Jump to content

Eigen plotsysteem

Recommended Posts

Posted

Kijk, foto's van mijn zelfgemaakte plotsysteem. Er zit veel werk in, maar vond ik de moeite wel waard. Wat vinden jullie ervan? Vragen erover?

DSCI0025.jpg

Als ergens een kaartje ligt, betekent dat dat daar d erop aangegeven trein is of daar nu naartoe rijdt.

DSCI0027.jpg

Naast het nummer van de trein staat ook zijn stukje dienstregeling voor dit verantwoordelijkheidsgebied erop, b.v. 'S420ET[V]11:57[6]12:01[E]'.

DSCI0029.jpg

Het meeste werk ging zitten in het knippen en beschrijven van al die kutkaartjes.

DSCI0030.jpg

Op de achterkant staat op welke dagen van de week de trein rijdt. Kaartjes zijn geordend aan de hand van het uur van de vertrektijd. Ieder uur, b.v. rond 12:00, leg je er een uur, b.v. 13, bij.

Posted

Schitterend om zo met je hobby bezig te zijn.

Ik moet toegeven dat ik een dergelijke opzet ook gebruikt heb bij de dienstregeling voor EBP Arnhem 2006 en 2007.

Maar dan alleen om het plan voor het opstellen van treinen op arnhem berg te ontwerpen.

Dat is zo iets van wat er het laatst heengaat moet er weer als eerste vertrekken.

En als dan de materieelovergangen gegeven zijn, dan wordt het een knappe puzzel.

Maar Post T Arnhem 1965 met alleen de sporenstaat spelen is toch wel heel erg mooi !

Opzoeken, bijhouden en afvinken is dan de boodschap.

Groetjes,

Leo

Posted

haha... da's leuk... Vind je het goed dat we in Hengelo een Spoorbezettingsgrafiek ingebakken hebben?

Posted

Die spoorbezettingsgrafiek is mooi gemaakt hoor. Alleen dit systeem gaat er voor jezelf om dat je weet welke treinen precies waar zijn. Alles zo plannen dat bronnen tijdig en voldoende beschikbaar blijven en alles zo veel mogelijk op tijd rijdt helpt dit systeem je niet direct mee. Maar het is wel onmisbaar gebleken bij veel vertragingen. Lukt het jullie alles te onthouden danwel tijdig op te schrijven als je tegelijkertijd rond 8:20 bezig bent met:

1) lokwissels voor de 765;

2) De stoptreinen 1362 en 3714 d.m.v. bezet spoor elkaar achter elkaar langs het perron laat drukken;

3) lok opmlopen van de 11117 op spoor 7

4) lok 8390 moet nog achter de stoptreinen van (2) aan

5) waar was de 3151 ook al weer?

6) D 107 komt vanaf de brug linker spoor binnen

7) de 4943 loopt naar spoor 29 (en dan 9 (niet laten stoppen!)), want op 28 staat loc>11117 en de berg is vol...

Oh ja, werkzaamheden staat maximaal en er worden nog wissels gesmeerd.

Posted

je zult het haast niet geloven: maar een echte treindienstleider heeft dat "plaatje" in zijn hoofd!

Dit vergt constante concentratie.

Let op: met automatisch rijweg instelling is dat "in je hoofd hebben" vele malen moeilijker.

Posted

Zou je misschien eens een filmpje willen maken terwijl je Arnhem speelt?

Ik vind het echt een fantastisch systeem!

En nu voor Hengelo maken :P

Posted

En nu voor Hengelo maken :P

Volgens mij is het TNV/VKL-systeem toch al een plotsysteem?

Posted

ja/nee.... niet zo "grafisch" als je ziet op de fotootjes.

Posted

Volgens mij is het TNV/VKL-systeem toch al een plotsysteem?

Jazeker en dat is een geweldig hulpmiddel.

Maar in 1965 bestond het systeem nog niet.

Arnhem 1965 is dus echt helemaal blind op dat gebied.

Je ziet dus alleen de gele bezetspoorlampjes.

En als je dan "het plaatje" niet in je hoofd hebt zitten, ben je reddeloos verloren.

Maar er is een achterdeurtje: Je kunt altijd het treinoverzicht raadplegen en ja dan ben je in feite aan het valsspelen :):rolleyes:

Groetjes,

leo

Posted

Ik had het ook specifiek over de opmerking "en nu nog voor Hengelo". Voor Arnhem is het inderdaad nog lekker ouderwets zonder hulpmiddelen óf natuurlijk met eigengemaakt 'geheugensteuntje' (feitelijk een soort TROTS op papier).

Posted

Nog een voorbeeld wat ik vond van een dergelijk systeem: http://www.airspacemag.com/

Heeft weinig met treindienstleiding te maken, maar het is wel het zelfde idee. Het geeft ook aan dat de voordelen nog groter worden indien er meerdere mensen een verantwoordelijkheid delen. Geldt ook voor mijn systeem. Belt een collega treindienstleider b.v. door dat trein A +26 is en komt na trein B, dan leg je het kaartje van A direct boven of onder B (zie tweede foto links). Hij legt ze nog net niet zelf goed.

Nadeel van dit systeem t.o.v. TROTS/TNV is dat de kaartjes niet automatisch 'meeschuiven' met de bezetmelderslampjes. Voordeel t.o.v. TNV (niet TROTS) is dat het beter overweg kan met meerdere treinen op één spoor en het dus niet flipt als je treinen d.m.v. geel knipper over sporen en langs perrons laat polonaisen.