Jump to content

Geblokkeerde rijweg

Recommended Posts

Posted

Ik speel op donderdag 18 mrt, nadat ik de 5592 (± 09:25u) geduwd van Ahp naar Ahg1 gebracht heb blijven de wissels 259 en 261 vast liggen. Geen mogelijk meer om rijwegen in te leggen, als ik een goederentrein naar Ahg1 wil sturen en dit vraag aan de buurtpost Ahg1 dan zegt hij dat is goed is om de goederntrein te sturen, maar als ik dan de rijweg wil inleggen krijg ik de melding "er is geen medewerking verkregen van de buurpost". Als er een goederentrein van Ahg1 naar Ahp wil kan ik geen rijweg instellen krijg dan de melding "geen mogelijke rijweg gevonden". Ook geen mogelijkheid om vanaf Vpa (Velperpoort aansluiting) doortewisselen en links naar Zv te rijden, krijg dan de melding "een wissel als flankbeveiliging kan niet omgelegd worden".

Ik heb het seinwezen de boel al 2 keer laten resetten maar heeft niets geholpen. Wat zie ik over het hoofd :unsure: of is het wat anders.

Groeten

De Bijstuurder

Posted

Ik speel op donderdag 18 mrt, nadat ik de 5592 (± 09:25u) geduwd van Ahp naar Ahg1 gebracht heb blijven de wissels 259 en 261 vast liggen. Geen mogelijk meer om rijwegen in te leggen, als ik een goederentrein naar Ahg1 wil sturen en dit vraag aan de buurtpost Ahg1 dan zegt hij dat is goed is om de goederntrein te sturen, maar als ik dan de rijweg wil inleggen krijg ik de melding "er is geen medewerking verkregen van de buurpost". Als er een goederentrein van Ahg1 naar Ahp wil kan ik geen rijweg instellen krijg dan de melding "geen mogelijke rijweg gevonden". Ook geen mogelijkheid om vanaf Vpa (Velperpoort aansluiting) doortewisselen en links naar Zv te rijden, krijg dan de melding "een wissel als flankbeveiliging kan niet omgelegd worden".

Ik heb het seinwezen de boel al 2 keer laten resetten maar heeft niets geholpen. Wat zie ik over het hoofd :unsure: of is het wat anders.

Groeten

De Bijstuurder

nou da's een hoop in een keer, zeg.

Ik vraag me even af, waarom die wissels 259 en 261 vast blijven liggen. Dat kan een "gegenereerde storing zijn" door de simulatie. Dat ze allebei vast blijven liggen, heeft te maken dat ze in dezelfde sectie liggen. Dan ligt waarschijnlijk ook de rijrichting vast naar de y-lijn.

Hoe uit zo'n praktijksituatie te komen:

- probeer een zelfde rijweg over het probleemgebied in te stellen. (zoals je al deed)

- in dit geval moet je ook medewerking krijgen van Trdl Ahg. (vind een trein die je kunt "aanbieden")

- zodra de groene lamp is gekomen, zelfde rijweg instellen (zo nodig met geel-knipper)

- als rijweg ingekomen is: rijweg herroepen.

- storing is dan weg.

linkerspoor van 252 via 255 LL en 257 RL gaat niet natuurlijk. dat is een halve engelsman (zie pijltjes naast wissels 255B en 257. In dat geval moet je al vanaf Arnhem (spoor e) op het linkerspoor.

als zo'n wisselstorinkje optreedt: chaos gegarandeerd.

dus er is uit te komen, maar het kost een hoop moeite!

Posted

nou da's een hoop in een keer, zeg.

Ik vraag me even af, waarom die wissels 259 en 261 vast blijven liggen. Dat kan een "gegenereerde storing zijn" door de simulatie. Dat ze allebei vast blijven liggen, heeft te maken dat ze in dezelfde sectie liggen. Dan ligt waarschijnlijk ook de rijrichting vast naar de y-lijn.

Hoe uit zo'n praktijksituatie te komen:

- probeer een zelfde rijweg over het probleemgebied in te stellen. (zoals je al deed)

- in dit geval moet je ook medewerking krijgen van Trdl Ahg. (vind een trein die je kunt "aanbieden")

- zodra de groene lamp is gekomen, zelfde rijweg instellen (zo nodig met geel-knipper)

- als rijweg ingekomen is: rijweg herroepen.

- storing is dan weg.

linkerspoor van 252 via 255 LL en 257 RL gaat niet natuurlijk. dat is een halve engelsman (zie pijltjes naast wissels 255B en 257. In dat geval moet je al vanaf Arnhem (spoor e) op het linkerspoor.

als zo'n wisselstorinkje optreedt: chaos gegarandeerd.

dus er is uit te komen, maar het kost een hoop moeite!

Bedankt, storing is er uit.

• 2 months later...
Posted

Volgens mij had ik net ook zoiets. Na een rijweg van Tc2 naar sp4 te hebben ingesteld, en nadat de trein op sp4 aankwam, bleef het bezetspoorlampje tussen w83 en sp30 branden, en ook alle wissels tussen Tc2 en sp4 stonden vast. Na de simulatie opgeslagen en herladen te hebben, was het lampje uit, maar de wissels lagen nog vast. De beginknop bij sp43(80) was weer klikbaar, dus stelde ik een rijweg in van 80 naar 196. Hoe dit überhaupt mogelijk is terwijl sp4 bezet is, is mij een raadsel. De rijweg herroepen, en alle wissels kwamen weer vrij behalve 81 en 83. Deze kreeg ik weer vrij door 9971 die zich stond te ergeren voor sein 80 maar over sp7 naar Zv te sturen.

Als ik weer zoiets krijg met een bezetspoorlampje dat blijft branden, moet ik dan gewoon wachten totdat het lampje uitgaat? Een rijweg instellen gaat dan niet.

Posted

Je kunt altijd proberen een rijweg eroverheen in te stellen met geel knipper (rijden op zicht) en dan weer herroepen. Dat is een normale handeling bij storingen. (en ja, relais blijven ook wel 's hangen. Niet onveilig, maar alleen lastig)

Een bezet spoor lampje kan best wel 's ten onrechte branden. Als dat in een rijweg gebeurt, kan dat HEEL lastig zijn. ROZ (geel knipper) over de storing heen in de zelfde richting en hopen dat 't met de volgende trein opgelost is...)