Jump to content

Fantastisch en verslavend!

Recommended Posts

Posted

Fantastisch en verslavend! Zo wil ik uw simulatie beschrijven! Zeker als het gebruikt wordt zoals bedoeld, met een papieren handleiding waarop je aantekeningen maakt. Niet iedereen vindt dat leuk, maar dit product is ook geen mindless shooter. Ik heb inmiddels een eigen systeem van aantekeningen op de dienstregelinhg ontwikkeld, ik ben benieuwd hoe dat in de werkelijkheid gebeurde, deed iedere treinleider zijn aantekeningen op zijn eigen manier, of was dat enigszins gestandardiseerd?

Ik heb Arnhem nu zo'n 3-4 weken en gebruik het toch zeker wel een uurtje per dag. Ik ben natuurlijk een newbie maar begin me al behoorlijk thuis te voelen in Arnhem

Voor mede-nieuwe-gebruikers wat tips: verwacht de eerste paar dagen volledig in de war te zijn en geen enkel gevoel te hebben voor wat er gaande is. Het lijkt op totale chaos. Maar na een paar uurtjes begint het duidelijk te worden en begin je patronen te zien. Hou altijd de handleiding erbij en maak aantekeningen: welke treinen zijn onder jouw controle, tot waar heb je toestemming gegeven dat ze mogen doorrijden, streep ze door als ze weer voorbij zijn zodat je niet in de war raakt later. Begin op een rustig moment, bijvoorbeeld 3:00 's ochtends. Begin niet meteen overdag want de locomotief wisselingen van de 7xx treinen zijn behoorlijk lastig zolang je nog niet een heel goed gevoel hebt voor wat er gaande is. Tenslotte: als je je echt comfortabel voelt, probeer een periode van 24 uur helemaal zonder fouten en resetten uit te spelen, ik ben nu net met mijn eerste dag bezig.

Een paar kleine suggesties voor de handleiding:

- leg duidelijk uit wat "rijden op zicht" en "in de automaat" nou eigenlijk doet, dit is niet helder beschreven voor iemand die de concepten niet kent

- heeft me even gekost om dit forum te vinden, zou duidelijk in de manual moeten staan.

Nogmaals bedankt voor deze simulatie!

Posted

mmm.. ROZ is alleen maar verklaard als "Rijden op Zicht". Daar had nog een zinnetje achter moeten staan bij de verkortingen.

Rijden op Zicht betekend dat de beveiliging geen garanties over het veilig berijdbaar zijn van de sporen kan geven. De machinist moet zelf uitkijken of het spoor vrij en berijdbaar is.

Dat doet hij door langzaam te rijden en goed naar buiten te kijken. Een maximum snelheid van 30 km/h is daarbij toegelaten (in 1965).

Hij rijdt dus als het ware "zover hij kan kijken" en dus "op zicht" en rekent erop dat ie elk moment moet stoppen.

"Automaat" bij het sein van de Va is het herhaald veilig komen van het sein. (er is er maar eentje in Arnhem).

Hengelo heeft er 4, maar worden alleen 'snachts gebruikt.