Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb een simulatie gestart op woensdag 8 juni 1965, om 20:14. Dit is midden in een loccenwissel. Het resultaat leidt tot wat handwerk, en een vermissing van een aantal treinen.

Om mee te beginnen krijg ik loc>791 op sp26, welke tot St. Juttemis zal blijven staan omdat 791A en 791B nergens te bekennen zijn, ook niet in het treinenoverzicht. Natuurlijk kan ik de loc wel d.m.v. rangeeropdrachten naar Wf sturen, maar de passagiers zullen een ritje in de machinekamer van een 1200 misschien niet waarderen.

Als tweede heb ik 1340 op sp27, deze heeft bestemming Wf, met vertrektijd 20:44 van sp8. De bestemming staat goed vermeld in het treinenoverzicht, maar bij de treinsamenstelling staat de vertrektijd en het vertrekspoor niet vermeld, terwijl dit normaal wel zo is.

Als derde heb ik loc>D267 op sp25, de enige die geen rare dingen heeft.

Als vierde en vijfde heb ik 788A en 788B op sp4. A gaat naar Elst, en B gaat naar Zevenaar, maar dit is niet op te maken uit het treinenoverzicht (Wel uit de dienstregeling). In de samenstellingen voor 788A en 788B staat Wolfheze-Arnhem, wat klopt voor 788, maar niet voor A en B.

Van bovenstaande 5 treinen staan geen vertrektijd en vertrekspoor vermeld in de treinsamenstellingen, voor zover van toepassing.

Vallen de bovenstaande problemen onder opstarteigenaardigheidjes of onder bugs?

Posted

Het zijn geen opstarteigenaardigheden of bugs. het is het probleem van "op elk moment van de dag kunnen starten en proberen een 100% juiste operationele toestand te krijgen van alle treinen op dat moment van de dag".

Het zou in principe wel kunnen, maar hoe test je dat? Als je narekent, zijn er dus 24 uur x 60 minuten = 1440 mogelijke toestanden... En dat natuurlijk maal 7 dagen en maakt dus 10080 mogelijke toestanden... En nu stel je voor dat je ook nog vertragingen tussen 1-60 minuten kunt krijgen.

Als het een doodgewoon baanvak met twee sporen is, is dat gemakkelijk... nu hebben we in Arnhem wisselende locomotieven en een hele dikke bundel met sporen en duizenden mogelijke treinsamenstellingen...

Dan is het "opstartende treinen" probleem heel erg gecompliceerd. We hebben alle mogelijkheden geschapen om het goed te kunnen krijgen. Echter dit 100% goed in de dienstregelingbestand te krijgen is NOG veel moeilijker.

kortom: er zal hier en daar een haakje zitten...