de andere kant uit?

Posted

Hartelijk dank!!

Voor deze "newbie", wat bedoelen jullie met "zagen"? Is dat eerst de ene kant uit en dan weer omdraaien (kopmaken) de andere kant uit?

dat zagen is het voortbewegen over de wisselstraten (in de krommestand).

Posted

dat zagen is het voortbewegen over de wisselstraten (in de krommestand).

Beter gezegd: het heen en weer rijden met een trein om ergens te kunnen komen.

In Arnhem bijvoorbeeld:

Van tractie via spoor 5a naar 25 en dan naar 2a/b. dan moet je twee keer "zagen".

Natuurlijk kun je ook "zagen" via de oostkant. maar die zit al gauw dicht. In de variant via 5a, moet de mcn zich een ongeluk lopen. Met loccen niet zo erg, maar met treinstellen vraag zo'n mcn al gauw of ie via de oostkant kan "zagen".